صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۵
کد خبر: 13185
گزارشگر: 213
۸۳۸
۰
۰
۵
ناکارآمدی در تأمین گاز مصرفی در زمستان 1401

گاز گرفتگی وزارت نفت!

گاز گرفتگی وزارت نفت!
دلایل غیرفنی متولیان حوزه نفت در زمستان 1401 که سرپوشی برای ناکارآمدی مدیریت حوزه نفت و گاز کشور محسوب می شد، دلیل اتفاقاتی شد که قرار بود در اروپا روی دهد، اما چرا هزاران کیلومتر این طرف تر در کشور دارنده دومین منابع گازی جهان، اتفاق افتاد؟

به گزارش آسیانیوز، سیاست های وزارت نفت در حوزه بهره برداری و استفاده از منابع گازی کشور به اندازی ناکارآمد و دچاز چالش های عدیده است که اگر صد زمستان سخت دیگر هم بگذرد، چاره ای جز تحمل درد و رنج برای مردم متصور نیست.

توجیهات و دلایل غیرفنی و غیرمنطقی در زمستان 1401 که سرپوشی برای ناکارآمدی متولیان حوزه نفت و گاز کشور محسوب می شد، دلیل تمامی اتفاقاتی شد که قرار بود در اروپا روی دهد اما هزاران کیلومتر اینورتر در کشور دارنده دومین منابع گازی جهان، اتفاق افتاد.

متاسفانه نبود زیرساخت های لازم در حوزه تولید و انتقال وذخیره سازی گاز و نیز مصرف بی رویه در بخش خانگی و نیز صنعتی همه و همه دلیل شد تا هنوز زمستان به نیمه نرسیده، دولت چاره را در تعطیلی شهرها و مدارس و کارخانه ها ببیند.

درحالی که بخش زیادی از کشور از شبکه توزیع گاز برخوردارند و حتی در دورترین روستاها نیز این شبکه توسعه یافته، اما این موضوع درحالی که امکان گاز رسانی به آن مهیا نباشد، نمی تواند افتخار محسوب شده و تنها مشکلات مردم را دوچندان می کند.

این در حالی است که سایر کشورهای دارنده گاز نظیر روسیه حدود 70 درصد از مردم کشور خود را زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داده و ترکیه کمتر از 70 درصد و آمریکا نیز کمتر از 55 درصد از کشور را تحت پوشش گازرسانی قرار داده است.

کمبود گاز و نفت

سهم گاز در سبد مصرف کننده ها نیز در مقام مقایسه در ایران با سایر کشورها متفاوت است به نحوی که سهم ایران در این زمینه بیش از 50 درصد، سهم روسیه کمتر از 35 درصد و آمریکا کمتر از 25 درصد است. اما وزارت نفت ایران در این خصوص عدد 70 درصد را ارایه می دهد.

کمبود گاز و نفت
این اعداد و ارقام نشان می دهد که مصرف انرژی گاز در ایران تا چه اندازه بالاست و با بررسی و مقایسه با سبد مصرفی کشورهای حوزه اتخادیه اروپا که نزدیک به 30 درصد از سبد انرژی را دارند، ایران درصد بسیار بالایی را داراست.

کمبود گاز و نفت
متاسفانه در ایران بر اساس سیاست گذاری های غلطی که در حوزه تقسیم انرژی و بهره مندی از سبدهای مختلف انرژی وجود دارد، نقش گاز بالاترین سهم در این سبد است و متاسفانه نبود تنوع در این زمینه سبب شده تا با کاهش تولید و مشکلات توزیع و هزاران مشکل پیش بینی نشده، شاهد اتفاقات تلخ زمستان 1401 باشیم.

در این میان عدم تحقق تولید گاز از میدان نفتی فاز 11 پارس جنوبی نیز مزید بر علت شد تا مشکلات این زمستان دو چندان شود و وعده های متولیان وزارت نفت به سرانجامی نرسد./

نویسنده: شیدا آریایی پور


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/96n
اخبار مرتبط
دمای اکثر مناطق کشور به صفر و زیرصفر رسیده‌‌‌‌‌‌‌‌ و شرکت ملی گاز نسبت به امکان افت فشار گاز در بسیاری از نقاط کشور هشدار داده‌‌‌‌‌‌‌‌ است.
یزد - بدنبال پیگیری های خانه صنعت، معدن و تجارت و انجمن های تخصصی صنایع استان یزد در راستای جلوگیری از قطعی گاز بخش صنعت و تولید استان، دفتر ریاست جمهوری دستور ویژه جهت پیگیری این امر صادر کرد
دبیر انجمن سیمان گفت: تامین برق کارخانجات سیمان به نصف رسیده و در زمینه گازرسانی هم فقط 20 درصد نیاز کارخانجات پاسخ داده می‌شود.
آلارم مازوت‌‌‌سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد.
اجلاس دوازه روزه مونترال برای خود این هدف را تعیین کرده که در پایان، یک توافق جهانی برای حفاظت از گونه‌های زیستی منعقد کند.
بنا بر اظهار نظر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، در دنیای چندقطبی خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، روابط تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما نمی توان آنها را از ژئوپلیتیک جدا کرد.
کاهش تولید در برابر افزایش تقاضا به صورت خودکار منجر به پدیده ای کاملا قابل درک و فهم به نام شکاف تورمی می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید