صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
کد خبر: 12623
گزارشگر: 213
۴۲۴
۰
۰
۲
اقتصاد مبتنی بر ایدئولوژی یا دخالت دولت ها

نقایص مهم اقتصاد رفتاری

نقایص مهم اقتصاد رفتاری
اقتصاد رفتاری از یک واقعیات فردی درست آغاز می‌کند اما به نتایج غلط ختم می‌شود؛ این ایدئولوژی از شکست‌ها پند نگرفته و با پوست انداختن به ظاهر چهره عوض کرده است.

به گزارش آسیانیوز، اقتصاد رفتاری از یک واقعیات فردی درست آغاز می‌کند اما به نتایج غلط ختم می‌شود. مثلاً افراد دارای دانش محدود هستند و معمولاً غیرعقلانی رفتار می‌کنند نتیجه می‌گیرد پس آزادی عمل به زیان افراد هست بنابراین نیاز به دولتی هست که افراد را راهنمایی کند یا محیط را مناسب سازد.

غافل از اینکه خود این دولت از همین افراد ناقص تشکیل شده است و مهم‌تر آنکه آزادی عمل منجر به محیط و نهادی می‌شود که رفتارهای غیرعقلانی را محدود می‌کند «با تنبیه صریح آن» و رفتارهای عقلانی را تشویق «با پاداش متناسب به آن».

به قول هایک بازار را انسان‌های عقلانی تشکیل نمی‌دهد بلکه بازار گرایش به رفتار عقلانی را تقویت می‌کند. جالب اینجاست محیط نهادی دولت خلاف این انگیزه‌ها عمل می‌کند به عبارتی بطور سیستماتیک کژرفتاری را تقویت می‌کند.

به نقل از انجمن علمی اقتصاد، نکته مهم دیگر این است که اقتصاددانان رفتاری مدل مرسوم نئوکلاسیک انسان‌ها را عقلانی می‌دانسته‌اند بنابراین آزادی عمل حداکثری را توصیه کرده‌اند.

این دروغ به نوعی نادیده گرفتن شرم‌آور تاریخ است. آنچه در عمل برای سیاست‌گذاری اتفاق می‌افتاد این بود که در مدل‌های خود مخصوصاً به نام بازار رقابت کامل، انسان واقعی و عملکرد آن را دور از یافته‌های مدل می‌دانستند و دخالت دولت را برای جبران و اصلاح نقایص مردم پیشنهاد می‌دادند.

می‌گفتند که ایدئال بازار رقابت کامل است اما در دنیای واقعی رقابت کامل حاکم نیست، بلکه رقابت ناقصی با دانش ناقص حاکم است که ضرورت دخالت دولت را برای رساندن جامعه به آن حالت ایدئال توجیه می‌کند.

و این شد ایدئولوژی دخالت در بازار به بهانه‌های مختلف. حال این ایدئولوژی از شکست‌ها پند نگرفته و با پوست انداختن به ظاهر چهره عوض کرده است و در قالب اقتصاد رفتاری با انکار تاریخ دارد مطرح می‌شود./


دورنمای اقتصاد
https://www.asianews.ir/u/8rf
اخبار مرتبط
شامخ کل اقتصاد در آبان‌ماه رکود اقتصادی در کشور را نشان می‌دهد؛ در این ماه، شامخ کل اقتصاد با کاهش 8/ 2 واحدی نسبت به مهرماه، به 39/ 47واحد رسید؛ در حالی که رکود در بخش‌‌‌های ساختمان، کشاورزی و خدمات، رکود پاییزی شامخ اقتصاد را رقم زده‌‌‌اند.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: تلاش می‌کنیم به کمک پایگاه اطلاعاتی همه فعالیت‌های مالیاتی را رصد کنیم.
در فهرست جدید اکونومیست که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی شهرهای جهان است، تهران در بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانش به شمار می آید.
بازار میوه خشک که با نام «چیپس میوه» هم شناخته می‌شود، در بازار شب یلدای سال‌های اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته؛ در حالی که همراه برخی از اقلام شب یلدایی قیمت میلیونی یافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید