صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۳
کد خبر: 13228
گزارشگر: 213
۵۷۰
۱
۰
۳
همراه با توضیحات رئیس هیات مدیره کانون جایگاه‌داران کشور

دلایل حذف کامل بنزین معمولی و یورو 2 در تهران+جزئیات

دلایل حذف کامل بنزین معمولی و یورو 2 در تهران+جزئیات
رئیس هیات مدیره کانون جایگاه‌داران کشور گفت: نه‌تنها تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 چالش‌برانگیز است، بلکه حتی در زمینه بهبود هوای پاک نیز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
به گزارش آسیانیوز، با توجه به تداوم آلودگی هوا در تهران، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت از ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلان‌شهرها برای کاهش آلودگی هوا و جایگزینی آن با بنزین یورو 4 خبر داد.

تهران دیگر به جولانگاهی برای آلاینده‌ها تبدیل شده و تفاوتی با اتاق مونوکسید گوگرد ندارد. هر چند تمام شواهد و قرائن مازوت‌سوزی کارخانه‌ها را تائید می‌کنند، اما همچنان انگشت اتهام مسئولان سمت مردم و استفاده آن‌ها از خودروست!

تجارت نیوز نوشت تعطیل‌کردن کلان‌شهرها نیز تنها راهکار آن‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا بوده است. البته گمانه‌های دیگری هم برای علت افزایش آلودگی هوای کلانشهرها مطرح می‌شود. با این حال راه حل جدید برای مبارزه با آلودگی هوا پاسخی به همان آدرس غلطِ استفاده از خودروها و سوزاندن بنزین است.

در همین زمینه رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، از ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلان‌شهرها برای کاهش آلودگی هوا و جایگزینی آن با بنزین یورو 4 خبر داد.

حال اینکه اجرای طرح ممنوعیت توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در تهران چقدر بتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد سوال‌برانگیز است؟

فارغ از مساله آلودگی هوا، این پرسش مطرح می‌شود در شرایطی که کشور با ناترازی تولید و مصرف بنزین مواجه است و بسیاری از جایگاه‌های سی.ان.جی به علت کمبود گاز خدمات ارائه نمی‌دهند آیا تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 می‌تواند منطقی باشد؟

ایجاد مشکل در سوخت‌رسانی با کناررفتن بنزین معمولی
همایون صالحی، رئیس هیات مدیره کانون جایگاه‌داران کشور، به تجارت‌نیوز گفت: در شرایطی که کشور با افت فشار گاز روبه‌روست و بار اصلی تامین سوخت کشور بر عهده بنزین است چنین تصمیمی توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید بنزین در کشور 103 میلیون لیتر و مصرف میانگین 105 میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. البته رقم مصرفی در بازه‌های زمانی خاص مانند فصول سرما افزایش می‌یابد و تا 118 میلیون لیتر در روز هم می‌رسد.

صالحی درباره مصرف روزانه بنزین در تهران توضیح داد: در پایتخت حدود 26 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و ناترازی مذکور پایتخت را هم دربرمی‌گیرد.

او افزود: فارغ از ناترازی تولید و مصرف بنزین در داخل، دولتمردان نیز بر وارد نشدن بنزین و استفاده نکردن از تولیدات خارج از شبکه پالایشی تاکید دارند. با این حساب با کنار رفتن بنزین معمولی و یورو 2، سوخت کشور چگونه قرار است تامین شود؟

نه‌تنها تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 چالش‌برانگیز است، بلکه حتی در زمینه بهبود هوای پاک نیز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. چراکه تصمیم‌گیران در برنامه‌ریزی خود غالبا سعی بر کتمان موضوعاتی نظیر مازوت‌سوزی دارند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، در این باره گفت: مازوت‌سوزی از عوامل شدت‌گیری در آلاینده‌های تهران برشمرده می‌شود.

همچنین بنا به گفته سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت قرار است با حذف بنزین معمولی و یورو 2 در تهران و کلان‌شهرها بنزین یورو 4 و سوپر جایگزین آن شود.

این در حالی است که با پیگیری‌های تجارت‌نیوز از چند جایگاه عرضه‌کننده بنزین، توزیع بنزین سوپر همچنان با کمبود مواجه است. همچنین باید دید کشور ظرفیت تولید بنزین یورو 4 و تکیه صرف بر آن برای تامین سوخت کشور را خواهد داشت؟
https://www.asianews.ir/u/97u
اخبار مرتبط
در حالی که به تازگی موضوع تعطیل شدن مدارس سبب انتقاد والدین شده است، مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ است.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران گفت: توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در شهرهای بزرگ متوقف شد.
درحالی که تاکنون هزینه صدور کارت سوخت که در زمان ثبت درخواست کارت سوخت المثنی، از متقاضیان دریافت می شد، ۱۰ هزار تومان بود، حالا این هزینه چندین برابر شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم و در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.
مدیر عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر هم در حوزه بنزین و هم نفت‌گاز تولید و مصرف متوازن نیست، 102 میلیون لیتر در روز تولید بنزین و 103.2 میلیون لیتر مصرف می‌کنیم.
تشکیل صف‌های طولانی پمپ بنزین از روز گذشته، حکایت از آن داشت که تعدادی از جایگاه‌های سوخت از شب گذشته بنزینی عرضه نمی‌کنند.
آلارم مازوت‌‌‌سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون همای تهران در شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۵۵ یعنی شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
بلال
۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
0

قراره بنزین رو گرون کنن. به بهانه بنزین یورو 4 ، قیمت بنزین رو بالا می برن. مامورا هم می ایستن سر چهارراه ها تا هرکسی اعتراض کرد به عنوان اغتشاشگر بگیرنش. برنامه اینه . با این حرفا می خوان شوک افزایش قیمت رو کم کنن. و گرنه ذره ای به فکر مردم نیستن این جماعت فاسد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید