صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۹
کد خبر: 13301
گزارشگر: 2
۹۸۸
۰
۱
۲
استخاره آنلاین

وحید مجیدی

وحید مجیدی
امروزه همه امورات انسان با تلفن همراه و اینترنت انجام میشود و انجام استخاره آنلاین با قرآن نیز بسیار رواج یافته است...

استخاره آنلاین با قرآن

 

انسان موجودی عاقل و دارای اختیار میباشد و قدرت انتخاب دارد اما همیشه در موارد مهم زندگی دچار شبهه و تردید میشود و در انتخاب درست ترین راه دچار تزلزل میشود و میخواهد با اطمینان درست ترین تصمیم را بگیرد. در طول تاریخ بشریت مسلمانان با توجه به اعتقادی که به قرآن داشته اند همیشه این کتاب مقدس را ارج نهاده اند و در تصمیمات مهم زندگی خود استخاره و مشوت با قرآن کریم را به عقل و خرد و دانش خود ترجیح داده اند. تنها راه دست یافتن به اطمینان کامل و قوت قلب مراجعه به قرآن و انجام استخاره با قرآن میباشد. احادیث بسیاری از بزرگان در طول تاریخ در مورد اهمیت کتاب آسمانی و استخاره با آن نقل شده است و این نشان دهنده اهمیت موضوع میباشد. البته استخاره با قرآن جز واجبات دین نمیباشد اما بهتر است در هر امر مهمی که برای انسان پیش آمده و وی را در دوراهی قرار داده با استخاره به قرآن تصمیم درست را بگیرد.

 

شرایط استخاره با قرآن

 

در رابطه با شرایط و زمان استخاره با قرآن احادیث و نظرات متعددی وجود دارد اما رعایت موارد زیر از سوی علمای دینی و برخی بزرگان اسلام تاکید شده است:

. شنبه : از طلوع خورشید تا عصر
یکشنبه: از صبح تا ظهر، سپس از عصر تا مغرب
دوشنبه : از سپیده دم تا طلوع خورشید ، سپس از ظهر تا مغرب
سه شنبه:از صبح تا ظهر ، سپس از عصر تا تاریکی شب
چهارشنبه : از سپیده دم تا تاریکی شب
پنج شنبه: از سپیده دم تا تاریکی شب
جمعه : مثل روز پنج شنبه است

همچنین بهتر است که قبل از استخاره سه بار سوره ی اخلاص (قل هو الله احد) را بخواند و سپس سه مرتبه صلوات بر محمد و ال محمد بفرستد و سپس نیت کرده و دعای مخصوصا استخاره را نیز قرائت کند و به انچه که مایل است استخاره کند، پسندیده تر آنست که با وضو و روبه قبله باشد چنان که گویا نماز به جا می آورد.

 

آیا انجام استخاره اینترنتی با قرآن صحت دارد؟

 

امروزه همه امورات انسان با تلفن همراه و اینترنت انجام میشود و انجام استخاره آنلاین با قرآن نیز بسیار رواج یافته است در رابطه با این مورد نیز به نظرات این دو بزرگوار اکتفا کرده ایم که فرموده اند:
در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد.

 

نحوه محاسبه سن تکلیف

سن تکلیف

سن تکلیف سنی است که انسان به طور رسمی برای انجام دستورات دینی مسئولیت پیدا می‌کند. این سن بر اساس سال قمری تعیین می‌شود، نه سال شمسی برای دختران و پانزده سال برای پسران . و از آنجایی که در شناسنامه‌ها زمان تولد بر اساس سال شمسی نوشته شده، پس باید این زمان را توسط ابزار محاسبه سن شرعی به سال قمری تبدیل کنیم.

 

دخترها: ۹ سال قمری

 

دخترها در پایان نه سالگی قمری به سن تکلیف می‌رسند. یعنی بزرگترها باید سن دختر را بر اساس سال قمری تعیین کنند و آن را ملاک بلوغ شرعی او قرار بدهند. با توجه به اینکه سال قمری ۱۱ روز از سال شمسی کوتاه‌تر است، نه سال قمری برابر می‌شود با هشت سال و هشت ماه و ۲۸ روز سال شمسی. از طرف دیگر چون دو روز از سال کبیسه هم در شمسی وجود دارد، پس نه سال قمری به طور دقیق برابر است با هشت سال و نه ماه تمام از سال شمسی.
بنابراین وقتی دختر شما به سن هشت سال و نه ماهگی رسید، می‌توانید برایش جشن تکلیف بگیرید و از آن زمان است که به سنت تکلیف رسیده و باید احکام دینی را مثل بقیه افراد بالغ انجام بدهد.

 

پسرها: ۱۵ سال قمری

 

پسرها در پایان ۱۵ سالگی قمری به سن تکلیف می‌رسند و در برابر وظایف دینی مسئولیت پیدا می‌کنند. به همین دلیل پدر و مادر باید سن پسرشان را بر اساس سال قمری تعیین کنند. در مورد پسرها هم نحوه تعیین سن تکلیف مانند دخترهاست، یعنی از آنجایی که سال قمری ۱۱ روز از سال شمسی کوتاه‌تر است پس ۱۵ سال قمری برابر می‌شود با ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۰ روز از سال شمسی.
در عین حال چون ۴ روز از سال کبیسه شمسی هم در این ۱۵ سال وجود دارد، پس هر پسری که به سن ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۴ روز از سال شمسی برسد، درواقع به سن تکلیف رسیده و در انجام دستورات دینی هیچ تفاوتی با بقیه افراد بالغ ندارد.

 

جشن تکلیف براى چیست؟

 

ما براى هر عید یا هر مناسبت خوب که از طرف پروردگار، نعمتى به ما رسیده باشد، جشن مى گیریم تا بدین وسیله سپاسگزارى و شکر و شادى خودمان را نشان دهیم.
به تکلیف رسیدن، یک عید به حساب مى آید، چون از نظر عقلى و جسمى به حدّى رسیده ایم که خداوند به ما دستور مى دهد و ما خوشحالیم که خواسته ها و دستورهاى او را اطاعت کنیم و بنده شایسته او به حساب آییم و چه افتخارى از این بالاتر؟ ما با «جشن تکلیف»، نعمتهاى خدا را گرامى مى داریم و این روز بزرگ را که در آن به سنّ تکلیف رسیده ایم، بعنوان یک روز پرشکوه و خاطره اى به یادماندنى به یاد مى سپاریم.
بعضى از دانشمندان بزرگ اسلامى هم در گذشته، روز تکلیف خود را با مراسمى که برگزار مى کردند، جشن مى گرفتند، مثل «سید بن طاووس» و به فرزندانِ خود سفارش مى کردند که این روز بزرگ را جشن بگیرند.
خاطره جشن تکلیف، یک خاطره شیرین تربیتى و معنوى است. مناسب است که نوجوانان عزیز، تاریخ دقیق تولّد خود را بدانند، تا بتوانند روز مکلّف شدن خود را طىّ مراسمى جشن بگیرند و شادى کنند.

 

فراگیری مسایل شرعی

 

آنچه به عنوان یک تکلیف از اولین روزهای بلوغ متوجه دختران و پسران می باشد لزوم فراگیری احکام و مسایلی است که معمولاً مورد نیاز آنان می باشد، به عنوان مثال آنان در آن مرحله معمولاً وظیفه یادگیری احکام حج را ندارند چرا که معمولاً در ابتداء بلوغ مورد نیاز آنها نمی باشد، چنان که آموزش احکامی که مخصوص پسران یا دختران است بر دسته دیگر واجب نیست. ولی فراگیری موضوعاتی چون نماز و روزه و احکام مربوط به آن که از اولین روزهای بلوغ مورد نیاز است واجب خواهد بود.

اوقات شرعی

اوقات شرعی

 

اوقات شرعی ، ساعات مشخصی از شبانه روز هستند که توسط دین مشخص شده تا فرایض خاصی دراین زمان ها انجام شود. مثلا نمازهای روزانه و روزه ماه رمضان ازجمله فرایضی هستندکه اجرای آنها بدون اطلاع دقیق از اوقات شرعی میسر نیست. معیار ساعات شرعی ، موقعیت خورشید درآسمان میباشد.

همه این ابزار ها و همچنین ابزار های دیگر را میتوانید در وب سایت وحید مجیدی مشاهده کنید.

https://www.asianews.ir/u/99v
اخبار مرتبط
یزد - جلسه هفتگی تفسیر قرآن نماینده ولی‌فقیه در استان یزد به میزبانی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد و با حضور مدیران ادارات و دستگاه‌های استان برگزار شد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید