صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۲
کد خبر: 1312
گزارشگر: 49
۵۴۴
۰
۰
۱
غلامعلی حدادعادل در جلسه هم‌اندیشی صنعتگران تهران عنوان کرد:

بانک‌ها؛ طاعون اقتصاد کشور

بانک‌ها؛ طاعون اقتصاد کشور
نظام بانکداری در ایران مدت‌هاست با مشکلات ساختاری روبروست و برخی صاحبنظران و کارشناسان امور کالی و بانکی انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد آن‌ها ابراز داشته‌اند.
این انتقادات پس از عملکرد برخی موسسات مالی و صندوق‌ها که بعضا مجوز فعالیت از بانک مرکزی داشته و در واقع به‌عنوان بانک و موسسات مالی فعالیت می‌کردند، آسیب‌های بسیاری را به مردم و سپرده‌گذاران وارد کرده و زمینه اعترضات گسترده‌ای را ایجاد کردند. در همین راستا و در جدیدترین اظهارنظر در این خصوص غلامعلی حدادعادل که در جلسه هم‌اندیشی صنعتگران استان تهران سخن می‌گفت، عنوان کرد: «بانک‌ها طاعونی بر اقتصاد کشور شده‌اند و در واقع بنگاه‌داری می‌کنند؛ همین بانک‌ها کارخانه شما را به عنوان وثیقه می‌گیرد و بعد با روش‌های مختلف چندین میلیارد شما را بدهکار کرده و کارخانه‌تان را قفل می‌کنند.»
دامنه انتقادات به نظام بانکی که می‌توان ریشه آن را به تعریف‌ خطوط اصلی و قانونی آن مرتبط کرد، بسیار گسترده است. در سالیان اخیر کمتر تحلیل و مصاحبه‌ای در حوزه کلان اقتصادی بوده است که در بررسی مشکلات اقتصادی انتقادی به نظام و شبکه بانکی وارد نشده باشد. از مسئولان اقتصادی گرفته تا نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی گرفته تا صاحبنظران و اساتید دانشگاه، بسیاری معتقدند که بخشی از مشکلات کشور ناشی از عملکرد بانک‌هاست.
این همان نگرشی است که توسط غلامعلی حدادعادل در جلسه هم اندیشی صنعتگران استان تهران مطرح شد. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ابتدای سخنانش گفت: «ما در شورای ائتلاف سعی داریم به مساله اقتصاد بیشترین اهمیت را بدهیم و قصد داریم یک تیم اقتصادی عالم، واقع‌بین و پاک وارد مجلس کنیم. دولت تابع مجلس است و قطعا تشکیل مجلس خوب می‌تواند دولت خوبی را ایجاد کند.
وی در ادامه با انتقاد نسبت به برخی لابی‌های خارج از عرف در موضوع استیضاح وزرا در مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه اشکال و درد ما این است شایسته‌گزینی وجود ندارد. عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه، فرستادن یک فرد به مجلس در اختیار من و شما نیست و مردم باید به افراد رای بدهند، خطاب به صنعتگران گفت: اگر دیدید فهرستی که در شورای ائتلاف نهایی شد، بدرد کشور می‌خورد شما نیز وارد شده و به لیست رای دهید.
حدادعادل هدف آمریکا و غرب از تحریم ایران را نابودی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: دشمنان ما را تحریم کردند تا کارخانه‌های ما تعطیل و صنعت دچار اشکال شود و در ادامه آن بیکاری، گرسنگی و ناامنی ایجاد و با ورود برخی افراد اجیرشده به میان مردم، چیزی شبیه کودتا در کشور ایجاد کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که باید با ایران وارد جنگ اقتصادی شوند و صنعت ما را از کار بیندازند.
حدادعادل ادامه داد: جنگ اقتصادی باعث شده که رهبری طی چندسال گذشته شعار سال را اقتصادی انتخاب کنند در حالی که ایشان چهره‌ای فرهنگی هستند، ولی چون واقعیت کشور را درک می‌کنند چنین شعارهایی انتخاب می‌شود و نشان می‌دهد که رهبری به حقیقت جنگ اقتصادی معتقدند. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه‌های برخی صنعتگران مبنی بر کم بودن سهم صنعت در گفتمان جاری کشور و همچنین نیروهای سیاسی، گفت: در ابتدای انقلاب کسی جرات نداشت درباره صنعت و سرمایه دار حرف بزند ولی امروز می‌بینید رهبر انقلاب با صنعتگران دیدار می‌کنند.
وی با اشاره به برخی مشکلات صنعت کشور پس از تحریم‌های غرب، اظهار کرد: صنعت ما صنعتی بود که دلار را از بانک دریافت می‌کرد و مواد خام از خارج وارد و نهایتا در کشور سرهم می‌شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه صنعت در واقعیت به دلارهای نفتی وابسته بود، افزود: پس از تحریم‌ها و کمبود ارز، صنعت ما با مشکل مواجه شد که این موضوع هم فرصت بود و هم تهدید؛ البته هنر ما باید این باشد که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخش دیگری از اظهارات خود با طرح این سوال که «نقش تولید کنندگان صنعتی در تشکیل مجلس طی ۱۰ دوره قبل چه بوده است؟» گفت: تا پیش از این وقتی در مجلس صحبت از صنعت می‌شد، نماینده کارگران حضور داشته به عنوان قشری شریف حضور داشت ولی تولید کنندگان و صنعت گران جایگاهی نداشتند. حدادعادل با بیان اینکه بیشتر مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان با دولت‌ها است، تصریح کرد: آیا با مدیرانی که ساعت ۲ کار را تعطیل کرده و به خانه می‌روند، می‌شود جنگ اقتصادی را مدیریت کرد؟
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات صنعتگران با بانک ها، افزود: بانک‌ها طاعونی بر اقتصاد کشور شده اند و در واقع بنگاه‌داری می‌کنند؛ همین بانک‌ها کارخانه شما را به عنوان وثیقه می‌گیرد و بعد با روش‌های مختلف چندین میلیارد شما را بدهکار کرده و کارخانه تان را قفل می‌کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مالیات، نوسازی صنعت، بهره وری، اشتغال، رابطه صنعت و دانشگاه و ... از جمله مسائل مهم صنعت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
حداد عادل با بیان اینکه کسانی به مجلس ورود پیدا کنند که حرف صنعتگران را بزنند، تصریح کرد: سعی می‌کنیم مجلسی بهتر برای یک دولت بهتر و صنعت بهتر داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به گلایه‌های به حق صنعتگران از بانک ها، در پیشنهادی به جامعه صنعتی کشور، گفت: شما که به درستی می‌گویید بانک‌ها با شما بدرفتاری می‌کنند، برای تاسیس بانک برای خودتان اقدام کنید تا با شما خوب رفتار کند و حتی هیات مدیره و رئیس آن را نیز جامعه صنعتگران انتخاب کنند.
 
https://www.asianews.ir/u/1AS
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید