صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۷
کد خبر: 12665
گزارشگر: 213
۷۳۱
۰
۰
۳
به دنبال قطعی و اختلالات اینترنت در کشور

نسخه الکترونیک برای بیماران و پزشکان چه مشکلاتی دارد؟

نسخه الکترونیک برای بیماران و پزشکان چه مشکلاتی دارد؟
با اینکه نسخه الکترونیک مدت زیادی است که جزو نظام پزشکی کشور شده، اما برخی از موانع مانند قطعی و کندی اینترنت سبب شده برای پزشکان و بیماران دردسر ساز شود.

به گزارش آسیانیوز، نسخه الکترونیک در کشور با مشکلاتی از جمله قطعی اینترنت و نبود امکان ویرایش در سامانه بیمه سلامت روبه روست. همین موضوعات باعث مشکلاتی برای بیماران و پزشکان نسخه آنلاین شده است.

با اینکه نسخه الکترونیک مدت زیادی است که جزو نظام پزشکی کشور شده، اما برخی از موانع باعث شده که چه پزشکان و چه بیماران از آن استقبال نکنند.

کارشناسان این حوزه معقتدند برای اینکه بخشی از هزینه داروها تحت پوشش بیمه باشد، باید کد رهگیری در نسخه پزشکی، از سوی بیمارستان‌ها و مراکز دولتی به ثبت برسد نه مطب‌ها یا مراکز درمانی خصوصی. نسخه‌هایی که در مطب تجویز می‌شوند، با کد رهگیری مطب در سامانه به ثبت می‌رسند و مورد پذیرش سامانه الکترونیکی بیمه سلامت نیستند.

امکان ویراش سامانه بیمه سلامت وجود ندارد
بر اساس گفته‌های یک کارشناس دارو، این مشکل فقط مختص بیمه سلامت است و سازمان بیمه تأمین اجتماعی با چنین مشکلی مواجه نیست.

در توضیح اینکه چرا سامانه بیمه تأمین اجتماعی این مشکل را ندارد، می‌توان گفت به طور دقیق مشکل اینجاست که سامانه بیمه سلامت علاوه بر نپذیرفتن این کدها، حتی امکان ویرایش کد را به متصدی داروخانه نمی‌دهد و خیلی سختگیرانه در این زمینه عمل می‌کند.

در صورتی که این موضوع چندان مسئله مهمی نیست که امکان آن وجود نداشته باشد. فقط نیاز است که یک کد از سوی داروخانه ویرایش شود تا امکان ثبت نسخه در سامانه مهیا شود و بیمار داروی خود را به راحتی دریافت کند.

به نظر می‌رسد که امکان ویرایش، نه فقط این معضل بلکه قریب به نیمی از مشکلات مربوط به نسخه‌های الکترونیکی را رفع می‌کند. حتی اگر پزشک سهواً کد یک دارو را نادرست وارد کرده باشد، داروخانه با مشاهده و بررسی نسخه و نام دارو، به راحتی آن را تصحیح می‌کند و در نهایت دارو را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

ویرایش سامانه بیمه سلامت مشکل را حل می‌کند
داروخانه‌ها نبود امکان ویرایش سامانه سلامت را مهم‌ترین مشکل می‌دانند. یعنی اگر امکان ویرایش در سامانه بیمه سلامت فراهم شود، چه در خصوص کد ارجاع و چه کد داروها، بخش عمده مشکلات رفع می‌شود.

سامانه بیمه تأمین اجتماعی، گزینه ویرایش را ذیل تنظیمات سامانه خود گنجانده است و در صورت بروز اشتباه یا خطا، به سهولت می‌توان آن را اصلاح کرد و مشکل را رفع کرد.

این در حالی است که سازمان بیمه سلامت امکان هیچگونه ویرایشی را در سامانه الکترونیک خود لحاظ نکرده است و به‌تبع، جمعیت زیادی از مراجعان تحت پوشش این بیمه هستند. در صورت حل این مشکل، پذیرش نسخه و تهیه دارو به راحتی صورت می‌گیرد و بیمار به هر داروخانه‌ای مراجعه کند، با ارائه کد ملی و کد رهگیری بدون هیچ مشکلی داروهای موردنیازش را تهیه می‌کند.

مشکلات فرعی نسخه‌های الکترونیکی
الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی مزایای بسیاری در بر دارد و موجب گردآوری یک بانک اطلاعاتی از سابقه بیماری، تاریخچه مصرف داروها و به کل تشکیل یک پرونده پزشکی برای افراد می‌شود، اما یکی از مسائلی که پیرامون این موضوع ممکن است فکر بیماران را به خود مشغول کند، حفظ حریم خصوصی است.

محمد طاهری، داروساز و کارشناس حوزه دارو، در این رابطه می‌گوید: «یکی از نگرانی‌های احتمالی برای بیمارانی که با نسخه‌های الکترونیک سر و کار دارند، این است که اطلاعات پزشکی بیمار و حتی اطلاعات شخصی او (اعم از نشانی محل سکونت، شماره تماس و…) برای پزشکان، واحدهای پاراکلینیکی و یا داروخانه تا چه میزان قابل دسترسی و رؤیت در سامانه است.»(آی‌تی من)

اما طبق قوانین نسخه الکترونیک؛ سازمان‌های بیمه‌گر موظفند برای آسودگی خاطر بیمه‌گذاران خود شفاف‌سازی لازم را به عمل بیاورند.

قطعی اینترنت، مشکل ثابت کارهای سیستمی
از دیگر مشکلاتی که در اجرای این طرح به چشم می‌خورد، ضعف زیرساخت‌هاست؛ هم از لحاظ سیستمیک هم از لحاظ اینترنتی.
طاهری با بیان اینکه زیرساخت‌های سیستمی موجود خیلی متناسب با نیازهای این طرح نیست، می‌گوید:«سامانه بیمه تأمین اجتماعی و سامانه بیمه سلامت هردو ممکن است گاهی دچار خطاهای سیستمی یا قطعی موقت شوند. این معضل در صورت تکرار پی در پی، اسباب رنجش مراجعان و حتی مسئولان داروخانه را فراهم می‌کند.»

او اضافه می‌کند: «این سامانه‌های الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر وقفه‌ای در روند ثبت داده‌ها [به‌واسطه قطعی برق و اینترنت یا کند بودن روند درج اطلاعات] پیش آید، ثبت و ذخیره‌سازی نسخه با خطا مواجه می‌شود و کاربر (پزشک یا مسوول داروخانه) می‌بایست تمام مشخصاتی را که پیش‌تر ثبت کرده بود، مجدد وارد کند.»

اتلاف وقت پزشک، بیمار و داروخانه
طاهری درباره ضعف در زیرساخت اینترنت، به پایین بودن سرعت اینترنت در بارگذاری سامانه و اختلال در آنتن‌دهی اینترنت در برخی نقاط اشاره می‌کند و می‌گوید: «این معضل به نوبه خود باعث معطلی پزشک، بیمار و حتی مسئول داروخانه می‌شود. متأسفانه زیرساخت‌های اینترنتی ما به قدر کفایت قوی نیستند و با پوشش‌دهی ضعیفی مواجه هستیم، بخصوص در مناطق روستایی که دسترسی‌های ارتباطی و اینترنتی ضعیف‌تر است.»(آی‌تی من)

بروز این دست مشکلات در این زمینه، کاملاً رایج است و همین مسائل جزئی هرکدام به نحوی باعث نارضایتی هر سه طرف پزشک، بیمار و داروخانه‎‌دار می‌شوند. اما در این طرح که با هدف تسهیل امور مربوط به نسخه‌پیچی و تهیه دارو به منصه اجرا رسیده، بنابراین باید از سوی رگولاتوری‌های مربوطه قبل از هر چیزی باید تلاش صورت گیرد تا از حجم مشکلات کاسته و سبب جلب رضایت بیشتر بیماران و پزشکان شود./

منبع: تجارت نیوز

https://www.asianews.ir/u/8sj
اخبار مرتبط
یزد - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در کشور 5 یا شش بار در سال نظام مراقبت غیر واگیر را انجام می دهند که بر اساس آخرین گزارش ها بر اساس قند خون ناشتا استان یزد رتبه چهارم کشور را دارد و در شاخص اونسی نیز رتبه اول را داریم
سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است
یزد - مدیر کل بیمه سلامت استان از راه اندازی صندوقی جهت پوشش هزینه‌های درمانی بیماران خاص و صعب العلاج تحت پوشش بیمه سلامت به میزان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید