صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۵
کد خبر: 13125
گزارشگر: 213
۸۶۱۳
۰
۶
۷
فیلم دیدنی از بازیگوشی یوزهای ایرانی

تازه ترین ویدیو از «آذر» و «توران»؛ توله یوزپلنگ های رها شده در سرما

تازه ترین ویدیو از «آذر» و «توران»؛ توله یوزپلنگ های رها شده در سرما
ویدئوی دیدنی از بازیگوشی «آذر» و «توران» توله یوزهای ایرانی که در پاییز امسال متولد شدند، منتشر شده است.

به گزارش آسیانیوز، تصاویر دیدنی از بازی «آذر» و «توران» توله یوزهایی تازه پیدا شده منتشر شده است که در ادامه آمده است:

 

 

«آذر» و «توران» با وجود آنکه در طبیعت به دنیا آمده‌اند، اما به دلیل آنکه توسط مادرشان رها شدند، دیگر زندگی عادی نخواهند داشت و طعم شکار و گوشت پرنده و چرنده‌های حاصل دست‌شان را تجربه نمی‌کنند.

طبیعت بازی‌های عجیبی دارد، آن‌قدر عجیب که یوزی بر خلاف چرخه طبیعی به جای بهار در آستانه فصل سرما و زمستان زایمان می‌کند و بعد از دو هفته شیردهی آنها را رها می‌کند.

دنیای اقتصاد، ماه گذشته درباره این دو توله یوزپلنگ نوشته است: در فصل سوز و سرما که بزرگان یوز هم به سختی جان سالم به در می‌برند چه برسد به دو توله‌ای که دست و پایشان را خوب نشناخته‌اند و برای زندگی در طبیعت زیادی لاجون هستند. این دو آن قدر شانس داشتند که چوپانی آنها را پیدا کند و به دست سازمان محیط‌زیست برساند. حالا آنها دیگر دو توله‌ای نیستند که مانند ده‌ها توله در طبیعت بزرگ شوند، اسم و رسم‌دار شده‌اند و شهره یک ایران هستند. اما باید چشم طمع از زندگی در طبیعت بشویند و به بازی‌های در اسارت تن بدهند.

حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، می‌گوید: «وضعیت و آینده توله‌ها و همچنین زمان انتقال آنها به توران بستگی به نظر کارشناسان محیط‌زیست و دامپزشک دو توله دارد.»

به گفته او، با توجه به آنکه هر دو ضعیف هستند و همچنان نیاز به رسیدگی مداوم دارند، باید در مکانی میان سمنان و تهران نگهداری شوند که دسترسی به دارو، درمان و امکانات دامپزشکی وجود دارد.

اکبری می‌گوید: «با توجه به آنکه دو توله به اجبار از طبیعت جدا شده‌اند و مادرشان در بررسی‌های بعدی به دلایل مختلف به محل زایمانش بازنگشته است، توله‌ها باید به صورت دستی بزرگ شوند.»

توله‌ها پنج‌شنبه گذشته در مرز شرقی توران و کنار چشمه‌ای در حالی که سروصدا می‌کردند، توسط چوپانی که همان حوالی بوده پیدا شده‌اند. نام‌‌های آذر و توران نیز از همین‌جا انتخاب شد.

به گفته معاون سازمان محیط‌زیست، با وجود آنکه توله‌ها در طبیعت به دنیا آمده‌اند، اما نمی‌توان روی بازگشت آنها به طبیعت و حیات‌وحش حسابی باز کرد؛ زیرا توله یوزها به‌طور معمول حدود ۱۸ ماه در کنار مادر زندگی می‌کنند و علاوه بر آنکه از آب و گل در می‌آیند، بسیاری از امور مانند چگونگی مواجهه با دشمنان طبیعی، شکار و محافظت از خود را از مادر یاد می‌گیرند.

او می‌گوید: «با توجه به آنکه چاره‌ای جز انتقال توله یوزها به توران و سایت حفاظت شده وجود ندارد، آنها زندگی عادی را تجربه نمی‌کنند و موضوعاتی مانند شکار را یاد نمی‌گیرند و نمی‌توانند به طبیعت بازگردند. اما می‌توانند پایه جمعیتی را به کمک آنها ایجاد و برای ازدیاد نسل از آنها استفاده کرد.

البته ممکن است در آینده و با تلاش بتوان آنها را در شرایط نیمه اسارت نگهداری کرد.»

از احتمالات دیگر برای آینده یوزهای اسیر، استفاده از آنها در باغ‌وحش‌هایی است که شرایط استاندارد دارد. اما آنچه مهم است صیانت و حفاظت و حتی ادامه نسلی است که به واسطه توله‌های تازه امید به انجام آن است. حالا ذخیره مطمئن‌تر و ارزشمندتری برای ژن آسیایی ایجاد شده است.

توله‌ها در بد فصلی به طبیعت اضافه شدند و از شانس بد، مادرشان آنها را رها کرد. آنها اکنون حتی این شانس را ندارند تا به فرزندخواندگی یوزهای ماده دیگر در بیایند تا بلکه فوت‌وفن زندگی در طبیعت را بیاموزند، چرا که غیر از آنکه با هم نمی‌سازند، احتمال آسیب و ضربه هم وجود دارد. در توران هم یک «ایران» زندگی می‌کند که چشم امیدی نمی‌توان به آن داشت.

علیرضا شهرداری که بیشتر با عنوان پدرخوانده «پیروز» شناخته می‌شود، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه هیچ چاره‌ای جز زندگی در اسارت برای آذر و توران وجود ندارد، در مورد شیوه نگهداری و تغذیه آنها که مبادا به سرنوشت برادران پیروز دچار شوند، می‌گوید: «وضعیت این دو توله به دلیل شیوه طبیعی تولد و زندگی کوتاه در کنار مادر و همچنین تغذیه از شیر مادر به مدت حداقل دو هفته، بسیار متفاوت از آن دو توله نر خواهد بود، و شرایط بهتری دارند.»/

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/950
اخبار مرتبط
سرپرست دفتر حفاظت حیات‌ وحش سازمان محیط زیست درباره وضعیت جسمانی «پیروز» در تهران به علت برودت هوای سرد و جفت‌گیری دوباره «ایران» و «فیروز» توضیحاتی داد.
به گفته مسوولان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست محل زندگی پیروز توله یوز ایرانی تغییر خواهد کرد.
ویدئویی از تحرک و بازیگوشی های «پیروز» توله یوز ایرانی که اکنون در پارک پردیسان نگهداری می‌شود، منتشر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید