صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۹
کد خبر: 13225
گزارشگر: 213
۱۵۹۶
۰
۰
۳
رئیس حراست سفارتخانه کشته شد

جزئیات و علت حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران/ترکیه، روسیه و اوکراین محکوم کردند

جزئیات و علت حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران/ترکیه، روسیه و اوکراین محکوم کردند
جمهوری آذربایجان از وقوع تیراندازی در صبح امروز، جمعه؛ هشتم بهمن، در محل سفارت این کشور در تهران خبر داد که جزئیاتی از این حمله افشا شده است.

به گزارش آسیانیوز، جمهوری آذربایجان از وقوع تیراندازی در صبح روز جمعه، هشتم بهمن، در محل سفارت این کشور در تهران خبر داد. ساعتی بعد، رئیس پلیس تهران گفت که فرد مهاجم «دستگیر شده» است.

تصاویر منتشرشده از سفارت حاکی از آن است که فرد مهاجم موفق به ورود به سفارت شده است.

در این حمله، فردی مسلح، با استفاده از سلاح کلاشینکف به داخل سفارت نفوذ کرده و رییس گروه حفاظت سفارت را کشته و دو نفر دیگر را زخمی کرد.هنوز از هویت فرد حمله کننده خبری نیست.

 وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بر اثر این تیراندازی، یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

در این بیانیه آمده که ضارب صبح روز جمعه به وقت باکو، با اسلحه کلاشنیکف رئیس تیم امنیتی این سفارتخانه را به قتل رسانده است. نام قربانی «اورخان عسگراو، مدیر حراست امنیتی سفار‌تخانه جمهوری آذربایجان» قید شده است.

همچنین بر اساس بیانیه، وضعیت جسمی دو نفری که زخمی شده‌اند، رضایت‌بخش است.

--------------
بیشتر بخوانید

مراسم عصرانه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با اصحاب رسانه: خواهان صلح پایدار برای منطقه هستیم

---------------------------------
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرده که تحقیقات در مورد این حمله در جریان است و وعده داده که اطلاعات تکمیلی در این باره به اطلاع عموم خواهد رسید.

همزمان سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، از «دستگیری» فرد مهاجم خبر دادند.

رئیس پلیس تهران گفت: «این فرد حدود ساعت هشت و نیم صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی کرد.»

او اضافه کرد: «این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شد» و «در تحقیقات اولیه فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است».

همچنین باشگاه خبرنگاران جوان به نقل قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نوشت: «در تحقیقات اولیه، متهم مدعی شده است که فروردین ماه امسال همسرش به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.»

این مقام قضایی گفت ضارب بر این باور بوده که همسرش در سفارت آذربایجان بوده و حاضر به دیدار با او نیست.

این حمله در شرایطی روی داده که روابط جمهوری اسلامی  ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر تا حدودی پرتنش بوده است.

جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته مدعی شده که چندین شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی ایران را کشف و اعضای آنها را بازداشت کرده است.

در مقابل، جمهوری اسلامی نیز از در ماه‌های اخیر اعلام کرده که «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌» حادثه تیراندازی در شاهچراغ شیراز، «تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده» است.

این در حالی است که مردادماه، جرج دیک، سفیر اسرائیل در جمهوری آذربایجان، در درگیری لفظی جدیدی با عباس موسوی، همتای ایرانی خود در باکو، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که «می‌خواهد او را بکشد».

همچنین از بیش از دو سال پیش که آذربایجان و ارمنستان به مدت شش هفته در منطقه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند، جمهوری اسلامی ایران آذربایجان را به آنچه تلاش برای تغییر در مرزهای جغرافیایی این منطقه خوانده، متهم کرده است.

همچنین به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تسلیت و ابراز همدردی عمیق با دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

ناصر کنعانی تاکید کرده که با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز با انتشار بیانیه ای درباره حمله به سفارت این کشور توضیحاتی داده و اشاره کرده است که در این حادثه یک نفر با اسلحه کلاشینکف حمله کرد و رییس حراست سفارت باکو را کشت، دو محافظ سفارت نیز در جلوگیری از این حمله زخمی شدند.

یکی از اعضای پارلمان آذربایجان هم در توییتی مدعی شده که ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم.

در واکنش به این حادثه مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در توییتی ضمن محکوم کردن این حمله نوشته است که من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام وی و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست.»

در ادامه واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران،‌ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه بعدا اظهارنظر با جزئیات‌تری در این زمینه خواهیم داشت، نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز با انتشار توییتی در واکنش به حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران - که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد - را محکوم می‌کنیم. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم./

https://www.asianews.ir/u/97r
اخبار مرتبط
گفت و گوی ایرج جمشیدی، مدیر مسئول روزنامه آسیا، با علی علیزاده، سفیر آذربایجان درباره روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان، فرآیند صدور روادید و سفرهای هوایی و زمینی و همچنین شرایط اقامت برای ایرانیان در کشور آذربایجان شکل گرفت.
سفیر جمهوری آذربایجان در مراسم عصرانه سفارتخانه این کشور در تهران که با حضور گروهی از اصحاب رسانه و از جمله مدیر مسوول روزنامه آسیا و سردبیر آسیانیوز و‌ جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، گفت: آذربایجان در راستای صلح پایدار در منطقه تلاش می کند.
به گزارش آسیانیوز، قربانعلی پورمرجان با اشاره به نقش و تحولات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی با توجه رویکردهای دولت جدید تاکید کرد: بسیاری از رویکردها در دولت پیشین نیز وجود داشته و رویکرد ها تغییر نکردند....
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید