صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۴
کد خبر: 1259
گزارشگر: 49
۵۲۷
۰
۰
۱

گامی برای حل مشکل مسکن بازنشتگان

گامی برای حل مشکل مسکن بازنشتگان
۵ هزار میلیارد تومان برای تامین مسکن بازنشستگان اختصاص می‌یابد
بازار مسکن از جمله عرصه‌هایی است که با افزایش قیمت‌ و سپس کاهش تقاضا و رکود به وضعیت اقتصادی امروز پاسخ داد. شرایطی که بیش از همه با نوسانات نرخ ارز و شوک‌های متوالی به بازار، سرمایه‌گذاران و خریداران را در حالتی از تعلیق نگاه داشت. با این همه سخنی بیراه نیست اگر بگوییم مسکن، از جمله بیشترین و مهمترین هزینه‌هایی است که بر دوش خانوارهای طبقات متوسط و کم‌درآمد سنگینی می‌کند و اگر به‌راستی فکر و راهکاری عینی برای آن سنجیده نشود، می‌تواند به بحرانی دیگر بدل شود. در همین راستا روزی نیست که موضوع مسکن و ایجاد فرصت‌ها و راهکارهایی برای حل این مشکل از زبان مسئولان و مدیران گفته و شنیده نشود.  
مشکل مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی
در همین‌باره سخنگوی دولت از اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین مسکن بازنشستگان در جلسه هیات وزیران خبر داد و گفت: در جلسه امروز هیات وزیران، ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی کشوری و لشکری اختصاص داد. وی سود این تسهیلات را در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها ۷ درصد و در سایر مناطق ۴ درصد عنوان کرد و گفت: بازنشستگانی که بیش از ۵ سال از بازنشستگی‌شان گذشته باشد و فاقد مسکن باشند، مشمول این وام قرار خواهند گرفت.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سقف این تسهیلات در تهران۵۰ میلیون تومان و در سایر استان‌ها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. به گفته ربیعی این ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن خواهد بود و برای خرید و ساخت در اختیار بازنشستگان قرار خواهد گرفت. سخنگوی دولت تصمیم مهم دیگر هیات وزیران را در ارتباط با مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: در این جلسه درباره مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی بحث و تصمیم گرفته شد جاذبه‌های مسائلی مانند کولبری و یا جاذبه هایی که در شرق کشور به اشکال دیگری هست، را به سمت بازارچه‌های مرزی سوق دهیم.
گزارش‌های دولت درباره صادرات و واردات
وی ادامه داد: امروز آیین‌نامه اجرایی نحوه فروش املاک و اموال مازاد نیز در جلسه دولت بحث شد که در استان‌ها چگونه به فروش برسد و قرار شد در وزرات اقتصاد این موضوع دنبال شود و در استان‌ها نیز یک کمیته تشکیل شد که در مورد پیشگیری‌هایی که در خصوص واگذاری‌ها صورت می‌گیرد و چسبندگی‌هایی که گاهی ایجاد می شود، اقدامات لازم صورت بگیرد، قرار شد این املاک شناسایی شود و وزارت اقتصاد این حق را داشته باشد که این املاک را خود انتخاب کند و به فروش برساند.
سخنگوی دولت با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در دولت درباره صادرات و واردات اظهارداشت: در ۹ ماه گذشته، ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار صادرات و  ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار واردات داشتیم که نشان می‌دهد تراز تجاری کشور مثبت است. دولت تاکید دارد برای برخی از کالاهایی که در داخل کشور می‌تواند ساخته شود را حمایت کنیم.
ضرورت تصویب لوایح اقدام مالی مشترک
ربیعی با اشاره به سخنان اخیر «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی پس از سفر رییس جمهوری به این کشور بیان کرد: اظهارات وی پس از برگزاری اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ درباره اقدام برای ارز مشترک ایران، ترکیه و قطر و مالزی برای ما بسیار حائز است، این پیشنهاد ما بوده است و از سخنان نخست وزیر مالزی نیز استقبال می‌کنیم، امیدواریم این ارز جایگزینی برای دلار در میان این کشورها شود.
سخنگوی دولت درباره سخنان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ارسال پیام رییس‌جمهوری برای توقف بررسی لوایح FATF در مجمع در سال گذشته، گفت: موضع دولت را وزیران امور خارجه و اقتصاد و معاون حقوقی رییس‌جمهوری بیان می‌کنند، ما همچنان مصرانه تصویب این لوایح را کمک به بهبود وضع اقتصادی ایران و به مصلحت کشور می‌دانیم. امیدواریم مجمع نیز به دیدگاه دولت توجه کند و البته خوشحالیم که آنها این دو لایحه را از دستور خارج نکرده اند همین برای دولت حائز اهمیت است و کمیسیون مشترک نیز موضوع را پی گیری می کند.
مشکل آلودگی از نوع بنزین نیست
وی درخصوص گزارش حقوق بشری تبعیض زنان و اقلیت‌های دینی گفت: معمولا این گزارش‌ها دو اشکال دارد؛ یکی این که ما درست گزارش نمی‌دهیم. برای مثال درباره زنان بحث شد ولی ما چرا آمار ندادیم از هر دستگاه امنیتی پرسیدیم گفتند ما منع نکردیم. در واقع بخشی از مشکل از خودمان است که آمار دقیق ارسال نمی‌کنیم. البته درست است که ما هنوز راه زیادی برای بهبود وضعیت زنان داریم اما آمار حضور زنان در دانشگاه‌ها، اشتغال‌ها و سازمان‌های مردم نهاد داده نشده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه قرار بود یارانه سه دهک بالا را حذف کرده و به کم درآمدها داده شود، گفت: هر اندازه که افراد شناسایی شوند حذف می‌شود. ولی اینکه ۲۸ میلیون نفر را یکباره حذف کنیم، درست نیست. این کار صدک صدک  انجام می شود. شما اصرار نکنید و جامعه هم ظرفیت ندارد که یک دفعه سه دهک را حذف کنیم.
 
https://www.asianews.ir/u/1Ab
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید