صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۸
کد خبر: 13271
گزارشگر: 2
۱۲۸۰
۱
۰
۴
عامل مختل کننده رشد گیاه

عوامل مؤثر بر افزایش مقاومت نهال بادام در برابر تنش شوری

عوامل مؤثر بر افزایش مقاومت نهال بادام در برابر تنش شوری
تنش شوری، یک عامل مختل کننده رشد و نمو همه گیاهان است و به ویژه برای نهال های بادام اهمیت بیشتری دارد. همه ارقام درخت بادام به شوری حساس هستند و این عامل می تواند تولید میوه های بادام را دستخوش تغییراتی کند. اگر به فکر سوددهی باغتان هستید و تا کنون دقت کافی به تنش شوری نداشته اید، اکنون زمان آن رسیده تا دقیق تر درباره اثرات منفی شوری در خاک نهال های بادام تحقیق کنید.

مسئله تأثیر تنش شوری بر رشد نهال های بادام زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که آنها را در مناطق گرم و خشک یا خاک هایی با فقر عناصر مغذی کاشته باشید! اگر باغ بادام شما در شهرهایی با اقلیم خشک و یا گرم و کم آب قرار دارد، یکی از مسئولیت های اصلی شما، بررسی عناصر خاک و میزان رطوبت است تا درختان بادام را از آسیب های تنش شوری در امان نگه دارید.
شاید بپرسید چطور باید این کار را انجام دهیم، و حتماً به این فکر می کنید که آیا تنش شوری، علائم و نشانه هایی دارد یا خیر. خوشبختانه، ما به این مشکل اساسی رشد درخت بادام واقف هستیم و می خواهیم در این بحث، راهکارهای مفیدی را به شما ارائه دهیم تا باغ بادام را از این آسیب نجات دهید.
در همین ابتدای بحث لازم است خاطرنشان سازیم که اگر کوچک ترین تغییرات منفی در رشد درختان بادام در باغ خود مشاهده کردید و نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان حرفه ای ما در بهترین نهالستان مجوزدار کشور، نهالستان پالیز، آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.
شاید بهتر باشد در ابتدای مطلب مان، اطلاعات کیفی درباره تنش شوری در گیاهان و نحوه ایجاد آن در باغات صحبت کنیم.

 

تنش شوری چیست و چرا به وجود می آید؟

 

تنش شوری، یک عامل فیزیکی در محیط رشد درختان بادام است که به صورت افزایش یون های سدیم یا نمک در خاک ظاهر می شود. وقتی شوری ایجاد شود، ظرفیت نمک در خاک افزایش می یابد و این می تواند یک حالت استرس را برای نهال های بادام به وجود بیاورد.
به دلیل اینکه ریشه های درختان بادام به طور مستقیم با خاک و یون های موجود در ارتباط هستند، تنش شوری از ریشه به کل گیاه منتقل می شود و اثرات آن در بخش های مختلف درختان بادام دیده می شود.
استفاده شدید از منابع آب های زیرزمینی در کشاورزی در شرایط آب و هوایی فعلی، منجر به تسریع شوری خاک می شود. با توجه به اینکه ارقام نهال بادام یک محصول حساس به نمک است، انتخاب پایه های مقاوم به نمک (شوری) می تواند به حفظ بهره وری در شرایط تنش شوری کمک کند.
خرید نهال بادام از ارقام مقاوم به شوری، در مراحل اولیه رشد می تواند سرمایه گذاری در زمان و منابع را کاهش دهد و در هزینه ها نیز صرفه جویی کند. با این حال، علائم حساسیت به شوری و مکانیسم‌های تحمل در برابر تنش شوری گونه‌های مختلف نهال بادام، تا حد زیادی هنوز ناشناخته هستند.

تنش شوری

عوامل موثر بر افزایش مقاومت نهال بادام در برابر تنش شوری

 

تنش شوری چه اثرات منفی بر روی نهال های بادام دارد؟

 

تنش شوری یک فاکتور مخرب است، اما اهمیت دارد که بدانید این اثرات منفی چقدر است. شوری خاک، یکی از عوامل محیطی اصلی محدود کننده بهره وری کشاورزی و باغداری است. هم فعالیت‌های طبیعی و هم فعالیت‌های انسانی، این مشکل را در طول سال‌ها تشدید کرده‌اند.
به دلیل اینکه تولید جهانی بادام، یک بازار رو به رشد و پر تقاضا است، از بین بردن همه عواملی که می توانند رشد نهال های بادام را مختل کنند، بسیار اهمیت دارد. در غیر این صورت، بادام های مرغوب تولید نمی شوند، میزان تولید، کاهش می یابد و توزیع و فروش با افت قابل توجهی مواجه می شود.
تولید بهترین ارقام نهال بادام در نهالستان معتبر کشور، همان ارقامی که در برابر تنش شوری مقاومت خوبی دارند، این مشکل را برای باغداران ایرانی و کل جهان حل کرده است. با این حال، در این قسمت به برخی از اثرات منفی شوری بر رشد درختان بادام اشاره می کنیم:
کاهش رشد سلولی در ناحیه ازدیاد طول ریشه
• کاهش اندازه مریستم ریشه
• مختل شدن میزان فتوسنتز نهال ها
• افزایش میزان از دست دادن آب در درختان بادام
• بر هم خوردن تعادل یونی در خاک
• ایجاد یک محیط سمی در خاک، ناشی از افزایش غلظت یون سدیم
• کاهش برگ های سبز درختان بادام
• خشک شدن ریشه به تدریج
• کاهش تراکم برگ های درخت
امروزه با تولید نهال بادام پیوندی، هم به باردهی نهال ها و هم مقاومت آنها در برابر تنش شوری افزایش یافته است. در همین راستا، انواع ارقام نهال بادام اصلاح شده، اینچنین خصوصیاتی دارند و با قیمت خوب، در نهالستان مورد تأیید جهاد کشاورزی به فروش می رسند.
برای اینکه باغ بادام راه اندازی کنید، یا بهترین نهال بادام را بخرید، ارقام فوق را در اولویت خود قرار دهید. سپس لازم است شرایط خاک را در هر دوره پس از میوه دهی، مجدد بررسی کنید. اندازه گیری میزان یون های خاک باغ بادام، اهمیت دارد و یک روش مناسب است.

درخت بادام

خاک باغ را قبل از کاشت نهال بادام، آماده کنید

 

اولین و بهترین کاری که می توانید انجام دهید و نهال های بادام را از تنش شوری خاک نجات بدهید، آماده سازی خاک برای کاشت نهال بادام است. کار سختی نیست؛ بهتر است ابتدا بافت خاک را از نظر بومی یا شنی بودن بررسی کنید. خاک باید تهویه خوبی داشته باشد، پس لازم است آن را زیر و رو کنید.
دقت کنید همه علف های هرز را از بین ببرید. تفاوتی نمی کند نهال بادام دیمی را بخرید یا نهال بادام سنگی یا نهال بادام کاغذی، برای همه انواع ارقام نهال بادام، این کارها الزامی است و به نوعی پاکسازی خاک محسوب می شود.
نکته بسیار مهم و کلیدی در آماده سازی خاک باغ، میزان رطوبت خاک است. وقتی خاک، مرطوب باشد، زمان مناسبی برای کاشت نهال ها نیست. ریشه های نهال بادام در خاک مرطوب، دوام نمی آورند. بهترین زمان برای کاشت درخت بادام، پاییز و زمستان است. سعی کنید خاک، خشک باشد و این کار را انجام دهید.
آخرین فاکتور، اندازه گیری اسیدیته خاک باغ است. این کار هم با استفاده از ابزارهای سنجش PH خاک امکان پذیر است. بهترین میزان اسیدیته برای نهال بادام، عدد ۷ تا ۸ است.

 

مهم ترین آزمایش های خاک باغ بادام چیست؟

 

در ادامه قسمت قبلی، در راستای آماده سازی خاک باغ برای کاشت نهال های بادام، لازم می دانیم اشاره ای کوتاه به مهم ترین آزمایش های تست خاک باغ داشته باشیم.
آزمایش خاک در آزمایشگاه انجام می شود و معیارهای مختلفی مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند. در این تست ها، فاکتورهایی از جمله بافت خاک، مقدار عناصر کلسیم و منیزیم، عناصر میکرو در خاک از جمله آهن، روی و مس و منگنز، سنجش هدایت الکتریکی خاک و مقدار مواد آلی خاک بررسی می شوند.
یکی از مهم ترین اندازه گیری ها، تعیین مقدار سدیم در خاک است؛ یعنی همان عاملی که موجب تنش شوری در خاک باغ بادام می شود. ظرفیت تبادل یونی در خاک، یکی از معیارهای مهم است چون به تبادل مواد مغذی بین محیط خاک و ریشه ها کمک می کند. همین عوامل است که رشد نهال های بادام تازه کاشته شده را تضمین می کند.

 

فاصله کاشت نهال بادام در باغ، چه ارتباطی با تنش شوری دارد؟

 

فاصله کاشت بین نهال های بادام بسیار اهمیت دارد. با یک توضیح ساده درک این موضوع برایتان راحت تر است. وقتی نهال های جوان را در فاصله های کم از همدیگر بکارید، وقتی آن ها بالغ شدند و زمان رشد و میوه دهی شان فرا رسید، فضای کافی برای رشد و بزرگ شدن ندارند و ریشه های درختان نیز از نظر دسترسی به مواد مغذی خاک با محدودیت زیادی مواجه می شوند.
این خود، یکی از عواملی است که تعادل یون های خاک را بر هم می زند و چه بسا می تواند باعث ایجاد تنش شوری شود که اثرات مخرب آن را در قسمت های قبلی بررسی کردیم.
اگر فضای لازم را برای بزرگ شدن و رشد کردن درختان بادام فراهم کنید، محصول دهی باغ بادام بسیار عالی خواهد بود و شما می توانید بهتر به همه درختان رسیدگی کنید. عدم وجود فاصله استاندارد بین نهال ها می تواند انتشار عوامل بیماری زا را نیز تسریع کند.
پس می بینید که خرید نهال پربازده بادام، تنها یکی از کارهایی است که انجام می دهید و در ادامه باید تلاش های بیشتری داشته باشید.
به طور استاندارد، فاصله مناسب کاشت نهال بادام، از 4 متر شروع می شود؛ این فاصله در برخی ارقام، ۵ متر و در برخی دیگر ۶ یا ۷ متر می باشد. در مواردی که لازم باشد در فواصل بین درختان بادام، از رقم گرده افشان یا سایر درختان میوه استفاده کنید، این فاصله ها می تواند کمی بیشتر باشد. برای این شرایط، نیاز دارید با یک کارشناس با تجربه در نهال فروشی معتبر ایران صحبت کنید تا جزئیات را به شما راهنمایی کند.

پالیز نهال

نهال بادام باکیفیت، یعنی آینده بهتر برای کشور

 

اکنون می دانید تنش شوری چیست و چه کارهایی باید برای رفع این عامل در خاک باغ انجام دهید. وقتی همه اقدامات لازم را به کار ببرید مطمئن باشید که از نهال های بادام خود، بیشتری محصول را برداشت خواهید کرد.
بسیار اهمیت دارد که نهال بادام باکیفیت، شناسنامه دار و مجوزدار را از بهترین نهالستان کشور بخرید؛ جایی که مورد تأیید جهاد کشاورزی باشد. ما در اینجا همراه شما هستیم تا خدمات جامعی را در نهالستان پالیز، پیرامون خرید نهال بادام مرغوب به شما ارائه بدهید. مشاوران و مهندسان مجرب در این نهال فروشی مجوز دار، می توانند شما را در مراحل خرید نهال، کاشت نهال، مراقبت از نهال ها و ... راهنمایی کنند.
بیش از ۵۰ سال تجربه، پشتوانه نهالستان پالیز است و انواع نهال میوه پربازده، نهال بادام تضمینی پر محصول، نهال گردو پربار را تولید می کند. شما می توانید نهال های باکیفیت را برای تمامی شهرهای ایران سفارش بدهید.
همین حالا در مرورگر خود واژه ی (پالیز نهال) را سرچ نموده و وارد وب سایت نهالستان پالیز به نشانی(paliznahal.i) شوید تیم متخصص و فنی نهالستان پالیز ۲۴ ساعته، همواره پاسخگوی شما عزیزان هستند.

https://www.asianews.ir/u/991
اخبار مرتبط
نگهداری از گیاهان در خانه یکی از راه‌هایی است که به سلامت روح و روان شما می‌کند؛ پس باید به خوبی از آن‌ها نگهداری کنید.
عروس هلندی یا کاکلی پرنده ای زیبا و باهوش از خانواده طوطی ها بوده که از نظر جثه از بقیه طوطی ها کوچکتر است اما هوش و استعداد و خوش بیان بودن آنها، باعث شده تا از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. پس از مرغ عشق بیشترین درخواست برای حیوان خانگی از نوع پرنده، عروس هلندی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
کاوه.
۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
0
1

درود و سپاس از مطالب مفیدتان. حدود سه هکتار باغ بادام در حومه شهرستان ساوه داریم و از آنجایی ک نزدیک کوهپایه قرار داره؛ زمینا قطعه قطعه و پله مانند هستند. با اینکه امسال ک بار خوبی هم دارن ولی توی بعضی از کرت‌ها و قطعه‌ها میوه‌ها روی درخت ب صورت نارس خشک میشن . و ریزش برگ شدید دارن. پوست سبز میوه‌ها هم ب رنگ قرمز متمایل شدن. در صورتی ک تو قطعه بالادستی یا کناری، این چیزا دیده نمیشه و درختا در حد نرمالن. البته از لحاظ آب و شخم و کود و... شرایط یکسانی رو داشتن.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید