صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۲۲:۴۶
کد خبر: 12672
گزارشگر: 213
۱۸۲۳
۰
۰
۳
کارشناسان درباره افزایش قیمت پول خارجی نظر دادند

گرانی دلار پیش بینی شده بود

گرانی دلار پیش بینی شده بود
به اعتقاد برخی کارشناسان بازارهای مالی، از ابتدای سال قیمت دلار در کانال‌های بالاتر پیش بینی می‌شد و در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.

به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ همچنان روند صعودی داشت. بازارساز در تلاش برای تزریق سیگنال برای مهار قیمت است اما بازار فعلا به آن جواب نداده است. آیا قیمت دلار پایین می‌آید؟

در حالی که به روزهای پایانی هفته جاری نزدیک می‌شویم، قیمت دلار در بازارهای مختلف با روند صعودی همراه است و همچنان روند معاملات از رشد تقاضا در بازار خبر می‌دهند.

تجارت نیوز نوشت معامله‌گران جو بازار را هیجانی می‌دانند و بازارساز بار دیگر درصدد تهدید خریداران برآمده و جو بازار انتظامی است. زمزمه‌هایی از تهدید به بستن برخی حساب‌های مشتریان ارزی به گوش می‌رسد. در چنین شرایطی هم فعالان بازار معتقدند پیش بینی روند قیمت دلار سخت است.

تورم، رشد نقدینگی، اخبار پی‌در‌پی تحریم‌ها، اوضاع نامساعد روابط بین‌المللی و نیز تشدید خروج سرمایه از کشور، عمده عواملی است که بر سرازیر شدن سرمایه‌ها به ویژه سرمایه‌های خرد به بازار ارز و طلا و سکه منجر شده است.

رشد قیمت دلار را هشدار داده بودیم

  کارشناسان این روند تصاعدی را با توجه به سیاست‌های داخلی از ابتدای سال هشدار داده بودند. آن‌ها معتقدند آنچه اکنون در حال وقوع است، نیمی از حجم انباشته شده قیمت دلار است و بازارساز هنوز قیمت را در کنترل خود دارد.

روز گذشته بانک مرکزی اقدام به تغییر معاون ارزی خود کرد. محمد آرام با حکم صالح آبادی، به سمت معاون ارزی جدید بانک مرکزی منصوب شد.

همچنین افشین خانی، معاون ارزی سابق نیز به سمت مشاور رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد. حالا باید دید دستاورد این تغییرات در روزهای آینده چه تصمیم جدیدی برای قیمت دلار و بازار ارز است؟

از سوی دیگر موضوع سفر رئیس جمهور چین به عربستان و امضا بیانیه‌ای مشترک بر ضد منافع ایران با امارات، در روزهای گذشته سیگنال منفی به بازار داده بود. البته روز گذشته با خبری مبنی بر سفر معاون نخست وزیر چین به تهران اندکی تعدیل شد.

نهاد پولی کشور امید داشت با درج خبر مذکور سیگنال مساعد به بازار داده شود اما روند صعود قیمت در بازارهای موازی سیگنال افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران را داد.

امروز قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات حدود کانال 38 هزار تومانی ایستاد.

اما علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال قیمت دلار در کانال‌های بالاتر پیش بینی می‌شد به تجارت‌نیوز گفت: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.»

او درباره تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز تاکید کرد: «آنچه اکنون بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده تورم و خروج نقدینگی از کشور است. تا زمانی که فکری برای این موارد نشود و روند تغییر نکند، قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر برنمی‌گردد.»

به گفته او: «اکنون اوراق ارزی هم مشتری چندانی ندارد و این سیاست هم نتوانست بر بازار قیمت تاثیر بگذارد. از سوی دیگر واردکنندگان برای خرید و واردات کالا به دلار نیاز دارند، اما باید هفت خوان پیچیده‌ای را برای تهیه آن طی کنند.»

طباطبائی معتقد است: «سیگنال‌های کنترلی تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کنند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.»

تا چه زمانی بازار ارز قابل کنترل است؟
او گفت: «بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار نداشته و ندارد.»

طباطبایی با تاکید بر اینکه منابع بانک مرکزی محدود است، ادامه داد:« این نهاد در دراز مدت قادر به تامین بازار نخواهد بود. سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به از دست رفتن امیدها برای مذاکرات هسته‌ای برجام توضیح داد: «دولت قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمتی کنترل خواهد کرد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز عوض می‌شود.»

به گفته طباطبائی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد./


https://www.asianews.ir/u/8sq
اخبار مرتبط
کارشناسان اقتصادی معتقدند فعالان بازار به دلایل بسیاری خود را برای ارقام بالاتر دلار در زمستان آماده می‌کنند.
به گفته کارشناسان، احتمال باقی ماندن تحریم های اقتصادی، موجب افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه شده که در نتیجه، افراد با هدف در امان نگه داشتن ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی مانند سکه و ارز می‌کنند.
امروز و در ادامه نوسانات شدید بازار طلا، در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۶۴۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان شده است.
شنبه آینده (۱۹ آذر) ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک در بورس کالا عرضه می شود که از این تعداد ۱۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و ۵۰۰ دستگاه تارا است.
شامخ کل اقتصاد در آبان‌ماه رکود اقتصادی در کشور را نشان می‌دهد؛ در این ماه، شامخ کل اقتصاد با کاهش 8/ 2 واحدی نسبت به مهرماه، به 39/ 47واحد رسید؛ در حالی که رکود در بخش‌‌‌های ساختمان، کشاورزی و خدمات، رکود پاییزی شامخ اقتصاد را رقم زده‌‌‌اند.
بانک مرکزی در این 12 ماه زیر سایه اخبار برجام نشسته بود و هر گاه دلار عزم افزایش قیمت داشت، خبر پایان مذاکرات هسته‌ای را منتشر می‌کرد و گفته می شد توافق به زودی حاصل می‌شود.
در حالی که دلار خیز قیمتی دیگر برای گران شدن برمی دارد، بنا بر جدیدترین تصمیم بانک مرکزی، از امروز ۱۲ آذر ماه متقاضیان می‌توانند برای خرید ارز تا سقف ۶ هزار یورو به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران مراجعه کنند.
اهالی بورس تهران از ابتدای پاییز در هر ماه شرایط متفاوتی از بازار را تجربه کردند؛ در حالی که مهرماه همراه با ریزش‌های ناامیدکننده و مداوم بازار گذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید