صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۴
کد خبر: 12950
گزارشگر: 2
۱۵۱۱
۰
۰
۵
هگمتانه پایخت قدیم ایران

برنامه سفر 5 روزه به همدان

برنامه سفر 5 روزه به همدان
در ادامه با یک برنامه سفر ۵ روزه به همدان با ما همراه باشید.

شهر باستانی همدان در قدیم با نام هگمتانه پایخت ایران بوده که به‌عنوان پایخت تاریخ و تمدن ایران شناخته می‌شود. به‌همین دلیل این شهر در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد. این شهر باستانی دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیاری است که با اقامت در هتل های همدان می‌توان از آنها بازدید کرد.
در شهر همدان، چهارفصل را می‌توان به زیبایی مشاهده کرد. فصل بهار که زیبایی‌هایش مثال‌زدنی است و تابستانی که هوای خنکی دارد و مقصد مسافران جنوبی است که برای فرار از گرمای جنوب به این شهر سفر می‌کنند. فصل پاییز و ریزش برگ‌ درختان انبوهش، دیدنی است. فصل زمستان نیز با کوه‌های الوند سفیدپوشش مناسب ورزش‌های زمستانی می‌باشد.
با توجه به علاقه خود می‌توان فصل سفر به همدان را انتخاب کرد. اگر فصل تابستان را انتخاب کردید با اقامت در هتل پارسیان همدان می‌توانید از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری در بلوار زیبای ارم نهایت لذت را ببرید. در ادامه با یک برنامه سفر 5 روزه به همدان با ما همراه باشید.

 

روز اول

 

آرامگاه ابوعلی سینا

 

برای بازدید از اولین مکان در این سفر ۵ روزه به همدان از آرامگاه ابوعلی سینا شروع می‌کنیم. آرامگاه حکیم‌ ابوعلی سینا در میدان مرکز شهر قرار دارد. میدان ابوعلی سینا نماد شهر همدان قرار گرفته است. محل تولد ابوعلی سینا در بخارا بوده که پس از تحصیل و کسب علوم مختلف، راهی همدان شده و سپس وزیر شمس‌الدوله دیلمی شد.
قدمت بنای آرامگاه به دوران قاجار برمی‌گردد. در آرامگاه ۱۲ستون بلند وجود دارد که نشان دهنده ۱۲علمی است که ابوعلى سینا به آن‌ها مسلط بوده! در داخل آرامگاه، موزه و کتابخانه‌ای از آثار ارزشمند حکیم وجود دارد. در سرتاسر آرامگاه تابلوهایی از خدمات و توانایی‌های ابوعلی سینا نصب شده است‌. در قسمت ورودی آرامگاه، مزار عارف قزوینی یکی از شعرای بنام نیز قرار گرفته است.

 

میدان امام خمینی

 

پس از بازدید از آرامگاه، خیابان بوعلی را باید پیاده ادامه داد چون در این مسیر اجازه تردد خوردرو ندارد به جز دو ماشین برقی که مخصوص تردد در این خیابان است. خصوصیت اصلی میدان به این شکل است که شش خیابان اصلی شهر به این میدان مرتبط می‌شوند. معمار این میدان، فردی به نام کال فریش آلمانی آن را طراحی کرده است. نبش هر خیابان، ساختمان‌های یک مدل قرار گرفته و در بالای هر ساختمان، گچ‌بری‌های متفاوت و زیبا نصب شده است.

 

موزه مفاخر و مشاهیر همدان

 

بعد از تماشای میدان امام از خیابان شریعتی گذر کرده و در اواسط خیابان در داخل کوچه، منزل نقاش حاذق و چیره‌دست به نام بیژن قرار دارد که قدمت آن از دوران قاجار است و به موزه مفاخر همدان تغییر کاربری داده است. مجسمه‌هایی از افراد برجسته همدان همچون ابوعلی سینا، کریم‌خان زند و عین‌القضات که در کنار هر مجسمه زندگی‌نامه و اطلاعاتی از این افراد شرح داده شده و تابلوهایی از عکس افراد معروف دیگر نیز برروی دیوار نصب شده است.

 

آرامگاه استر و مردخای

 

بعد از بازدید موزه در سفر ۵ روزه به همدان به زیارتگاه یهودیان می‌رویم. در اول خیابان شریعتی، کوچه استر قرار دارد که با ورود به داخل کوچه، آرامگاه استر ملکه یهودی دربار خشایارشاه قرار دارد که باهمکاری عمویش مردخای، موفق شدند که از قتل و عام یهودیان در آن زمان جلوگیری کنند‌. قدمت آرامگاه به قرن هفتم برمی‌گردد و در داخل این بنا دو صندوق منبت‌کاری قرار گرفته که مربوط به استر و مردخای است و ده فرمان حضرت موسی به روی دیوار نصب شده است.

هتل های همدان

موزه و سفره‌خانه سنتی حمام قلعه

 

برای رفع خستگی و کمی استراحت، در نزدیکی آرامگاه استر و مردخای، موزه حمام قلعه معروف به حاج محمد سعید قرار دارد که اکنون علاوه بر موزه، به رستوران سنتی نیز تبدیل شده است. در کنار هر مجسمه مومی، توضیحی برای مراسمات مردم در آن زمان داده شده و در یک قسمت موزه، شربتخانه قرار گرفته که می‌توان برای رفع خستگی از شربت‌های خنک آن نوشید.

 

روز دوم

 

گنبد علویان

 

در روز دوم از سفر ۵ روزه به همدان ابتدا از گنبد علویان بازدید می‌کنیم. گنبد علویان یادگاری از دوران سلجوقیان بوده که گچ‌بری منحصربه‌فرد این گنبد، هنر مردمان آن دوران را نمایش می‌گذارد. این گنبد، مقبره خاندان علوی می‌باشد که متاسفانه بنای گنبد تخریب شده اما کتیبه‌های گچ‌بری‌ شده زیبایی در آن وجود دارد که آیاتی از قرآن بر روی آن‌ها حک شده است.
سردابی در زیرزمین بنا قرار دارد که مقبره دو تن از خاندان علوی می‌باشد. در داخل سرداب جز مقبره بزرگان چیز دیگری وجود ندارد. ساختمان کناری گنبد، نمایشگاهی از صنایع دستی و سنگ‌های تزئینی وجود دارد که می‌توان از نمایشگاه نیز بازدید کرد.

 

آرامگاه باباطاهر

 

در حوالی گنبد علویان، میدان باباطاهر قرار دارد که در سفر ۵ روزه به همدان از آن بازدید می‌کنیم. آرامگاه باباطاهر عارف و شاعر معروف ایرانی که به‌خاطر زندگی ساده به آن لقب عریان دادند. بنای آرامگاه چندین بار تخریب و دوباره بازسازی شده و قدمت اصلی بنا مربوط به دوره سلجوقیان می‌باشد و بنای امروزی آرامگاه، هنری از معماری قرن هفتم و هشتم هجری است.
این بنا دارای هشت ستون بوده که از سنگ گرانیت می‌باشد و داخل بنا با کاشی‌کاری‌های زیبایی طراحی شده که ۲۴دوبیتی از باباطاهر، روی آنها نقش بسته است. در اکثر مواقع در کنار بنا، افرادی با صدای گرم اشعار باباطاهر را می‌خوانند. در دور میدان باباطاهر درشکه‌های تفریحی وجود دارد که گردشگران را به دور میدان باباطاهر می‌چرخانند. امامزاده هود هم در جوار آرامگاه باباطاهر قرار دارد.

 

تپه هگمتانه

 

پس از بازدید از میدان باباطاهر باید به خیابان چهارباغ رفته که به میدان اکباتان می‌رسد. تپه هگمتانه با مساحت ۴0هکتار از باارزش‌ترین تپه‌های باستانی کشور می‌باشد. این تپه آثار به‌جا مانده از دوران ماد، هخامنشی و اشکانی را در خود جای داده است این بنا به فرمان پادشاه ماد ساخته شد‌.
بقایای به‌جا مانده از شهر تاریخی، در زیر سالن مخصوص که سقف آن پوشیده شده قرار دارد. موزه هگمتانه در قسمت انتهایی مجموعه قرار گرفته که آثار کشف شده از این تپه و مناطق دیگر در آن نگهداری می‌شود. آثاری همچون انواع ظروف سفالی، ابزار آلات مختلف که در حفاری‌های انجام شده کشف شده است.

 

بازار سنتی همدان

 

بازار سنتی همدان از جاهای دیدنی و جالب در سفر 5 روزه به همدان است که برای خرید سوغات، مکان بسیار مناسبی می‌باشد. این بازار سنتی مسقف مربوط به عصر قاجار بوده که در حوالی خیابان‌های اکباتان و شهدا نزدیک به میدان امام واقع شده است. راسته‌های بازار همچون راسته‌های زرگرها، کفش دوزها، مسگرها، قنادها، سرای نو، سرای سفرخان و فرش فروشان است. در نزدیکی بازار سنتی، مراکز خرید جدید نیز وجود دارد که می‌توان به آنجا هم سری زد.
مجموعه عباس‌ آباد
در انتهای روز دوم از سفر ۵ روزه به همدان سری به مجتمع عباس آباد می‌زنیم. مجموعه عباس آباد در شب زیبایی بیشتری دارد. مجموعه عباس آباد دارای امکانات اقامتی، زمین اسکیت، شهربازی کوچک، رستوران و چایخانه می‌باشد. در محوطه مجموعه، دو استخر بزرگ وجود دارد که در آن با قایق پدالی می‌توان قایق‌سواری کرد و حسابی لذت برد.

 

روز سوم

 

شیرسنگی

 

در ابتدای روز سوم از برنامه سفر ۵ روزه به همدان بازدید از شیرسنگی را انتخاب کردیم. پس از بلوار طالقانی و انتهای خیابان ابن‌سینا، میدان شیرسنگی قرار دارد، که یک میدان مربع شکل است. شیرسنگی در میانه میدان قرار دارد و بازدید از آن رایگان می‌باشد.
مجسمه شیرسنگی به همراه یک مجسمه دیگر که همانند شیرسنگی بوده بر دروازه شهر قرار داشته که در زمان دیلمیان یکی از این مجسمه‌ها آسیب دیده است. سخن دیگری درباره این مجسمه بیان شده که اسکندر مجسمه را بر سر مزار سردار محبوب‌اش قرار داده است. در این میدان فضای سبز بزرگی وجود دارد.

 

برج تاریخی قربان

 

بعد از تماشای شیرسنگی به ابتدای خیابان ابن‌سینا رفته و به سمت برج تاریخی قربان حرکت می‌کنیم. در این برج، مقبره ابوالعلاء همدانی و تعدادی از فرمانروایان سلجوقی قرار دارد. هنگامی که افغان‌ها در اواخر دوران صفوی حمله کردند شخصی به نام قربان این مکان را سنگرگاهی برای دفاع از محله انتخاب کرد به‌همین دلیل آن را برج قربان نامیده‌اند. این بنا، یک برج ۱۲ضلعی آجری با گنبدی هرمی شکل است و داخل برج فقط یک مقبره وجود دارد.

 

مجموعه توریستی گنجنامه

 

بعد از بازدید باغ موزه، با طی مسیری حدوداً ۴ تا ۵ کیلومتری می‌توان از مجموعه توریستی گنجنامه در سفر 5 روزه به همدان بازدید کرد. در ابتدای بازدید از مجموعه، تماشای کتیبه‌ها برای گردشگران بسیار دیدنی خواهد بود. هگمتانه قرارگاه تابستانی هخامنشیان بوده است. سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌ها به فرمان داریوش اول و پس از آن خشایارشاه ساخته شد و در هر کتیبه، نوشته‌ها با زبان‌های فارسی باستان، ایلامی و بابلی، حک شده است.
آبشارگنجنامه باارتفاع ۱۲متر، از صخره‌ای بزرگ سرازیر می‌شود که در فصل زمستان، آبشار یخ می‌زند و با تشکیل قندیل‌های زیبا، منظره خارق‌العاده‌ای را می‌سازد. تله‌کابین گنجنامه یکی دیگر از تفریحات پرهیجان و جذاب این مجموعه توریستی می‌باشد که گنجنامه را به دشت میشان متصل می‌کند.

 

روز چهارم

 

موزه تاریخ طبیعی همدان

 

در روز چهارم از سفر ۵ روزه به همدان سری به موزه تاریخ طبیعی همدان می‌زنیم. موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشکده کشاورزی قرار گرفته است. این موزه در سال ۱۳۵۱ افتتاح گردید و هم اکنون یکی از متنوع‌ترین موزه‌های خاورمیانه است. این موزه دارای ۵ سالن به‌این ترتیب که سالن اول گالری خلیج‌فارس، سالن دوم حشرات، سالن سوم گالری پرندگان و پستانداران، سالن چهارم گالری خزندگان و آبزیان، سالن پنجم گالری کانی و فسیل‌ها می‌باشد.

 

دریاچه سد اکباتان

 

سد اکباتان با هدف تامین آب شرب همدان بر روی رودخانه آبشینه و یلفان ساخته شد. این سد در جاده ملایر در ۱۰کیلومتری همدان، در سال ۱۳۴۲ احداث شده است. اطراف سد به دلیل جنگل‌کاری، منظرهای سرسبز و چشم‌نوازی به وجود آمده است. یکی از تفریحات این مکان قایق‌سواری برروی آبهای سد می‌باشد. در نزدیکی ظهر تلالوء نورخورشید زیبایی خاصی به دریاچه می‌بخشد که در این سفر ۵ روزه به همدان می‌توان شاهد آن باشیم.

 

روستای ورکانه

 

بعد از بازدید سد و تفریح، با طی کردن دوازده کیلومتر به روستای ورکانه می‌رسیم که قدمت روستا به دوران صفویه برمی‌گردد. این روستا در لیست آثار ملی به‌ثبت رسیده است. معماری خانه‌های روستا، سنگی بوده و قدم زدن در کوچه باغ‌های روستا، لذتی وصف نشدنی دارد. پروفسور موسیوند، جراح مشهور قلب در جهان در این روستا متولد شده است.
در یکی از قمست‌های روستا یک اصطبل قدیمی وجود دارد که اکنون مورد بازسازی قرار گرفته است. این اصطبل مخصوص اسب‌های اصیل دربار بوده که در این مکان پرورش میداده‌اند. این اصطبل متعلق به دختر ارباب روستا بوده و به اصطبل مهری خانم معروف است.

 

شهربازی رنگین کمان

 

پس از رفع خستگی در اقامتگاه، برای شب چهارم در سفر ۵ روزه به همدان، شهربازی رنگین کمان گزینه خوبی است. این شهربازی در سال ۱۳۹۲ آغاز به فعالیت کرد و بزرگترین شهربازی سرپوشیده ایران است. شهربازی مجهز به رستوران، بازی‌های کامپیوتری، کاراینگ، بولینگ، بیلیارد، تیراندازی، ترن هوایی، سینما هفت بعدی، قایق‌رانی در دریاچه، مرکز خرید و رستوران سنتی می‌باشد که شبی به یادماندنی را برای گردشگران رقم می‌زند.

رزرو هتل در قشم

روز پنجم

 

غار علیصدر

 

همدان و غار علیصدر دو یار جدا نشدنی هستند که نمی‌توان در این سفر ۵ روزه به همدان، جایی برای آن خالی نکرد. غار علیصدر از بزرگ‌ترین غارهای دنیا به‌شمار می‌رود که در روستای علیصدر قرار گرفته است. قدمت این غار به دوران ژوراسیک می‌رسد و تعدادی از کوهنوردان در سال ۱۳۴۲ این غار را کشف کردند. غار حدود ۱۴ کیلومتر است که تنها ۲کیلومتر از آن را می‌توان با قایق و بخشی دیگر را پیاده‌روی کرد‌. دالان‌های درون غار و آب خنک و زلالش هر ببینده‌ای را به ‌وجد می‌آورد.

 

روستای لالجین

 

در مسیر بازگشت از غار، روستای لالجین قرار دارد. این روستا در سال ۱۳۹۵ به عنوان شهر جهانی سفال به‌ثبت رسید. در خیابان اصلی در سرتاسر خیابان، مغازه‌های سفال‌فروشی قرار دارد. تنوع و ابداع تولید سفال در مغازه‌ها بسیار زیاد است که امکان ندارد کسی دست خالی از این خیابان برگردد. ظروف، مجسمه، گلدان، تابلو و بسیاری وسایل دیگر سفالی با تنوع زیاد در مغازه‌ها و کارگاه‌های سفالگری وجود دارد.
پس از بازدید خیابان، سفره‌خانه سنتی بوعلی در جوار سفال‌فروشی بوعلی، پذیرای گردشگران است که دیزی معروف آنجا را می‌توان نوش‌جان کرد. در کنار این فضای آرام و سنتی، موسیقی زنده اجرا می‌شود تا ساعاتی دلنشین برای مهمانان سفر ۵ روزه به همدان فراهم شود. پیشنهاد میکنیم پس از این سفر، یک سفر هم به قشم داشته باشید و با رزرو هتل در قشم از این جزیره زیبا در زمستان دیدن کنید.

https://www.asianews.ir/u/90e
اخبار مرتبط
با شنیدن نام همدان شاید اولین چیزی که از خاطرتان عبور کند؛ غار علیصدر باشد. البته این شهر که اولین پایتخت ایران بوده، در گوشه و کنار خود آثار دیدنی زیادی دارد که یادگار تاریخ و فرهنگ هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید