صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۴
کد خبر: 13166
گزارشگر: 213
۵۴۱
۰
۰
۲
حاشیه های فروش نفت بعد از تحریم های جدید علیه سپاه

نفت ایران چگونه فروخته می شود؟

نفت ایران چگونه فروخته می شود؟
رییس‌جمهور در اظهارات امروز خود در مجلس درباره جزییات تهاتر نفت، اطلاعات بیشتری ارائه نکرده است؛ اما موضوع تهاتر نفتی سال گذشته در بخش‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی دولت مطرح شده بود.

به گزارش آسیانیوز، ۲۱ دی‌ماه لایحه بودجه سال آینده به عنوان دومین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. جزئیات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود. این لایحه با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

 

لایحه بودجه ۱۴۰۲ از “پیش‌بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و نفت” برای تولید در بودجه سال آینده خبر داده است؛ موضوعی که روشن شدن جزییات آن می‌تواند بخش مهمی از برنامه‌های تامین مالی دولت در سال آینده را مشخص کند.

-------------

بیشتر بخوانید

پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران در ۲۰۲۳/کاهش رشد اقتصادی

-----------------------------------------

درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده‌های آن ۶۰۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده که بر مبنای متوسط فروش ۱.۴ میلیون بشکه در روز با هر بشکه به طور متوسط ۸۵ دلار و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومانی بسته شده است.


تهاتر دارایی‌ها و نفت

 سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری امروز در در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه هم‌اکنون شرایط نشان‌دهنده رشد سرمایه‌گذاری، کاهش تورم و رشد تولید است که نشانه خوبی به شمار می‌آید، گفت: دولت توانسته با خنثی‌سازی تحریم‌ها به منابع ارزی دست یابد. این موارد موفقیت دولت محسوب می‌شود، زیرا توانسته تحریم‌ها را دور بزند.

 وی با اشاره به این‌که در تولید پتروشیمی افزایش هشت درصدی داشتیم، به افزایش اعتبارات تملک دارایی به میزان ۲۶ درصد در لایحه بودجه پرداخته و تأکید کرد: پیش‌بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و تهاتر نفت برای تولید در بودجه سال آینده مدنظر قرار دارد و پیش‌بینی ۵۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در بودجه لحاظ شده است. به واقع این نکته بسیار مهمی است، زیرا پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است. برنامه کوتاه مدتی را مدنظر دارد تا در آینده ای نزدیک بخش های موردتاکید متحول شود.

نحوه تهاتر نفت
هرچند رییس‌جمهور در اظهارات امروز خود در مجلس درباره جزییات تهاتر نفت، اطلاعات بیشتری ارائه نکرده است؛ اما موضوع تهاتر نفتی سال گذشته نیز در بخش‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی دولت مطرح شده بود. به طور مثال سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سال گذشته از بررسی نحوه تهاتر نفت خام با بدهی پروژه‌های عمرانی و گزارش مقدار فروش نفت در این کمیسیون خبر داده بود.

در آن زمان وزیر نفت در نشستی با نمایندگان گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در زمینه فروش نفت و گزارشی درباره تهاتر این کالای راهبردی با بدهی پروژه‌های عمرانی ارائه کرده و اعلام کرده بود که این مجموعه آمادگی کامل برای تهاتر نفت با دستگاه‌های اجرای متقاضی و پیمانکاران طلبکار را دارد، اما برای این کار نخست باید دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی درباره تهاتر نفتی درخواست ارائه دهند، سپس طبق ضوابط وثیقه ارائه کنند.

از طرفی طلبکاران نیز باید از سازمان برنامه و بودجه در این باره مجوز بگیرند و این سازمان رقم طلب آنها را به‌صورت مشخص به وزارت نفت اعلام کند، از سوی دیگر دریافت‌کنندگان هم باید برای فروش نفت ظرفیت بازار جدیدی ایجاد کنند و از مشتریان سنتی وزارت نفت استفاده نکنند.

منبع : تجارت نیوز

https://www.asianews.ir/u/965
اخبار مرتبط
دمای اکثر مناطق کشور به صفر و زیرصفر رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌ و شرکت ملی گاز نسبت به امکان افت فشار گاز در بسیاری از نقاط کشور هشدار داده‌‌‌‌‌‌‌‌ است.
بانک جهانی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص ایران در ۲۰۲۳ را نیم واحد درصد نسبت به گزارش قبلی خود کاهش داده است که علت اصلی آن کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری کلیدی و رقابت صادراتی جدید با نفت تخفیفی روسیه ذکر شده است.
کارشناس بازارهای مالی گفت: با اشاره به رشد اقتصادی یک درصدی کشور که پیش بینی آن چهار درصدی بود، معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.
قیمت نفت پس از بازگشایی مرزهای چین به روی مسافران که چشم انداز تقاضا برای سوخت را بهبود بخشید افزایش یافت.
طالبان یک قرارداد ۲۵ ساله با چین برای پروژه نفتی آمودریا امضا کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم و در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید