صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۱:۵۵
کد خبر: 13223
گزارشگر: 213
۷۳۱
۰
۰
۲
در ادامه نوسانات بارازهای مالی

سکه؛ دلار؛ طلای دست دوم یا بیت کوین بخریم؟

سکه؛ دلار؛ طلای دست دوم یا بیت کوین بخریم؟
خرید طلا همواره برای ایرانی‌ها راهی برای سرمایه‌گذاری بوده است؛ این در حالی است که این روزها برای سرمایه گذاری مرور بازارهای دیگر نباید از نظر دور بماند.

به گزارش آسیانیوز، افزایش بی‌سابقه قیمت طلا در چند ماه گذشته باعث شده مردم تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بازار این فلز ارزشمند نشان بدهند. اما با توجه به اجرت طلای نو 18 عیار، آیا خرید طلای دست دوم و آب شده گزینه خوبی محسوب می‌شود؟

به نقل از تجارت نیوز، خرید طلا از دیرباز برای ایرانی‌ها راهی برای سرمایه‌گذاری بوده است. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد هر زمان ارزش پول ملی تهدید می‌شود، خرید طلا به ویژه در بین بانوان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. اما مساله‌ای که همیشه برای خرید طلا مطرح می‌شود بحث اجرت است.

اجرت مبلغی است که فروشنده در قالب سود از مشتری دریافت می‌کند و این مبلغ هنگام فروش از پول اصلی کسر می‎‌شود. یکی از راه‌های حل این موضوع خرید طلای دست دوم و یا مستعمل است.

از مزایای خرید طلای دست دوم می‌توان نداشتن اجرت و نوسان کمتر نسبت به بازارهای موازی دانست. از سویی دیگر مردم می‌توانند با هر اندازه سرمایه که در اختیار دارند به همان مقدار نیز طلای شکسته بخرند.

 طلای آب‌شده
طلای آب شده نیز یکی از راه‌های خرید طلای بدون اجرت است. این نوع فلز ارزشمند از آب کردن طلاهای دست دوم و شکسته به وجود می‌آید.

اما خرید طلای آب شده با ریسک زیادی همراه است؛ زیرا ممکن است عیار آن پایین و یا به طور کلی از طلای خالص تشکیل نشده باشد. خریداران باید در نظر داشته باشند همیشه ریسک تقلبی بودن در طلایی که نو نباشد بالاتر از حالت معمول است.

البته باید توجه داشت که خرید و فروش طلای آب‌شده در کشور جزو فعالیت‌های غیرقانونی محسوب می‌شود.

طلای نو کم‌اجرت
برای کسانی که متمایل به خرید طلای دست دوم نیستند راه‌های دیگری نیز وجود دارد. به طور مثال این افراد می‌توانند النگو بخرند که اجرت آن به ویژه در سایزهای معمولی از باقی قطعات طلا کمتر است.

به طور کلی خریداران اگر تصمیم دارند برای سرمایه‌گذاری وارد بازار طلا و سکه شوند باید توجه داشته باشند که در چه نقطه‌ای این ورود صورت می‌گیرد؛ خریدهای هیجانی هنگامی که بازار در نوسان شدیدی قرار دارد باعث می‌شود خرید در پرریسک‌ترین حالت خود انجام شود.

در حال حاضر قیمت طلای 18 عیار دو میلیون و 24 هزار تومان در هر گرم است و در هفته جاری مسیری کم‌نوسان را نسبت به دلار پشت سر گذاشته است.

این در حالی است که چندی پیش، مارک کوبان، ستاره برنامه تلویزیونی شارک تانک و مالک تیم NBA دالاس ماوریکس، می گوید بیت کوین سرمایه گذاری خوبی است.

این میلیاردر تمایل دارد که قیمت این ارز دیجیتال بیشتر کاهش یابد تا بتواند مقدار بیشتری بخرد. در همین حال، او به سرمایه گذاران طلا توهین کرد و آنها را احمق خواند.

ستاره شارک تانک و مالک میلیاردر تیم NBA دالاس ماوریکس، مارک کوبان، افکار خود را در مورد بیت کوین و طلا در قسمتی از پادکست "Club Random" که توسط کمدین بیل ماهر میزبانی شد و قرار بود دوشنبه پخش شود، به اشتراک گذاشت.

به نوشته اقتصاد آنلاین، مجری این پادکست استدلال کرد که طلا "هرگز از بین نمی رود" و "مانند محافظ در برابر هر چیز دیگری است."

کوبان پاسخ داد: نه، اما این یک محافظ در برابر چیزی نیست، درست است؟ اگر طلای شما نزد بانک است و یا حواله آن را دارید شما مالک طلای فیزیکی و واقعی نیستید، درست است؟ ... طلا یک ذخیره ارزش مثل بیت کوین است.

وقتی شما طلا واقعی را ندارید، تنها چیزی که دارید یک تراکنش دیجیتالی است. شما صاحب شمش طلا نیستید. "اگر همه شمش های طلا خود را در خانه داشته باشید، می دانید چه اتفاقی می افتد؟

کوبان گفت بیت کوین خوب است زیرا این تنها چیزی است که من مالک آن هستم.


این در حالی است که روند نرخ سکه طلا که متاثر از قیمت ارز در معاملات غیر‌رسمی و بهای جهانی اونس طلاست نیز از هفته های گذشته به شدت افزایشی شده است که با وضعیت نزولی چند روز اخیر قیمت ها، باید دید نوسان قیمتی جدید چقدر پایدار خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/97p
اخبار مرتبط
با اعلام بانک مرکزی شعب بانک‌های منتخب دولتی نسبت به‌ فروش ارز اقدام می‌کنند.
دولت با هدف کنترل نرخ ارز اقدام به فروش دلارهایی با نرخ پایین‌تر از بازار تحت عناوین مختلف کرده و همین اقدام، موجب ایجاد بازار دلالی جدیدی شده است.
در حالی که روز گذشته اتحادیه اروپا سپاه را وارد لیست تحریم‌های جدید خود کرد، وضعیت تعلیق شدن برجام نیز سبب شده تا بازاها نسبت به آن واکنش هایی در روزهای اخیر و آینده نشان دهند.
جی اینگرم، مرد جوان استرالیایی می‌گوید که ماموریت دارد که تا حد امکان همسران خیانتکار را کشف و خیانتشان را برملا کند!
کارشناس بازارهای مالی گفت: با اشاره به رشد اقتصادی یک درصدی کشور که پیش بینی آن چهار درصدی بود، معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد.
در آغاز هفته جاری روند تمامی نرخ‌های شناور ارز در معاملات بازار تهران افزایشی بود.
یک کارشناس بازارهای مالی گفت: تحریم های ایران به‌تنهایی و مستقیما بر قیمت دلار اثرگذار است و فقط حرف‌های خوش بینانه یا بدبینانه نسبت به توافق آتی برجام بر قیمت ارز تاثیر دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید