صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۴
کد خبر: 13175
گزارشگر: 213
۶۲۹
۰
۰
۴
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در نشست خبری مطرح کرد:

حمایت از طرح های کوچک و معیشت‌محور در اولویت است/دریافت کنندگان تسهیلات خرد «متعهدتر» از دیگران هستند!

حمایت از طرح های کوچک و معیشت‌محور در اولویت است/دریافت کنندگان تسهیلات خرد «متعهدتر» از دیگران هستند!
نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل «صندوق کارآفرینی امید» با اشاره به اینکه عمده حمایت صندوق، از طرح‌های خرد، کوچک و متوسط معیشت‌محور است، گفت: جمعیتی که تسهیلات خرد دریافت می کنند، از دیگران متعهد تر هستند و از این حیث کمترین مشکل را با این قشر داریم.

به گزارش آسیانیوز، نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل «صندوق کارآفرینی امید» صبح امروز، ۳ بهمن، در نشستی خبری با اشاره به سابقه ۳۰ ساله صندوق و تشکیل آن از سه صندوق اشتغال روستایی، جوانان و فرصت‌های شغلی، مناطق روستایی و محروم را اولویت حمایتی صندوق بیان کرد و گفت: عمده حمایت ما در این مناطق از طرح‌های خرد، کوچک و متوسط معیشت‌محور است.

وی با بیان اینکه جهت حرکت ما به سمت حمایت از طرح‌های اشتغالزای پایدار است، تصریح کرد: در همین راستا زنجیره تولید و خوشه‌های کسب و کار مورد توجه است و به تبع آن صندوق‌های خرد محلی در اولویت حمایتی قرار دارند.

رضایی در ادامه به روند حمایت این صندوق از طرح‌ها اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که تسهیلات به صورت نظارت‌شده پرداخت شود و همانطور که گفته شد پایدار بودن طرح از شاخص‌های ما در این زمینه است. براین اساس ۲ سال طرح‌ را از طریق سامانه ثامن نظارت می‌کنیم تا از پایداری آن اطمینان حاصل شود.

---------------

بیشتر بخوانید

پایان واریز یارانه نقدی یا انتخاب اختیاری کالابرگ؟

----------------------------------------------

وی توضیح داد: در واقع هر طرحی که بهره‌برداری رسید، وقتی تعداد اشتغال آن مشخص شد در سامانه «رصد» ثبت می‌شود تا از موازی‌کاری جلوگیری شود و آمار شفافی از سوی دولت اعلام شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به حمایت این صندوق از بانوان اشاره کرد و گفت: از حیث کارآفرینی، ۳۲ درصد کارآفرینان از بانوان و از حیث اشتغال نیز ۴۷ درصد شاغلان از بانوان هستند. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان بالای ۶۵ درصد کارآفرینان از بانوان هستند.

صندوق کارآفرینی امید

وی با بیان اینکه برای افزایش آ‌مار اشتغال باید به سمت طرح‌های خرد و کوچک برویم، اظهار کرد: طبق آمار در فصل تابستان ۸۰/۶ درصد شاغلان کشور در طرح‌های خرد، کوچک و متوسط در حال فعالیت هستند. از سویی در زمینه ارزش افزوده هم در کشورهای پیشرفته بالای ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی آنها از طریق این طرح‌هاست. این آمار نشان می‌دهد طرح‌های خرد و کوچک باید نقطه هدف ما باشد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه گزارشی از عملکرد این صندوق ارائه کرد و یادآورشد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون از ۷۲ هزار طرح با مقیاسی که توضیح داده شد‌، حمایت کرده‌ایم و بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کارآفرینان پرداخت شده است که عمدتا در مناطق روستایی و محروم بوده است.

رضایی با بیان اینکه منابع را به سمت تسهیلات اشتغالزا برده‌ایم، اظهار کرد: قبلا پرداخت وام‌های ضروری در صندوق بحث جدی بود ولی امروز بیش از ۹۸ درصد منابع صندوق به طرح‌های اشتغالزا اختصاص یافته است.

این مدیرعامل درباره روند پرداخت تسهیلات توضیح دارد: ما مرجع تشخیص طرح نیستیم بلکه برای اینکه طرح‌ها متناسب با سیاست‌های دولت باشد و شاهد دوگانگی نباشیم، همه این اقدامات برای پذیرش طرح از مسیر دستگا‌ه‌های اجرایی انجام می‌گیرد.

رضایی، فعالیت‌های صندوق کارآفرینی امید را بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحولی دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: منابعی را که توزیع می‌کنیم براساس شاخص‌های عدالت توزیعی در استان‌هاست؛ در واقع نه براساس درخواست استان‌ها، بلکه براساس آزمون وسع، سهم هر استان مشخص می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، سرعت انجام کار و افزایش اختیارات استان‌ها در این راستا را یادآور شد و گفت: در دولت سیزدهم اختیارات دولت ۶ برابر شده و سرعت پرداخت تسهیلات بالارفته است تا جایی که در عملکرد تبصره ۱۸ براساس بررسی وزارت اقتصاد، صندوق کارآفرینی امید رتبه اول را کسب کرده است.

وی درباره تسهیل تضامین صندوق کارآفرینی امید افزود: براین اساس دریافت تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزا تا ۱۵۰ میلیون تومان با یک ضامن امکان‌پذیر است.

رضایی در ادامه گفت:از این مسیر ۲۱۴ هزار شغل ایجاد شده است. همچنین در راستای طرح نهضت احیا، طرح‌های نیمه‌فعال، غیرفعال یا راکد و نیمه‌تمام شناسایی شدند و صندوق پذیرفت که هزار طرح را حمایت کند که از این تعداد ۳۵۷ طرح احیا شده و ۶۲۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخته شده که ۲۷۰۰ میلیارد تومان با ایجاد ۸ هزار شغل برگشت سرمایه داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با بیان اینکه طی ۱۷ تا ۱۸ ماه گذشته، بیش از ۳ هزار صندوق خرد محلی تشکیل شده و امروز مجمع این صندوق‌ها به بیش از ۵۵۰۰ رسیده است، درباره ویژگی این صندوق‌ها توضیح داد: معادل با بیشتر از سرمایه‌ای که افراد در این صندوق‌های خرد سرمایه‌گذاری می‌کنند، صندوق کارآفرینی سرمایه‌گذاری می‌کند و این صندوق‌های خرد با مدیریت خود تسهیلات پرداخت می‌کنند که این اقدام به ویژه در شرایط خاص اقتصادی بسیار مهم است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، حمایت از طرح «روستای نوفن» را از جمله برنامه‌های این صندوق بیان کرد و گفت: طبق پیش‌بینی دولت باید در سال جاری ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که از این عدد، قرار بود ۴/۵ درصد از محل سرمایه‌گذاری جدید و ۳/۵ درصد از محل افزایش بهره‌وری صورت گیرد. «روستای نوفن» بر بحث بهره‌وری کار می‌کند و با تلفیق فعالیت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های مستمر در روستاها،‌ بهره‌وری افزایش می‌یابد و در این طرح تا امروز ۱۰ استان تحت پوشش قرار دارد.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار «آسیانیوز» مبنی بر اینکه تا کنون از نگاه خودتان چند درصد نتایج حمایت از مشاغل و کسب و کارهای خرد و محلی بخصوص در حوزه زنان را رویت کرده اید و تحقق اشتغالزایی و کارآفرینی، پس از پرداخت تسهیلات چگونه رصد می شود؟ گفت:  تعداد بیکاران خانم 750 هزار نفر یعنی حدود 32 درصد را تشکیل می دهند و جالب آن است که به 32 درصد کارآفرینان بانوان تسهیلات پرداخت کردیم و از باب اشتغال 47 درصد(که در استان سیستان و بلوچستان 65 درصد است) و از آنجایی که تسهیلات در قالب طرح ها به صورت منظم و مستمر پرداخت می شود، پایداری طرح ها نیز مورد رصد قرارمی گیرد لذا هم در اقتصاد خانوار تاثیر دارد و هم در فعالیت های اجتماعی دیگر.

وی در ادامه درباره طرح های پیش رو و بودجه در نظر گرفته شده در لایحه بودجه توضیح داد: از آنجا که در تبصره 18 قانون بودجه درسال گذشته زمینه اشغال و بهره وری بود، امسال تبصره مذکور به حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی اختصاص یافت. در این قالب موضوع صندوق پیشرفت و عدالت در ساز و کار اجرایی تبصره 18، منابع ملی استانی برای این فعالیت در اختیار صندوق قرار می گیرد که یا از طریق خود صندوق پرداخت می شود؛ یا صندوق سایر بانک های را به عنوان عامل در نظر می گیرد.

وی با اشاره به طرح های دهه فجری گفت: حدود 1200 طرح ما در دهه فجر افتتاح می شود که حدود 4 هزار و 500 اشتغالی دارند که به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: در خصوص انواع تسهیلات 34 درصد کشاورزی، 26 درصد مسکن و 50 درصد خدمات پرداخت شده است. همچنین سال گذشته در مجموع نظام بانکی، 135 همت تسهیلات به طرح های خرد، کوچک و متوسط پرداخت کرده است که در مجموع 4 و نیم درصد نظام بانکی است.

رضایی تاکید کرد: جمعیتی که تسهیلات خرد دریافت می کنند، از دیگران متعهد تر هستند و از این حیث ما کمترین مشکل را با این قشر داریم./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/96d
اخبار مرتبط
مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک‌ با بیان اینکه اعتبار اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در کدملی سرپرست خانوار شارژ می‌شود، گفت:‌ با استفاده از همه کارت‌های بانکی که به اسم سرپرست خانوار است می‌توان این کالاها را از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کرد.
میزان دریافتی مستمری بگیران در سال ۱۴۰۲ در لایحه بودجه افزایش یافت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اختیاری بودن طرح کالابرگ گفت: کالابرگ الکترونیکی مشمول 10 گروه کالایی می‌شود.
در حالی که طرح توزیع کالابرگ به تازگی آغاز شده است، گفته می شود مردم می توانند بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.
گزارش جهانى ریسک ٢٠٢٣، ۱۰ ریسک اول پیش بینى شده در دوره هاى دو و ۱۰ ساله را به ترتیب زیر اولویت بندى کرده است.
نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی گفت: با اوضاعی که کارگران دارند و با توجه به مشکلاتِ جدیِ معیشتیِ آن‌ها، شنیدنِ چنین خبر افزایش سن بازنشستگی بسیار نگران کننده است.
سخنگوی ستاد هدفمندی درباره خبر ارسال پیامکی مبنی بر قطع یارانه افراد توضیحاتی داده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم و در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.
استفاده از اعتبار کالا برگ الکترونیکی از طریق همه کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده، خرید خود را انجام دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید