صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۹
کد خبر: 12628
گزارشگر: 213
۵۱۰
۰
۰
۲
نگاهی به جرائم مالی

انواع تخلفات پولی و اقتصادی/از کلاهبرداری صدور چک تا اختلاس

انواع تخلفات پولی و اقتصادی/از کلاهبرداری صدور چک تا اختلاس
انواع کلاهبرداری های مالی و اقتصادی بر حسب نسبت با شخص یا جامعه در دسته بندی هایی مطرح می شوند.

به گزارش آسیانیوز، کلاهبرداری با صدور چک – این جرم در شرایطی صورت می گیرد که دسته چک به سرقت رفته، و یا چک جعلی و تقلبی بوسیله افراد غیر مجاز صادر می شود. موجودی حساب خالی شده و یا چک های بلامحل صادر می گردد و جاعلین متواری می شوند.

در سطح مؤسسات ممکن است حسابداران و کارکنان چک هائی را صادر کرده و آنها را در مجموعه چک های روزانه قرار داده و امضاء مدیران را دریافت کنند و سپس وجوه آن چک ها را بحساب خودشان واریز کنند.

کلاهبرداری از طرق دزدی و یا جعل هویت – مجرمین با سرقت اطلاعات هویتی اشخاص مانند: شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تاریخ تولد، آدرس محل زندگی ....... و ارائه مدارک تقلبی برای افراد ایجاد تعهداتی را می نمایند. جاعل متواری گشته و فرد واقعی باید در محاکم از هویت خود دفاع کند که بعضا" کار بسیار مشکلی است.

کلاهبرداری از طریق اختلاس – این نوع کلاهبرداری به شیوه های متنوعی انجام می شود که کشف را بسیار مشکل می کند. وجوهات بطور غیر مجاز برداشت شده و رد آنها بکلی گم می شود.

درآمد های وصولی مؤسسات حذف شده و در دفاتر وارد نمی شوند و با تکنیک های مختلف آثار آنها محو می شود. اجناس به فروش می رسند ولی مبالغ دریافتی به صندوق تحویل نمی شود.

تخفیف های خرید در فاکتور ها منظور نمی شود و به طور نقدی توسط ماموران خرید دریافت شده و هرگز به حساب منظور نمی شود. بازار این نوع کلاهبرداری در حال حاضر در کشور ما بسیار داغ است.

کلاهبرداری با استفاده از کامپیوتر و اینترنت – ورود غیر مجاز به کامپیوتر های اشخاص و مؤسسات پایه تخلفاتی است که می تواند هزینه های سنگینی به بارآورد. با ورود به پایگاه های اطلاعاتی، اطلاعات محرمانه سرقت شده و سپس از آنها برای کلاهبرداری و کسب درآمد استفاده می شود.

متاسفانه کامپیوتر ها دارای تسهیلاتی هستند که به راحتی می توانند معاملات و مبادلات غیرمجاز را مخفی کنند و می توانند اطلاعات وسیعی را از هر مبادله بدست آورند. این اطلاعات می تواند برای مقاصد مجرمانه مورد استفاده قرارگیرند.

کلاهبرداری با سوء استفاده از صورت های مالی – ممکن است صورت های مالی دست کاری شود تا افراد را تشویق به سرمایه گذاری در مؤسسه نمایند و یا وام از بانک ها دریافت کنند و یا ارقام غیر واقعی ارائه شده و مدیران بر آن اساس پاداش دریافت کنند. یا اصولا" مؤسسه ساختگی معرفی شده منابع مردم را جذب نماید و بعد از مدتی شرکت تقلبی از صفحه روزگار محو و منابع مردم را به تاراج ببرد.

کلاهبرداری متفرقه – انواع و اقسام روش های کلاهبرداری وجود دارند و مرتبا" نیز بر تعداد آنها اضافه می شود که آنها را تحت عنوان متفرقه ذکر می کنیم مانند: توافق های غیر مجاز کارتلی برای قیمت سازی در بازار، شرکت های سرمایه گذاری هرمی، پول شوئی، کلاهبرداری های پستی، جعل اسناد مدارک، و تاسیس واحد های غیر قانونی برا ی کسب منفعت. ...../

منبع: کانال دکتر علی حسین صمدی

https://www.asianews.ir/u/8rk
اخبار مرتبط
اقتصاد رفتاری از یک واقعیات فردی درست آغاز می‌کند اما به نتایج غلط ختم می‌شود؛ این ایدئولوژی از شکست‌ها پند نگرفته و با پوست انداختن به ظاهر چهره عوض کرده است.
دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران از تعیین عوارض هزار میلیارد تومانی بیمه شخص ثالث توسط سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد.
شامخ کل اقتصاد در آبان‌ماه رکود اقتصادی در کشور را نشان می‌دهد؛ در این ماه، شامخ کل اقتصاد با کاهش 8/ 2 واحدی نسبت به مهرماه، به 39/ 47واحد رسید؛ در حالی که رکود در بخش‌‌‌های ساختمان، کشاورزی و خدمات، رکود پاییزی شامخ اقتصاد را رقم زده‌‌‌اند.
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: تلاش می‌کنیم به کمک پایگاه اطلاعاتی همه فعالیت‌های مالیاتی را رصد کنیم.
در فهرست جدید اکونومیست که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی شهرهای جهان است، تهران در بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانش به شمار می آید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید