صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۰
کد خبر: 12845
گزارشگر: 213
۵۷۷
۰
۰
۲
ضرورت بهره گیری از تکنولوژی های سبز نوین و کاستن از آلودگی

دشمن بزرگ در راه است/«خشکسالی وسیع» ایران را نابود می کند

دشمن بزرگ در راه است/«خشکسالی وسیع» ایران را نابود می کند
ایران باید «خشکسالی بزرگ می آید» را بر همه شعارهایش اولویت دهد و همه امکانات کشور را با نگاهی آینده نگر معطوف دشمن بزرگ خشکسالی کند و برای این کار باید از الگوهای توسعه ای خاص کمک بگیرد.

به گزارش آسیانیوز، عربستان سعودی رقم خیره کننده ۵۰۰ میلیارد دلار برای إیجاد تکنولوژی های سبز نوین و پنل های خورشیدی در فضایی به وسعت ۲۶ هزار کیلومتر مربع سرمایه گذاری کرده است تا جایگزین سوخت های فسیلی کند.

عربستان سعودی هم اکنون بزرگترین و مدرن ترین تاسیسات آب شیرین کنی منطقه را دارد و اخیرا قراردادی به ارزش ۷.۲ میلیارد دلار با BNP Paribas امضا کرده است تا ۹ مرکز بزرگ دیگر را در کرانه دریای سرخ راه اندازی کند.

امارات متحده عربی با تخصیص ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری عظیمی انجام داده است و تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۵۰ درصدنیاز انرژی اش را از منابع تجدیدپذیر تامین می کند.

سرمایه گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر یعنی هم کاستن از هزینه های انرژی های گران قیمت فسیلی و کاستن از آلودگی و اثرات هولناک تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی است که هستی کشورهای خاورمیانه را نشانه گرفته است.

همچنین امارات تسهیلات ویژه ای برای استفاده از خودروهای الکتریکی و رسیدن به چشم انداز شهر carbon-free بدون-کربن اعمال کرده است.

در کره جنوبی تدوین و اجرای توسعه بدون کربن و سبز در سال ۲۰۰۸ هماهنگ با دغدغه های زیست محیطی و با هدف کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و مقابله با چالش تغییرات اقلیمی تصویب و در دست اجرا قرار گرفت.

براساس این طرح تا سال ۲۰۲۵ کره جنوبی جزو ۵ کشور اول دنیا درصنایع و تکنولوژی های سبز قرار می گیرد و همزمان قرار است شغل های مرتبط با تکنولوژی های سبز ایجاد شود.

سنگاپور نیز طرح مبارزه با تغییرات اقلیمی را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. تقریبا همه ۱۶۵۰ برج و ساختمان های بزرگی که از سال ۲۰۰۵ تا کنون ساخته شده اند براساس انرژی های سبز ساخته شده اند.

هلند، الگوی توسعه کشاورزی:

کشور هلند و مدیریت خیره کننده آن را می توان از عجایب دنیای مدرن نامید. کشور کوچک هلند با مساحت ۴۱ هزار کیلومتر مربع که فقط یک چهلم وسعت ایران است با بهره گیری از تکنولوژی فوق پیشرفته کشاورزی و صنعتی اش دومین صادرکننده مواد غذایی دنیا بعد از آمریکاست.

راندمان تولید محصولات کشاورزی هلند فاصله خیره کننده ای با کشورهای پیشرفته حتی آلمان و آمریکا دارد. هلندی ها در سال ۲۰۰۰ میلادی با شعار " تولید محصول دوبرابر با استفاده از نصف منابع انرژی و آب" جنبشی را آغاز کردند که با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان کشاورزی، صنایع غذایی خود به شکلی حیرت آور جهش دادند.

هلند سالانه ۷۹ میلیارد دلار---تقریبا ۲ برابر صادرات نفتی ایران— محصولات غذایی و کشاورزی صادر می کند و علی رغم وسعت بسیار کوچکش از آلمان و فرانسه و چین و ژاپن بسیار جلوتر است.

بنابراین برای نجات ایران از خشکسالی حتی نیاز به توقف کشاورزی نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد.

ایران امروز باید شعار:

"Big drought is coming”

یعنی "خشکسالی بزرگ می آید" را بر همه شعارهایش اولویت دهد و همه امکانات کشور را با نگاهی آینده نگر معطوف دشمن بزرگ خشکسالی کند که از مرزهایش گذشته است و شهرهایش را یکی پس از دیگری با بی رحمی در می نوردد./

علیرضا عباسی
منبع: جغرافیای امروز


https://www.asianews.ir/u/8xh
اخبار مرتبط
برف و باران اسیدی پس از آلودگی هوا، علاوه بر مخاطرات جدی برای سلامتی انسان؛ می‌توانند مستقیماً درختان و جنگل‌ها را از بین ببرند و چرخه فتوسنتز را نابود کنند.
رشد سریع جمعیت، سطوح بالای نابرابری‌ها و ناتوانی بخش زیرساخت‌های حیاتی دربرابر مخاطرات اقلیمی و توسعه غیرپایدار شهری منجر به مخاطرات اقلیمی در شهرها شده است.
محققان با استفاده از تفاوت در آب‌وهوا، جمعیت و روز هفته ابتدا تخمین می‌زنند که آیا روزهایی در همان ماه و سال و شهرستان که سطوح بالایی از آلودگی را تجربه کردند، به افزایش غیرمعمول در خودکشی افراد آن شهرستان منجر شده است یا خیر.
در حالی که نشریه اکونومیست پس از دو شهر جنگ زده، تهران را در سال 2022 ضعیف ترین شهر جهان طبقه بندی کرد، باید دید که چرا تهران این روزها شهری افسرده و عصبی شده است؟
در حالی که بسیاری از مدارس اصفهان در فروریختن قرار دارند، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: نرخ فرونشست زمین در خراسان و تهران بالاتر است اما از آنجا که این پدیده در محدوده شهری کلانهشر اصفهان قرار دارد، خطر در اصفهان حادتر از سایر نقاط کشور است.
انتشار تصاویر جدیدی از چهره کیم کارداشیان بازیگر جوان برای مجله Interview در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است.
یک ویدیوی تکان دهنده که برگرفته از مستند قدیمی آمریکایی درباره حجم فراوان آب در دریاچه ارومیه است، اخیرا به بهانه خشک شدن این دریاچه مهم بازنشر می شود.
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.
یک متخصص منابع آب و خاک از سانسور آمار سدها پس از سیل سال ۱۳۹۸ خبر داد و نوشت که سدهای ایران به دلیل لایروبی نشدن پایین دست و مدیریت نامناسب رهاسازی آب، نمی توانند سیل را مهار کنند!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید