صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۵
کد خبر: 13270
گزارشگر: 213
۲۱۶۸
۲
۰
۳
اظهارت سفیر سابق ایران به دنبال حمله به سفارتخانه کشور همسایه

تعطیلی کامل سفارت آذربایجان در تهران/ای کاش بیشتر تامل می شد؟

تعطیلی کامل سفارت آذربایجان در تهران/ای کاش بیشتر تامل می شد؟
در جریان حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، جمهوری آذربایجان سفارت خود را در ایران تخلیه کرد؛ در این باره سفیر اسبق ایران در آذربایجان توضیحاتی داد.

به گزارش آسیانیوز، تاس امروز نوشت ، سفارت جمهوری آذربایجان در ایران فعالیت خود را تعلیق کرد. در این ارتباط، «خلف خلف اف»، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده است.

وی با بیان اینکه فعالیت های دیپلماتیک سفارت را به طور کامل تعلیق کرده ایم، افزود: «پنج کارمند سفارت برای حفاظت از ساختمان و اموال سفارت در تهران اقامت دارند.» او توضیح داد: «اما آنها هیچ فعالیت دیپلماتیکی نخواهند داشت.»

به گفته این مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، اما سرکنسولگری آذربایجان در تبریز به طور معمول به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به نقل از همشهری آنلاین، در این باره محسن پاک‌آیین معتقد است که باید به موضوع پیش‌آمده در سفارت آذربایجان به عنوان یک اتفاق نگاه کرد، این اقدام کاملا غیر سیاسی بوده است. در چنین مواقعی دیپلمات‌های دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو می‌‍‌پردازند و سعی می‌کنند که اجازه ندهند این اتفاقات به روابط دو کشور خدشه وارد کند.

------------
بیشتر بخوانید

ویدئوی دلخراش از افسر جوان کشته شده در حمله به سفارت آذربایجان

--------------------------------------
در جریان حمله مسلحانه مرد مسلح به سفارت آذربایجان در تهران، جمهوری آذربایجان سفارت خود را در ایران تخلیه کرد. این اقدام از سوی پاک‌آیین اقدامی عجولانه خوانده شد و او امیدوار است که بعد از آرام شدن اوضاع و گفت‌وگوی دیپلماتیک طرف اوضاع و روابط روال گذشته خود را طی کند.
دراین باره با محسن پاک‌آیین سیاست‌مدار، دیپلمات و سفیر اسبق ایران درآذربایجان به گفت‌وگو نشستیم.

با توجه به رفتار عجیب و دور از انتظار آذربایجان در ماجرای حمله به سفارتشان، می‌توان گفت که به دنبال بهانه بوده‌اند؟

تخلیه سفارت آذربایجان علی رغم اینکه اقدام قابل محکومیتی است، عجولانه و در عرف دیپلماتیک غیر متعارف است. من نمی‌خواهم نام خصمانه را روی آن بگذارم اما می‌گویم اقدام غیر دوستانه‌ای بود و امیدواریم که هر چه زودتر روابط عادی شود و سفارت جمهوری آذربایجان هم در ایران فعالیت خود را به صورت عادی دنبال کند.

من بعید می‌دانم که این اتفاق از قبل طراحی شده باشد. چرا که روابط ایران و آذربایجان خوب بود و مسیر درستی را طی می‌کرد. قرار بود در اسفند ماه کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی داشته باشیم و هیات‌هایی مبادله شوند.

این اقدام شخصی فرد ضارب بوده و در یک فضای هیجانی تصمیم‌گرفته شده و امیدواریم که هر چه زودتر این فضا تغییر پیدا کند و شاهد فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در همه حوزه‌ها در ایران باشیم.

شما به فعالیت دوباره سفارت جمهوری آذربایجان امیدوار هستید؟

بله؛ امیدوارم و فکر می‌کنم که این اتفاق بیفتد. قدری باید صبر کنیم که مراسم تشییع و خاکسپاری تمام شود و امیدواریم خیلی سریع اوضاع تغییر کند.

-------------

بیشتر بخوانید

مراسم عصرانه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با اصحاب رسانه: خواهان صلح پایدار برای منطقه هستیم

----------------------------------
ممکن است در نتیجه گلایه‌مندبودن آذربایجان از رفتار ایران در ارمنستان، این برخوردها صورت می‌گیرد؟

از اینکه آذربایجان از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران، در منطقه در قفقاز راضی نیست تردیدی نیست. به دلیل اینکه ما از تمامیت ارضی کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم و حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان را نیز جز اصول خود می‌دانیم. همانطور که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ حمایت کردیم.

البته آذربایجانی‌ها قصد داشتند که به نحو دیگری با ارمنستان برخورد کنند و از مسیرهای نظامی کاری را دنبال کنند که فعلا از آن منصرف شدند و راضی نبودند ایران این موضع را بگیرد.
البته موضع ما حمایت از ارمنستان نبود. موضع ما اصولی و آن چیزی بود که به آن اعتقاد داریم. در عین حال ممکن است این موضع به نفع ارمنستان و در زمان دیگر به نفع آذربایجان باشد.

ممکن است سفارت آذربایجان تعطیل شود؟
ممکن است برخی از نارضایتی که وجود داشته باعث تشدید فضای فعلی باشد اما سفارت تعطیل نخواهد شد.

آیا اقدامات جدی‌ای که ایران در این ماجرا انجام داده، اوضاع را بهبود می‌بخشد یا آذربایجان قصد کوتاه آمدن از ادعای خود را مبنی بر تروریستی بودن حمله ندارد.
موضعی که آذربایجان مبنی بر تروریستی بودن ایران گرفته است، موضعی در واقع قابل پذیرش در عرف بین‌الملل نیست. چرا که ترور به معنی قتل سیاسی است. یعنی قتل با انگیزه‌های سیاسی است. در همه فرهنگ‌نامه‌های سیاسی جهان و در هر زمان که ترور را جست‌و جو کنید، معنای ترور قتل با انگیزه‌های سیاسی است.

کاملا مشخص است اتفاقی که در سفارت جمهوری آذربایجان افتاده انگیزه سیاسی نداشته و موضوعی شخصی و خانوادگی ضارب بوده است.
بنابراین این موضع که این اتفاق را تروریسیتی خواندند و برخی کشورهای دیگر مثل ترکیه و رژیم صهیونیستی آن را تکرار کردند، موضوعی منطقی در عرف دیپلماتیک نیست.

آیا پاسخ ایران، پاسخی مناسب بوده و یا باید اقدامات جدی‌تری انجام دهد؟
به اعتقاد من ایران کاملا عقلانی و منطقی برخوردکرده است. این اقدام را محکوم و ضارب را دستگیر و کرده و قصد محاکمه او را دارد. بسیار محترمانه فرد متوفی را با حضور مقامات ارشد وزارت خارجه از ایران تشییع کردند. تلفن‌های آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان به همتاهای خود نشان از درایت دیپلماتیک ایران دارد. این اقدامات نشان می‌دهد ایران به دنبال تنش نیست و می‌خواهد این اتفاق را مدیریت کند تا در روابط دو کشور اخلال ایجاد نشود.

در پایان برای جمع‌بندی تحلیل شما از این ماجرا چیست؟
این حادثه یک اتفاق بوده و تاکنون امکان نداشته چنین اقدامی در سفارت‌های ایران رخ دهد. باید به موضوع پیش‌آمده در سفارت آذربایجان به عنوان یک اتفاق نگاه کرد، این اقدام کاملا غیر سیاسی بوده است. در چنین مواقعی دیپلمات‌های دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو می‌‍‌پردازند و سعی می‌کنند که اجازه ندهند این اتفاقات به روابط دو کشور خدشه وارد کند. امیدوارم که ما هم چنین درایتی را از طرف آذربایجانی خود شاهد باشیم./گزارشگر: فتانه احدی

https://www.asianews.ir/u/990
اخبار مرتبط
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، پیام تسلیت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را ابلاغ کرد.
نخستین تصاویر از مرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در فضای مجازی منتشر شد.
ویدئوی نخستین تصاویر حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان و کشته شدن افسر حفاطت از سفارتخانه منتشر شد.
سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در گفت‌وگویی با تی آر تی اعلام کرد که دولت باکو درصدد است تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کند.
جمهوری آذربایجان از وقوع تیراندازی در صبح امروز، جمعه؛ هشتم بهمن، در محل سفارت این کشور در تهران خبر داد که جزئیاتی از این حمله افشا شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اراده سیاسی وجود دارد که روابط ایران و آذربایجان روز به روز گسترش یابد و هیئت های دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی در ماه های اخیر با یکدیگر دیدار داشته اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
0
0

آذربایجان سی سال است رفتار دشمنانه ایران را تحمل می کند . ایران در قفقاز بی طرف نبوده وهمیشه از مواضع تجاوزکارانه ارمنستان حمایت کرده است.

حاج طالبوف
۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
0
0

سوال 1. وقتی آقایان می‌دانند زنگه زور مال آذربایجان است چرا بخاطر تجارتهای غیرقانونی چرا بخاطر کسب درآمد غیرمشروع با آزادی کشور دیگر مخالفت می کنند؟ 2. ارمنی ها تمام چند صد مسجد را در منطقه خراب کردند. خوک دانی کردند. پهن ریختند. چرا ایران از اون دولت حمایت می کند. 3.رژیم کودک کش ارمنی، سالهاست مرکز ایدز، فحشا و انحراف جوانان ایرانی است آیا از یک فاحشه خانه حمایت می کنید. 4.چند تروریستی که مدتی در خان کندی هزاران تورک را قتل عام کردند و روسیه نگذاشت به چنگال قانون سپرده شوند، آیا لازمه ایران آبروی خود را در حمایت از تروریست‌ها هزینه کند. 5.دلیل کوچاندن 60 هزار ارمنی از سوریه به قره باغ توسط ایران را می‌شود حسن نیت تعبیر کرد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید