صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۶ دی ۱۴۰۱ / ۲۰:۴۷
کد خبر: 12849
گزارشگر: 213
۷۹۳
۰
۰
۱
بنا بر اظهارات مقامات روسیه خطاب به آمریکا و اوکراین

پایان تاریخ نزدیک است!

پایان تاریخ نزدیک است!
لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» اثر فرانسیس فوکویاما، دانشمند آمریکایی، مدعی شد که سیاستی را با هدف ایجاد «پایان تاریخ» در حال دنبال شدن است.

به گزارش آسیانیوز، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، پیشنهادهای کشورش برای خلع سلاح و نازی زدایی از مناطق تحت کنترل کی‌یف و حذف تهدیدهای امنیتی یا باید "به نحوی دوستانه" پذیرفته شوند یا اینکه ارتش روسیه به این مساله رسیدگی خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس اظهار کرد: "دشمن به خوبی از پیشنهادات ما درباره خلع سلاح و نازی زدایی از اراضی تحت کنترل رژیم کی‌یف و همچنین حذف تهدیدهای برآمده از این مناطق علیه روسیه از جمله علیه اراضی جدید ما (جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا)‌ مطلع است."

در ۲۱ فوریه سال جاری میلادی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، مسکو استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می شناسد. روسیه با رهبران این مناطق توافقات دوستی، همکاری و کمک متقابل امضا کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین در ۲۴ فوریه اعلام کرد که در پاسخ به درخواست کمک سران جمهوری های دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه در اوکراین گرفته است. جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک نیز عملیاتی را برای آزادسازی مناطق خود از کنترل کی یف آغاز کردند.

در بازه زمانی ۲۳ سپتامبر تا ۲۷ سپتامبر، جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپوریژیا همه پرسی برگزار کردند که در جریان آن اکثریت رای دهندگان رای به پیوستن به روسیه دادند.

در ۳۰ سپتامبر، ولادیمیر پوتین به همراه سران این چهار مناطق معاهده‌های الحاق خود به روسیه را امضا کردند.

لاوروف خاطر نشان کرد: "گزینه چندانی باقی نمانده است- یا این پیشنهادات به نحوی دوستانه پذیرفته شوند و در غیر این صورت ارتش روسیه خودش به این مساله رسیدگی می‌کند."

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: در خصوص مساله ادامه احتمالی جنگ، توپ در سمت رژیم کی‌یف و واشنگتنی که پشتیبانش است قرار دارد. آنها می‌توانند در هر زمانی به این مقاومت بی معنی پایان دهند.

آمریکا هدف پایان تایخ را دنبال می‌کند

لاوروف همچنین با اشاره به کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» اثر فرانسیس فوکویاما، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، مدعی شد که ایالات متحده، سیاستی را با هدف ایجاد «پایان تاریخ» دنبال می‌کند.

او گفت: اگر به سیاست‌هایی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دنبال می‌کند نگاه کنید، آنها دقیقاً همین را می‌خواهند.

لاوروف در دیدار با روزنامه‌نگاران و سران رسانه‌های روسیه گفت: آنها می خواهند پایان تاریخ نه تنها در آثار تحلیلگران سیاسی و دانشمندان علوم سیاسی، بلکه در زندگی واقعی شکل دهند.

در این دیدار، لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که اقدامات انجام شده در مقیاس جهانی در اتخاذ یک "موضع ضد روسی" که به گفته او توسط ایالات متحده آغاز شده است، نشان دهنده تلاش واشنگتن برای ایجاد "پایان تاریخ" است. همه چیزهایی که اکنون در اروپا به معنای وسیع آن می بینیم، همه چیزهایی که در قاره های دیگر می بینیم، جایی که پیام رسان های آمریکایی از هر کشوری می خواهند که موضع ضد روسی اتخاذ کند، به تحریم ها بپیوندد و با نمایندگان روسیه ارتباط برقرار نکند، همه بازتابی از این موضوع است.

لاوروف گفت: تلاش برای تثبیت پایان تاریخ، تثبیت تسلط نهایی و غیرقابل برگشت همان «میلیارد طلایی» (به اصطلاح مدل غرب) است». او بعداً استدلال کرد که تلاش‌های واشنگتن برای "پایان دادن به تاریخ" مانند تلاش های قبلی در طول تاریخ بشر توسط یک یا چند نیرو برای "دیکته کردن همه چیز" با شکست مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: "سیر تاریخ را نمی‌توان متوقف کرد، هیچ پایانی برای تاریخ وجود ندارد و هرگز نخواهد بود، زیرا بشریت تاکنون بیش از یک بار تلاش کرده است تا آن را تحت سلطه خود درآورد و این یا آن نیرویی است که قصد دارد همه چیز را به همه دیکته کند." .

لاوروف در ادامه با بیان اینکه فرصت‌های غرب برای «هدایت اقتصاد جهانی آنطور که می‌خواهد» کاهش خواهد یافت، افزود که غرب بدون توجه به اراده خود مجبور به مذاکره خواهد بود. ما قرار نیست دنبال غرب بدوییم... آنها تقریباً همه روابط را قطع کردند... ما روی کسانی تمرکز خواهیم کرد که هرگز ما را ناامید نکردند و بدون هیچ فریبکاری با آنها سازش های بسیار دشواری انجام دادیم.

لاوروف گفت: در مورد غرب، همه چیز دقیقا برعکس است.

در کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» فوکویاما در سال ۱۹۹۲ که لاوروف به آن اشاره می‌کند، استدلال می‌کند که تاریخ باید به‌ عنوان یک فرآیند تکاملی در نظر گرفته شود و لیبرال دموکراسی شکل نهایی حکومت برای همه ملت‌ها در پایان این فرآیند است.

گفتگو با دولت بایدن غیرممکن است

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه و ایالات متحده به دلیل مسیر تقابلی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته، نمی‌توانند مسیر عادی گفتگو را حفظ کنند.

لاوروف گفت: حفظ گفت‌وگوی عادی با دولت بایدن، که شکست استراتژیک کشورمان را یکی از اهداف خود اعلام می‌کند، از نظر عینی غیرممکن است.

دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد که "روابط روسیه و آمریکا در وضعیت واقعاً اسفناکی قرار دارد. ما به طور مداوم به آمریکایی‌ها توضیح می‌دهیم که کاهش عمدی روابط بین دولتی نظر ما نیست. با این حال، ما تحت هر شرایطی در مورد ایجاد گفتگو از موضع یکسان پیش می‌رویم. به عبارت دیگر، به عنوان یک قاعده بر اساس اصل "چشم در برابر چشم" عمل می کنیم.

لاوروف گفت: ایالات متحده و متحدانش در ناتو به دنبال پیروزی بر روسیه در "میدان نبرد" برای نابودی کشور ما هستند. اقدامات غرب جمعی و دست نشانده آنها ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ماهیت جهانی بحران اوکراین را تایید می کند. بر کسی پوشیده نیست که هدف استراتژیک ایالات متحده و متحدان ناتو آن پیروزی بر روسیه در میدان جنگ است، به عنوان مکانیزمی برای تضعیف یا حتی نابودی کشور ما.

وی افزود: حریفان ما برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری می زنند.

به گفته دیپلمات ارشد روسیه، ذینفع یک "درگیری داغ" ایالات متحده است که به دنبال کسب حداکثر سود از نظر اقتصادی و استراتژیک بوده است. لاوروف تاکید کرد: واشنگتن همچنین در حال حل یک هدف کلیدی ژئوپلیتیکی برای شکستن پیوندهای سنتی بین روسیه و اروپا و وابستگی بیشتر ماهواره های اروپایی به آنها است.

در واکنش به تهدید پنتاگون برای ترور پوتین

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که اظهارات مقامات آمریکایی از پنتاگون در مورد "قطع سر کرملین" در واقع تهدیدی برای حدف فیزیکی ولادیمیر پوتین، رئیس دولت روسیه است. واشنگتن از همه فراتر رفت. برخی از مقامات پنتاگون تهدید به قطع سر کرمیلین کردند. در واقع ما در مورد یک تهدید به حدف فیزیکی رئیس دولت روسیه می‌گوییم.

لاوروف هشدار داد: «اگر کسی از چنین ایده‌هایی حمایت کند، باید به دقت درباره عواقب احتمالی چنین طرح‌هایی فکر کند».

وزیر خارجه روسیه همچنین در موردرفتارهای غرب در مورد رویارویی هسته‌ای گفت: به نظر می رسد که آنها کاملاً تدبیر را کنار گذاشته‌اند. حتی

لیز تراس، نخست وزیر پیشین بریتانیا در جریان مناظرات پیش از انتخابات اعلام کرد که کاملا آماده صدور دستور حمله هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اقدامات تحریک آمیز کی‌یف گفت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور روسیه به نقطه ای رسیده است که از کشورهای ناتو می‌خواهد حملات هسته‌ای پیشگیرانه انجام دهند. این امر نیز از حد قابل قبول فراتر است./

منبع: ایسنا

https://www.asianews.ir/u/8xk
اخبار مرتبط
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، که در یک سفر غیرمنتظره وارد واشنگتن شد، در یک سخنرانی در کنگره آمریکا، مدعی شد پهپادهای ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، زیرساخت های حیاتی اوکراین را تهدید می کنند.
شورای اروپا پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه به بهانه اعتراضات اخیر در ایران بیانیه‌ صادر کرد.
بنا بر اظهار نظر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، در دنیای چندقطبی خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، روابط تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما نمی توان آنها را از ژئوپلیتیک جدا کرد.
شکست‌های اخیر ارتش کرملین و از دست دادن اراضی اشغالی قابل توجه در هفته‌های اخیر، نخبگان سیاسی روسی را در توانایی و صلاحیت پوتین برای اداره اوضاع دچار تردید کرد.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه‌ای که شامگاه یکشنبه پخش شد گفت که در صورت تهاجم نظامی چین به تایوان، واشینگتن به دفاع از این جزیره برمی‌خیزد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید