صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۱
کد خبر: 12815
گزارشگر: 213
۷۹۳
۰
۰
۲
بارش نخستین برف در پایتخت پس از آلودگی های مستمر

کثیف ترین برف بر سر تهران بارید/خطرات مرگبار برای انسان ها و گیاهان+فیلم

کثیف ترین برف بر سر تهران بارید/خطرات مرگبار برای انسان ها و گیاهان+فیلم
برف و باران اسیدی پس از آلودگی هوا، علاوه بر مخاطرات جدی برای سلامتی انسان؛ می‌توانند مستقیماً درختان و جنگل‌ها را از بین ببرند و چرخه فتوسنتز را نابود کنند.

به گزارش آسیانیوز، روزهای متمادی، تهران گرفتار آلودگی هوا بود. مدارس و ادارات هم تعطیل و شهر در دود غرق شده بود.

در پی این روزهای آلوده، آسمان شروع به باریدن کرد. بارش برفی که دیدن گوله های سفید نشاط را به شهر آورد اما این برف دوستداشتنی تا چه میزان برای شهر نوید سرزندگی و سلامت و شادابی است.

باید گفت که بعد از روزهای متعدد خفگی هوای پایتخت ایران با ذرات آلاینده این برف به جای اینکه خبرهای خوبی برای هوای تهران داشته باشد، خطر آفرین برای این شهر و شهروندانش است.

 


مواد شیمیایی ناشی از آلودگی هوا باعث باران و برف اسیدی می شود. هنگامی که دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن در جو با آب، اکسیژن و اکسیدان ها ادغام می شوند ، باران اسیدی و برف اسیدی تشکیل می شود.

برف و باران اسیدی می‌توانند مستقیماً درختان و جنگل‌ها را از بین برده و پوشش محافظ برگ‌ها، آسیب رساندن به آن‌ها و جلوگیری از فتوسنتز مناسب آن‌ها تحت تأثیر قرار دهند.

رسوب اسید می تواند از طریق باران، برف و مه رخ دهد. رسوب اسید مرطوب می تواند روی خاک افتاده و با تغییر شیمی شیمیایی خاک، کیفیت خاک را کاهش دهد.

باران اسیدی و برف اسیدی ، همچنین می‌تواند وارد رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مرداب‌ها شود و تأثیر جدی بر اکوسیستم بگذارد و برای موجودات مختلف آبزی بسیار سمی است.

بارش برف اسیدی در تهران
کیفیت برف بستگی به مقدار و نوع آلاینده هایی دارد که در منطقه بارش وجود دارد . آنچه بالا می رود می تواند پایین بیاید.در زمستان، برف به یک ابرجاذب برای طیف وسیعی از آلاینده‌ها، از جمله ذرات اگزوز وسایل نقلیه، آلاینده‌های آلی پایدار (POPs)، فلزات و کلریدهای نمک‌های جاده تبدیل می‌شود.

با حرکت برف یا ذوب شدن برف، بیشتر این آلاینده‌ها به لوله‌ها و سفره‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کنند. POP ها برخی از خطرناک ترین آلاینده ها هستند زیرا فعال می مانند و برای چندین سال در محیط خود باقی می مانند تا در نهایت به اشکال شیمیایی دیگر تجزیه شوند. POP ها مانند بی فنیل های پلی کلره، آفت کش های آلی کلر و مواد پرفلور آلکیله شده، اثرات زیست محیطی شدیدی دارند.

هنگامی که آلاینده های هوا با برف ادغام شوند به بارش برف بیماری زا تبدیل می شوند. یعنی اینکه امروز با بارش برف سرطان زا و سمی در پایتخت ایران مواجه بودیم.

اثرات برف اسیدی همانند باران اسیدی است. باران اسیدی می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر روی گیاهان، آب‌زیان و زیرساخت‌ها باقی بگذارد. باران اسیدی می‌تواند بر اثر گوگرد دی‌اکسید و مجموعه‌ای از مشتقات اکسید نیتروژن تشکیل گردد که با مولکول‌های آب موجود در جو زمین ترکیبی اسیدی را شکل می‌دهند.

باران اسیدی به صورت مستقیم بر سلامتی انسان تأثیر نمی‌گذارد. اسید موجود در آب برف و باران بسیار رقیق‌تر از آن است که بتواند چنین تأثیر مستقیمی داشته باشد اما در عین حال، ذرات شکل‌دهندهٔ باران‌ و برف های اسیدی (گوگرد دی‌اکسید و اکسید نیتروژن) اثرات بسیار منفی به دنبال دارند که افزایش مقادیر ذرات ریز آنها مشکلات قلبی و ریه‌ای را به همراه خواهد داشت.

باران‌ و برف اسیدی می‌توانند به ساختمان‌ها، بناهای تاریخی، مجسمه‌ها و به ویژه بناهای متشکل از سنگ آهک و سنگ مرمر آسیب جدی وارد نمیکند.تأثیرات این تخریب و فرسایش به خوبی بر روی سنگ قبرهای قدیمی نیز مشهود است که باعث سایش و از بین رفتن نوشته‌های کتیبه‌ها می‌شود. همچنین این باران‌ها باعث خوردگی فلزاتی همچون آهن، فولاد، مس و برنز می‌شوند.

مقصران بارش برف اسیدی در تهران
عاملان بارش برف اسیدی و بیماری زا چه کسانی در تهران هستند؟ طبق قانون 23 دستگاه مسئولیت آلودگی هوای تهران را برعهده دارند که تقریبا تمام این دستگاه ها در طول سالیان ، مسئولیت به سلامت رساندن هوای تهران را به گردن دیگری انداخته یا تلاش چندانی برای رسیدن پایتخت ایران به هوای پاک نکرده اند.(رکنا)

همچنانکه می دانیم این روزها در ایران شهرهای بزرگ همچون تهران در مبحث حمله اقلیمی در وضعیتی مخوف قرار دارند. تهران امروز، شهری است شلوغ، بی‌در و پیکر، به هم‌ریخته، به شدت متراکم و افسرده، فرسوده، بدون بهسازی زیرساخت ها، هوشمندسازی شهر در جا زده است با گستردگی فرونشست زمین خطرناک و ... که همه این موارد در کنار هم به اضافه مشکلات دیگر پایتخت را به یک شهر مخوف و آسیب پذیر در برابر حمله اقلیمی تبدیل کرده است.

این در حالی است که در فهرست جدید اکونومیست از گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای دنیا که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی این شهرهاست و تهران در این فهرست بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانشان  به شمار می آید.

از سوی دیگر با وجود آلودگی های طولانی مدت هوا در فصل های سرد و مرگ و میر قابل توجه هرساله که از کاهش کیفیت هوا منشا می گیرد، روزهای گذشته نیز شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت ریزذرات معلق با منشأ خودرویی افزایش پیدا کرده است.

با بررسی دقیق‌‌‌تر وضعیت دیگر آلاینده‌‌‌های شش‌‌‌گانه آسمان تهران نشان از افزایش ناگهانی غلظت دی‌‌‌اکسید گوگرد در پایتخت دارد که به 5/ 1 برابر شدن شاخص کیفیت هوا به لحاظ این آلاینده منجر شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که طی 15 روز نخست آذرماه امسال میانگین شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت دی‌‌‌اکسید گوگرد (SO2) نزدیک 20 واحد بوده است، این شاخص یکباره رو به افزایش گذاشته و در یک روند تدریجی در نهایت در روز گذشته به 33 واحد رسید که نشان از شروع مازوت‌‌‌سوزی در برخی صنایع و شاید نیروگاه‌‌‌های مستقر در اطراف تهران دارد.

علاوه بر استفاده از سوخت مایع به‌ویژه مازوت یا همان نفت کوره، استفاده از گازوئیل با استاندارد پایین‌‌‌تر از یورو چهار توسط خودروهای سنگین نیز می‌تواند به انتشار اکسیدهای گوگرد در هوا منجر شود. اما در روزهای اخیر تغییر خاصی در الگوی حرکت یا مصرف این گروه از خودروها رخ نداده که بتوان افزایش غلظت SO2 را به آن نسبت داد./

رکنا،آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/8wm
اخبار مرتبط
براساس جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها فردا چهارشنبه 30 آذر تعطیل شدند.
در حالی که آلودگی هوای پایتخت، همچنان نفس شهر را بریده است، مدارس تهران باز هم تا آخر هفته غیرحضوری شدند و دانشگاه‌های تهران هم تا ۳شنبه مجازی هستند.
رشد سریع جمعیت، سطوح بالای نابرابری‌ها و ناتوانی بخش زیرساخت‌های حیاتی دربرابر مخاطرات اقلیمی و توسعه غیرپایدار شهری منجر به مخاطرات اقلیمی در شهرها شده است.
محققان با استفاده از تفاوت در آب‌وهوا، جمعیت و روز هفته ابتدا تخمین می‌زنند که آیا روزهایی در همان ماه و سال و شهرستان که سطوح بالایی از آلودگی را تجربه کردند، به افزایش غیرمعمول در خودکشی افراد آن شهرستان منجر شده است یا خیر.
در حالی که نشریه اکونومیست پس از دو شهر جنگ زده، تهران را در سال 2022 ضعیف ترین شهر جهان طبقه بندی کرد، باید دید که چرا تهران این روزها شهری افسرده و عصبی شده است؟
آلارم مازوت‌‌‌سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون همای تهران در شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۵۵ یعنی شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.
در فهرست جدید اکونومیست که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی شهرهای جهان است، تهران در بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانش به شمار می آید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید