صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۴
کد خبر: 13005
گزارشگر: 213
۱۰۵۳
۲
۰
۴
وزیر تعاون در خصوص مشاغل سخت اعلام کرد

بازنگری آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور/وضعیت حداقل حقوق و بیمه خبرنگاری

بازنگری آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور/وضعیت حداقل حقوق و بیمه خبرنگاری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در بازنگری در آیین نامه تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور تغییرات بسیاری از جمله مصادیق حداقل حقوق و دستمزد مشخص خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در بازنگری در آیین نامه تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور هم تغییرات مفهومی داریم هم مصداقی.

سید صولت مرتضوی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: جلسه‌ای طی سه چهار روز آینده با اعضای شورای عالی کار خواهیم داشت و یکی از دستورکارها این است که کمیسیون تعیین مصادیق حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کنیم. این کمیسیون تحقیقاتش را انجام می دهد و در دستور کار شورای عالی قرار می‌گیرد و با حضور نماینده کارگران و کارفرمایان و نمایندگان دولت آنچه حق و عدل باشد تصمیم گیری می شود.

وی در پاسخ به این که در این رابطه آیا تورم در نظر گرفته می شود، تاکید کرد: متغیرهای مختلف است و همه را در نظر می گیرم.

مرتضوی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در آیین نامه تعیین مشاغل سخت و زیان آور بازنگری انجام می شود؟ گفت: تغییرات هم مفهومی است و هم مصداقی. امکان دارد بعضی از مصادیق وجود داشته باشد که مشمول مصادیق سخت و زیان آور باشد که در آیین نامه نیامده باشد و آنها اضافه می شود و ممکن است در مفاهیم هم اصلاحاتی داشته باشیم.

این در حالی است که سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز از مشمولیت بازنشستگی برای خبرنگاران طبق بند ۳ ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد.

مجتبی طهماسبی در پاسخ به اینکه آیا خبرنگاران بیمه شده‌ای که پس از 20 سال خدمت، بازنشستگی 20 ساله آنها به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارفرمایی 27 درصدی برای آنها اعمال نشده، خود می‌توانند مابه‌التفاوت حق کارفرما را پرداخت و مشمول بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت‌و‌زیان‌آور شوند، اظهار کرد: از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی راساً نسبت به بررسی ادعای بیمه‌شدگان در خصوص اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی اقدام می‌‌کند و هرگونه ادعا، قابلیت رسیدگی در کمیته‌های تخصصی مربوطه را دارد لذا چنانچه کارفرما، حق بیمه دوره‌ای از سوابق اشتغال بیمه‌شده را پرداخت نکرده باشد، متقاضی می‌تواند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی، مدارک و مستندات مربوط به اشتغال خود را ارائه دهد.

 وی ادامه داد: پس از ارائه مدارک، سوابق مذکور پس از بررسی دقیق کارشناسی، منوط به تأیید اشتغال در کمیته‌های رسیدگی به ادعای سابقه و دریافت حق بیمه آن دوره، مبنای حمایت‌های قانونی قرار می‌گیرد.

به نقل از تسنیم، سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی درباره احتساب حرفه خبرنگاری به‌عنوان مشاغال سخت و زیان‌آور تصریح کرد: در صورت وجود عنوان شغلی در مدارک و مستندات پرونده پرسنلی و احکام کارگزینی و قراردادهای سالیانه و تطبیق عناوین شغلی یادشده با آرای کمیته استانی، احتساب سنوات ارفاقی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور امکان‌پذیر است.

طهماسبی درباره اینکه اگر کارفرما در یک خبرگزاری حق بیمه 27 درصد خبرنگاران خود را پرداخت کند و لیست بیمه خبرنگاران آن خبرگزاری نیز با عنوان شغلی "خبرنگار" ثبت و ارسال شود، خبرنگاران آن رسانه در صورت کامل شدن 20 سال سابقه بیمه، مشمول بازنشستگی 20 ساله شوند، گفت: مستفاد از دادنامه‌های شماره 515 مورخ 8‌‌‌‌‌/5‌‌‌‌‌/87، 945 مورخ 5‌‌‌‌‌/12‌‌‌‌‌/92 و 695 الی 699 مورخ 25‌‌‌‌‌/7‌‌‌‌‌/96 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که مقرر داشته «کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور صرفاً نسبت به شکایت افراد تحت شمول قانون‌کار که ذی‌حق به بازنشستگی بر اساس مقررات خاص مربوطه و برخوردار از امتیازات آن بوده صلاحیت رسیدگی دارد»، بازنشستگی بر اساس قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماده76 قانون تأمین اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن، ناظر بر مشمولین قانون‌ کار است و طبق بند 3 ماده 11 آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 26‌‌‌‌‌/12‌‌‌‌‌/1385، شغل خبرنگاری (خبرنگاران مشمول قانون کار) در زمره "مشاغل سخت و زیان‌آور" قرار گرفته است.

وی یادآور شد: لذا در صورت شمولیت قانون کار بر بیمه‌شده و بررسی و تأیید صفت سخت و زیان‌آوری شغل مطروحه توسط اعضای کمیته‌های استانی مستقر در ادارات‌کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تطبیق مشاغل مورد ادعای بیمه‌شده با عناوین شغلی مندرج در لیست‌ها، حسابرسی‌ها و بازرسی‌ها، بهره‌مندی از مزایای سنوات ارفاقی ناشی از اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور بلامانع خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/91t
اخبار مرتبط
سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی از مشمولیت بازنشستگی برای خبرنگاران طبق بند ۳ ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور خبر و قوانین اعمال سوابق قبلی بیمه ای خبر داد.
گاهی با فاصله‌ای که بین پرداخت‌های بیمه صورت می گیرد، زمان بازنشستگی و سوابق فرد دچار اختلال می‌شود؛ در این میان برخی از بیمه‌شدگان به دنبال خرید سوابق بیمه هستند و اطلاعاتی در این زمینه ندارند.
معاون روابط کار وزیر کار گفت: موادی از قانون بیمه بیکاری را با حضور شرکای اجتماعی اصلاح کرده ایم که مصوبات نهایی آن در حال انجام است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
M
۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
0

محمدرضا احمدی: شدید ترین تقابل #دولتها توسط #دولت_سیزدهم با محروم ترین اقشار جامعه ؟؟؟ که متأسفانه به علت زورگویی دولت‌ها برنده این تقابل همیشه #مدیران_رانتی دولت‌ها بوده‌اند؟؟ در تاریخ ۵۰ سال اخیر #دولت‌ها به عناوین مختلف جفاهای دردناک و وحشتناک برعلیه #کارگران روا داشته اند؟؟؟؟ #جامعه_کارگری سالهاست نیازمند اجرای قانون کار می باشد!!! قانونی که به سختی توسط #خبرگان امور کار و کارگری و #کارفرمایی نوشته مصوب شد؟؟؟ اما متاسفانه در دهه هفتاد زمان ریاست جمهوری #هاشمی_رفسنجانی بزرگترین جفا در حق #کارگران شد و #استخدام از قاموس #بنگاه‌های_اقتصادی برچیده شد !!! بطوریکه #امنیت_شغلی میلیون ها #کارگر تحت شعاع قرار گرفته که تاکنون که ۹۹ درصد #جامعه_کارگری #قراردادی #پیمانکاری و #روزمزد گردیده اند دومین چالش که هرساله #دولت با #کارگران_مظلوم دارد در مورد #حقوق و #دستمزد است که متاسفانه آنهم هرساله مطابق با میل #مدیران_نجومی بگیر و #رانتی تعیین می گردد ؟؟؟ چالش سوم اما خطرناک تر و بی رحمانه ترین بخش می باشد؟؟ که #افزایش_سن_بازنشستگی و #اصلاحات_پارامتریک که #سلامت و جان_کارگران را تحت شعاع قرا

سنگول
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
2
0
0

برسد به سمع و بصر جناب اقای موسوی مدیر عامل محترم تامین اجتماعی.بدلیل اینکه اکثر اشخاصی که در مشاغل سخت کار میکنند تحصیلات دانشگاهی ندارند و زحمت درس خواندن نکشیده اند و همچنین بدلیل اینکه کار کردن در ۹۰ درصد مشاغل سخت احتیاج ضروری به تخصص بالا ندارد و اکثرا اموزش سطحی در طول مدت کار کردن میبینند و هزینه ان به عهده همان شرکت یا کارفرما است که در ان کار میکنند ودر سنین پایین بعد از سربازی مثلا در ۲۰ سالگی استخدام میشوند وروز به روز به دایره مشاغل سخت اضافه میشود و در اینده نزدیک احتمالا ۷۰ در صد بازنشستگی و منابع تامین اجتماعی باید صرف حقوق در این مورد بشود و با توجه به بحران مالی تامین اجتماعی و اینکه منابع تامین اجتماعی فقط برای بازنشستگان پیش از موعد یعنی کمتر از ۳۰ سال نیست. با احتساب ۲ سال خدمت و اینکه در ۲۰ سالگی وارد مشاغل سخت شوند وبا توجه به اینکه دولت طرحی داده تا سن بازنشستگی در مشاغل سخت تا ۴۸ سال بالا برود این طرح غیر منطقی است بدلیل اینکه ان وقت اکثر اشخاصی که بخاهند در مشاغل سخت بازنشسته شوند سابقه بیمه انها به ۳۰ سال میرسد. پس برای اینکه این معضل پیش نیاید راهکار زیر


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید