صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۸
کد خبر: 12929
گزارشگر: 213
۳۶۹
۰
۰
۳
تاثیر رکود اقتصادی

اسامی بدهکارترین کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ و جایگاه ایران

اسامی بدهکارترین کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ و جایگاه ایران
رکود اقتصادی و فشارهای اقتصادی در سال ۲۰۲۲، فشار بر دولت‌های دارای بدهی بالا را بیشتر کرده است.

به گزارش آسیانیوز، در گزارش سالانه بانک جهانی در جمع کشورهای خاورمیانه، بدهی خارجی سه کشور «مصر»، «ایران» و «ترکیه» بـه میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

افزایش بدهی خارجی ایران، ترکیه و مصر در سال ۲۰۲۲
رکورد اقتصادی و فشارهای اقتصادی در سال ۲۰۲۲، فشار بر دولت‌های دارای بدهی بالا را بیشتر کرد و موجب شد تا شاهد افزایش بدهی برخی از کشورهای خاورمیانه در سال میلادی گذشته باشیم. روندی که در برخی کشورها با توجه به تورم بالا بازپرداخت آن با اما و اگر روبروست.

فهرست کشورهای بدهکار در سال ۲۰۲۲
ترکیه: بدهی خارجی ترکیه در سال ۲۰۲۲ به ۴۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که هر چند نسبت بـه ۴۴۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است، اما نسبت به سال ۲۰۲۱ روند آن افزایشی بوده است. بر اساس گزارش بانک جهانی در ماه ژوئن، آژانس رتبه‌بندی اعتباری Global P&S، گزارش داد که ترکیه بـه دلیل بدهی‌های بالا و مشکلات اقتصادی، در برابر بحران نقدینگی آسیب‌پذیر است.

تورم بسیار بالا معضلی اساسی در این کشور محسوب می‌شود.

مصر: از سوی دیگر بدهی خارجی مصر در ۲۰۲۲ به ۱۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به ۱۲۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته است. براساس گزارش پایش تحولات تجارت خارجی اتاق ایران؛ ارزیابی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که مصر حجم قابل توجهی از پـول‌هـای قـرض گرفته شده خود را صـرف زیرساخت‌ها کرده است و با این شرایط تحلیلگران بر این نکته تاکید می‌کنند که مصر پتانسیل بالایی برای بازپرداخت بدهی خود دارد.

اردن: اما بر اساس ارزیابی‌ها بدهی اردن هم در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که از ۳۸ میلیارد دلار در سـال ۲۰۲۰ بیشتر شده بود. علاوه بـر وام‌های خارجی، اردن به طور منظم از همسایگان ثروتمند خود در خلیج‌فارس کمک‌های اقتصادی دریافت می‌کند تا به بودجه خود تزریـق کند. تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه درآمد گردشگری اردن در حال افزایش است این کشور هم امکان بازپرداخت بدهی خود را دارد.

لبنان: بر اساس گزارش سالانه بانک جهانی، بدهی لبنان هم در سـال ۲۰۲۲ به ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار رسید که نسبت بـه بدهی ۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار در سـال ۲۰۲۰ کاهش داشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد لبنان در بحبوحه بحران اقتصادی ویرانگر قرار دارد و علیرغم کاهش اندک بدهی، بسیاری از نهادها تمایلی بـه وام دادن بـه لبنان تا زمانی کـه اصلاحات حکومتی و مبارزه بـا فساد را اجرا نکنـد، ندارند.

عراق: ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که بدهی خارجی عراق هم تا پایان سال ۲۰۲۱ برابر با ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است؛ بدهی عراق در سال ماقبل آن ۳ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

ایران: در گزارش سالانه بانک جهانی بدهی خارجی ایران ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده که این رقم تقریبا دو برابر بدهی سال ۲۰۲۰ بوده است، رقم بدهی ایران در این سال برابر با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

سوریه: بدهی خارجی سوریه هم در پایان سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. در این گزارش به این نکته اشاره شده که اقتصاد سوریه به دلیل ادامه جنگ داخلی در حال فروپاشی است. افزون بر این تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه این کشور به اقتصاد و غیرنظامیان آسیب می‌رساند.

یمن: ارزیابی‌های سالانه بانک جهانی در خصوص بدهی یمن هم از افزایش بدهی خارجی این کشور حکایت دارد. بدهی کشـور جنگ‌زده یمن در سال ۲۰۲۲ برابر با ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده کـه از بدهی ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری ۲۰۲۰ بیشتر شده است./

منبع: دنیای اقتصاد

https://www.asianews.ir/u/8zr
اخبار مرتبط
منافع فزاینده چین از همکاری با کشور‌‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باعث شده تا رویکرد آن کشور نسبت به مسائل خلیج فارس از جمله اختلافات بر سر مسائل ارضی، امنیتی و نظامی به ضرر ایران تغییر کند.
همچنانکه بانک جهانی نسبت به رکود جهانی هشدار می دهد و هزینه تقریباً همه چیز از غذا گرفته تا رکود در حال افزایش است؛ جنگ روسیه در اوکراین و بیماری همه گیر همچنان زنجیره تامین را محدود و چشم انداز ماه های آینده را تیره می کند؛ باید ببینیم آیا باید برای یک رکود جهانی آماده باشیم؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید