صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۷:۰۳
کد خبر: 13193
گزارشگر: 213
۳۷۱
۰
۰
۲
تقاضای بیش از حد برای آب شیرین

تغییر پایدار در مصرف آب؟

تغییر پایدار در مصرف آب؟
از هر شش نفر یک نفر یعنی چیزی بیش از یک میلیارد نفر در جهان، از دسترسی کافی به آب شیرین محرومند.

به گزارش آسیانیوز، تجارب شرکت‌های پیش‌رو در اقدامات موثر در تغییرات اجتماعی گسترده برای نیل به هدف مصرف پایدار، منبع دانشی مهمی برای غنای تفکر سیاست‌گذاران در حکم‌رانی اثربخش آبی است.

ترجمه حاضر خلاصه‌ای است برآمده از تجربه موفق سیاست‌گذاران شهر ملبورن در مدیریت مصرف آب که دوران مشابهی را با آن‌چه ما امروز در تهران مواجهیم طی کرده اند.

تقاضا برای آب شیرین باعث عرضه بیش از حد آن در بسیاری از شهرهای جهان شده است. از هر شش نفر یک نفر یعنی چیزی بیش از یک میلیارد نفر، از دسترسی کافی به آب شیرین محرومند. در زمینه پایداری، کمبود آب یکی از 5 خطر بزرگی است که پایداری آینده جهان را تهدید می‌کند.

-----------

بیشتر بخوانید

دشمن بزرگ در راه است/«خشکسالی وسیع» ایران را نابود می کند
-----------------------------------

مطابق با برآورد‌های صورت گرفته 1800 میلیون نفر در سال 2025 با کمبود قطعی آب مواجه خواهند شد و دو سوم جمعیت دنیا شرایط تنش آبی را تجربه خواهند نمود. کمبود آب یکی از مسایلی است که اهمیت آن در سیاست‌گذاری‌های عمومی در حال افزایش است.

با افزایش جمعیت در جهان، تقاضا برای آب بیشتر شده و تغییرات اقلیمی ناشی از خشکسالی و کاهش عرضه آب در بسیاری از مناطق دنیا، به مطالعاتی نیاز دارد که به چگونگی کمک بازاریابی به سیاست‌گذاری و مدیریت آب می‌پردازد.

سیاست‌گذاری عمومی افزون بر تاثیر محیطی بر فلسفه مصرف آب نیز تاثیرگذار است. در دهلی نو در هند، با وجود ثروت نسبی شهر و بارندگی قابل توجه، ساکنان را با صدای بلندگو در خیابان ها مطلع می‌کنند که آب شیرین تا یک ساعت آینده قطع می‌شود. در این شهر، کشاورزی بر تامین آب شهری اولویت دارد.

در مقابل، ساکنان فینیکس و آریزونا واقع در صحرای سونوران، به دلیل اهمیتی که برای تامین آب شهری و استفاده مجدد کارآمد از پساب برای ماشین‌های لباس‌شویی، حمام و... وجود دارد از منبع آب تقریبا نامحدودی برخوردارند.

سیاست‌گذاران حتا می‌توانند با محیط کم‌آب مخالفت کنند: در سالت لیک سیتی، یوتا، دومین ایالت خشک ایالات متحده، ساکنان به دلیل قهوه‌ای شدن چمن‌شان جریمه می‌شوند. این پارادوکس‌ها فرصتی را برای بازاریابی فراهم می‌کند تا در سیاست‌گذاری و مدیریت عمومی آب مشارکت کند. به طور خاص، اهمیت سیستم بازاریابی کلان هنگام بررسی برنامه‌هایی برای تغییر الگوهای مصرف، نگرش‌ها و عادات مصرف آب مشخص می‌شود.

بازار مصرف آب خانگی شهر ملبورن استرالیا، مطالعه موردی خوبی در این زمینه است. تامین اصلی آب ملبورن از حوضه‌های آبگیر جنگل‌های غیرساکن این شهر انجام می‌شود که به دلیل کیفیت بالای آن نیاز به حداقل عملیات تصفیه آب است.

با قرار گرفتن در خشک‌ترین منطقه مسکونی این قاره، ملبورن با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر بحران‌های آبی بی‌شماری را از سر گذرانده است. یک تغییر فرهنگی باعث شد تا مصرف‌کنندگان آب در ملبورن به جا اتکای بر منبع اصلی آب شهر به منابع جایگزین نیز روی بیاورند.

از منظر سیستم بازاریابی، بازار، سیستم تامین جامعه است. یک سیستم بازاریابی در تبادلات تجاری مشارکت می‌کند و بر عناصر قانونی، فرهنگی و فلسفی ساختار و جریان بازار تاثیر می‌گذارد. یک نگاه سیستمی در پی کاوش وجوه دیگر زندگی مدنی است که با بازار وابستگی متقابل دارد.

هدف ما از بررسی سیستم بازاریابی فهم این نکته است که چطور ساختار سیستم‌ها در واکنش به خشکسالی تغییر می‌کند. در این تحقیق در ابتدا داده‌های دست دوم شامل اخبار، گزارش‌ها و آمار گوگل ترندز مربوط به خشکسالی ملبورن مورد مطالعه قرار گرفت.


در ادامه برای درک مفاهیم کلیدی با 7 نفر از متخصصان بازار آب مصاحبه‌های عمیقی ترتیب داده شد و در نهایت با مصرف‌کنندگانی که تغییر قابل ملاحظه‌ای در میزان مصرفشان صورت گرفته بود مصاحبه‌هایی انجام گرفت.

به نقل از دنیای اقتصاد، نتایج به‌دست آمده چگونگی تاثیر خشکسالی، قانون، آموزش، گفتمان عمومی و بازاریابی بر تغییر سیستم بازاریابی در جهت فرهنگ مصرف پایدار و استفاده کارآمد از آب را نشان می‌دهد./

نویسندگان: مارکوس فیپس و جان بریس

ترجمه: مجید رامشینی و مهرداد توحیدی

https://www.asianews.ir/u/96v
اخبار مرتبط
گزارش جهانى ریسک ٢٠٢٣، ۱۰ ریسک اول پیش بینى شده در دوره هاى دو و ۱۰ ساله را به ترتیب زیر اولویت بندى کرده است.
نشریه اکونومیست ۱۰ موضوع مهم سال ۲۰۲۳ را اعلام کرده است.
یزد - عملیات اجرایی طرح آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های مرکزی با حضور رئیس جمهور آغاز شد
ایران باید «خشکسالی بزرگ می آید» را بر همه شعارهایش اولویت دهد و همه امکانات کشور را با نگاهی آینده نگر معطوف دشمن بزرگ خشکسالی کند و برای این کار باید از الگوهای توسعه ای خاص کمک بگیرد.
برف و باران اسیدی پس از آلودگی هوا، علاوه بر مخاطرات جدی برای سلامتی انسان؛ می‌توانند مستقیماً درختان و جنگل‌ها را از بین ببرند و چرخه فتوسنتز را نابود کنند.
در حالی که آلودگی هوای پایتخت، همچنان نفس شهر را بریده است، مدارس تهران باز هم تا آخر هفته غیرحضوری شدند و دانشگاه‌های تهران هم تا ۳شنبه مجازی هستند.
رشد سریع جمعیت، سطوح بالای نابرابری‌ها و ناتوانی بخش زیرساخت‌های حیاتی دربرابر مخاطرات اقلیمی و توسعه غیرپایدار شهری منجر به مخاطرات اقلیمی در شهرها شده است.
در حالی که بسیاری از مدارس اصفهان در فروریختن قرار دارند، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: نرخ فرونشست زمین در خراسان و تهران بالاتر است اما از آنجا که این پدیده در محدوده شهری کلانهشر اصفهان قرار دارد، خطر در اصفهان حادتر از سایر نقاط کشور است.
انتشار تصاویر جدیدی از چهره کیم کارداشیان بازیگر جوان برای مجله Interview در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید