صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۳۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۲:۰۰
کد خبر: 13140
گزارشگر: 213
۳۷۸۶
۰
۰
۲
آخرین وضعیت پرداخت کمک معیشتی ها

پایان واریز یارانه نقدی یا انتخاب اختیاری کالابرگ؟

پایان واریز یارانه نقدی یا انتخاب اختیاری کالابرگ؟
در حالی که طرح توزیع کالابرگ به تازگی آغاز شده است، گفته می شود مردم می توانند بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.

به گزارش آسیانیوز، اما چندی قبل سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که یارانه‌های نقدی به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و مردم حق انتخاب دارند که بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.

البته این مساله را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تاکید کرده و گفته طرح کالابرگ در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و اگر استقبال مردم از این طرح گسترده باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی می‌شود. به گفته صولت مرتضوی، قرار است 10 قلم مواد غذایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری شود و بر اساس قیمت شهریور 1400 به مردم تخصیص داده شود.

به نقل از تجارت نیوز، اگر مردم بخواهند یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی خود را در قالب کالابرگ یا همان کوپن دریافت کنند. اما اگر خانواده‌ای تمایلی به دریافت کالابرگ نداشته باشد، می‌تواند در انتهای ماه یارانه نقدی دریافت کند.

به گفته مرتضوی مردم یک ماه فرصت دارند که هر میزان که نیاز دارند از این 10 قلم کالا خریداری کنند و چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان ماه به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.

به عبارتی به نظر می‌رسد که اختلاف میان طرفداران کالابرگ و طرفداران یارانه نقدی را اینگونه برطرف کرده‌اند. اینکه دولت هر ماه به روال سابق یارانه 300 و 400 هزار تومانی را به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند. افراد یک ماه فرصت دارند که در صورت نیاز کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه از آن برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.

به گفته وزیر تعاون سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست خانوار می‌تواند با کد دستوری اعلام‌شده میزان اعتبار خود را مشاهده کند.

کدام کالاها شامل کالابرگ می‌شود؟

اظهارات وزیر درباره توزیع کالابرگ شامل چند مورد مهم است. اول اینکه کوپن الکترونیک شامل 10 قلم کالا از جمله مرغ، برنج، ماکارونی، روغن و انواع لبنیات است.

دوم اینکه افراد مجبور نیستند که کل 10 قلم کالا را با هم خریداری کنند. مثلا یک خانواده می‌تواند یارانه یک ماه خود را صرف خرید برنج کند و ماه دیگر کل یارانه را مرغ بخرد.

سوم اینکه خانوارها می‌توانند کاملا اختیاری عمل کنند و کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه آن را یه صورت نقدی برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.

چهارم اینکه کالاهای توزیع شده در این طرح باید ارزانتر از سایر فروشگاه‌ها باشد و به قیمت شهریور 1400 عرضه شود.

پنجم اینکه امکان خرید فقط از فروشگاه‌های خاص فراهم است و فروشگاه‌ها باید دارای سیستم مجهز باشند.

هنوز مشخص نیست که این طرح از چه زمان آغاز می‌شود و اینکه آیا در سال جاری امکان اجرای طرح وجود دارد یا به سال آینده موکول می‌شود./


https://www.asianews.ir/u/95f
اخبار مرتبط
در آخرین طرح فروش ایران خودرو نزدیک به ۳۵۲ هزار نفر بعد از ثبت نام انصراف دادند.
مراسم قرعه‌کشی ۴ محصول ایران خودرو برای سه گروه متقاضی عادی، طرح مادران و خودروهای فرسوده امروز برگزار می‌شود و بر اساس آمار، بیش از ۱۱ میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان گفت: چادر به‌عنوان کالای فرهنگی شناخته شده و به آن یارانه تعلق گیرد تا پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار افراد قرار داده شود.
در حالی که شیوه جدید پرداخت یارانه‌ها اعلام شده است، از اردیبهشت ماه تاکنون، مجلس تاکید دارد که دولت باید یارانه نقدی را حذف کند و به جای آن کالابرگ بدهد.
برنامه فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران خودرو به مدت یک روز تمدید شده و تا چهارشنبه این هفته ادامه خواهد داشت.
یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی که از ماه‌های ابتدایی امسال کلید خورد، در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.
سخنگوی ستاد هدفمندی درباره خبر ارسال پیامکی مبنی بر قطع یارانه افراد توضیحاتی داده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام خبر به پرداخت کسورات و معوقه های بازنشستگی، گفت: سامانه مربوط به توزیع طرح کالابرگ الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر تعاون گفت: افرادی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام و یارانه خود را دریافت کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید