صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۵
کد خبر: 12709
گزارشگر: 213
۵۱۳
۰
۰
۲
اثر کیفیت هوا بر حالات روحی و فیزیولوژیک انسانی

آلودگی هوا و افزایش خودکشی/غبار مرگبار دست از سر تهران برنمی دارد!+اینفوگرافیک

آلودگی هوا و افزایش خودکشی/غبار مرگبار دست از سر تهران برنمی دارد!+اینفوگرافیک
محققان با استفاده از تفاوت در آب‌وهوا، جمعیت و روز هفته ابتدا تخمین می‌زنند که آیا روزهایی در همان ماه و سال و شهرستان که سطوح بالایی از آلودگی را تجربه کردند، به افزایش غیرمعمول در خودکشی افراد آن شهرستان منجر شده است یا خیر.

به گزارش آسیانیوز، همچنانکه آمار خودکشی در ایران بسیار زیاد است و 23 درصد افراد بالای 15 سال به دلایل مختلف دست به خودکشی می زنند، تازه ترین یافته ها حکایت از تاثیرات آلودگی هوا بر خودکشی شهروندان دارد.

در این باره به مرور خلاصه ای از یک مقاله می پردازیم:

نویسندگان مقاله حاضر با استفاده از داده‌های روزانه تعداد خودکشی‌ها در هر شهر آمریکا که با داده‌های روزانه کیفیت هوا از مرکز کنترل بیماری‌ها‌(CDC) و داده‌های آب‌وهوای روزانه از اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) مطابقت دارد، تاثیر آلودگی هوا را بر خودکشی‌ها در سراسر ایالات متحده برآورد کردند.

داده‌های روزانه آلودگی را از آژانس حفاظت از محیط زیست و CDC و داده‌های جمعیتی را برای دوره هفت‌ساله بین سال‌های 2010-2003 جمع‌آوری کردند.

در ادامه آنها با استفاده از تفاوت در آب‌وهوا، جمعیت و روز هفته ابتدا تخمین می‌زنند که آیا روزهایی در همان ماه و سال و شهرستان که سطوح بالایی از آلودگی را تجربه کردند به افزایش غیرمعمول در خودکشی افراد آن شهرستان منجر شده است یا خیر. 

آلودگی هوا خودکشی

سپس از تغییر جهت باد به عنوان ابزاری برای سنجش تغییرات آلودگی استفاده می‌کنند تا سوگیری‌های اندازه‌گیری را که از قرار گرفتن در معرض آلودگی در یک روز با استفاده از سایت‌های نظارت ثابت ناشی می‌شود، محدود کنند.

این محققان در نهایت درمی‌یابند که افزایش یک میکروگرم بر مترمکعب در ذرات معلق روزانه (PM2.5) که به عنوان ذرات ریز نیز شناخته می‌شود، با افزایش 49 /0درصدی در خودکشی روزانه (5 /0 درصد افزایش بالاتر از میانگین) همراه است.

علاوه بر این، یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که اگر میزان 5 /2 PM، یک میکروگرم بر مترمکعب افزایش یابد باعث افزایش 3577 /0درصدی در کل مرگ‌ومیرهای روزانه می‌شود که این خود نشان‌دهنده افزایش 4 /0درصدی بالاتر از میانگین است.(حامد وحیدی، تجارت فردا)

همچنانکه که این روزها در ایران شهرهای بزرگ همچون تهران در مبحث حمله اقلیمی در وضعیت مخوف تری قرار دارند. تهران امروز، شهری است شلوغ، بی‌در و پیکر، به هم‌ریخته، به شدت متراکم و افسرده، فرسوده، بدون بهسازی زیرساخت ها، هوشمندسازی شهر در جا زده است با گستردگی فرونشست زمین خطرناک و ... که همه این موارد در کنار هم به اضافه مشکلات دیگر پایتخت را به یک شهر مخوف و آسیب پذیر در برابر حمله اقلیمی تبدیل کرده است.

این در حالی است که در فهرست جدید اکونومیست از گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای دنیا که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی این شهرهاست و تهران در این فهرست بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانشان  به شمار می آید.

از سوی دیگر با وجود آلودگی های طولانی مدت هوا در فصل های سرد و مرگ و میر قابل توجه هرساله که از کاهش کیفیت هوا منشا می گیرد، روزهای گذشته نیز شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت ریزذرات معلق با منشأ خودرویی افزایش پیدا کرده است.

با بررسی دقیق‌‌‌تر وضعیت دیگر آلاینده‌‌‌های شش‌‌‌گانه آسمان تهران نشان از افزایش ناگهانی غلظت دی‌‌‌اکسید گوگرد در پایتخت دارد که به 5/ 1 برابر شدن شاخص کیفیت هوا به لحاظ این آلاینده منجر شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که طی 15 روز نخست آذرماه امسال میانگین شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت دی‌‌‌اکسید گوگرد (SO2) نزدیک 20 واحد بوده است، این شاخص یکباره رو به افزایش گذاشته و در یک روند تدریجی در نهایت در روز گذشته به 33 واحد رسید که نشان از شروع مازوت‌‌‌سوزی در برخی صنایع و شاید نیروگاه‌‌‌های مستقر در اطراف تهران دارد.

علاوه بر استفاده از سوخت مایع به‌ویژه مازوت یا همان نفت کوره، استفاده از گازوئیل با استاندارد پایین‌‌‌تر از یورو چهار توسط خودروهای سنگین نیز می‌تواند به انتشار اکسیدهای گوگرد در هوا منجر شود. اما در روزهای اخیر تغییر خاصی در الگوی حرکت یا مصرف این گروه از خودروها رخ نداده که بتوان افزایش غلظت SO2 را به آن نسبت داد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/8tr
اخبار مرتبط
ارسال پیامک از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای شهروندان می تواند تا چه حد حاوی هشدار خطر جدی برای پایتخت نشینان باشد؟
در حالی که نشریه اکونومیست پس از دو شهر جنگ زده، تهران را در سال 2022 ضعیف ترین شهر جهان طبقه بندی کرد، باید دید که چرا تهران این روزها شهری افسرده و عصبی شده است؟
آلارم مازوت‌‌‌سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد.
اجلاس دوازه روزه مونترال برای خود این هدف را تعیین کرده که در پایان، یک توافق جهانی برای حفاظت از گونه‌های زیستی منعقد کند.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون همای تهران در شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۵۵ یعنی شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.
در فهرست جدید اکونومیست که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی شهرهای جهان است، تهران در بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانش به شمار می آید.
در حالی که در دهه های اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل گشته، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید