صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۹
کد خبر: 13374
گزارشگر: 213
۶۹۲
۰
۰
۳
خبر مهم سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره طرح محدود کردن اینترنت

چرا طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شد؟

چرا طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شد؟
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح صیانت از دستورکار مجلس خارج شده است.

به گزارش آسیانیوز، سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبر داد که طرح صیانت از فضای مجازی دستورکار مجلس خارج شده است.

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه طرح صیانت تصویب شده و به شورای نگهبان ارسال شده است، سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ضمن تکذیب این خبر، گفت: طرح صیانت از دستورکار مجلس خارج شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون آئین نامه داخلی مجلس هیچ طرحی بدون مصوبه در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود.

 به نقل از همشهری آنلاین،سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته مجلس هماهنگ با شورای عالی فضای مجازی در صورت نیاز قوانین لازم برای فضای مجازی تصویب خواهد کرد که اگر بخواهد چنین اتفاقی بیفتد، مثل همیشه هر مصوبه‌ای در این زمینه به صورت شفاف و علنی انجام خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که اسفند سال گذشته هیات رییسه مجلس رای‌گیری کمیسیون ویژه طرح محدودیت اینترنت را باطل کرد.

-------------

بیشتر بخوانید

تلاش هشتک «صیانت خاموش» در جلوگیری از مسدود شدن اینترنت/حواشی طرح محکوم به شکست!

------------------------

در همین حال نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، خبر داد که هیات رییسه رای گیری کمیسیون ویژه مجلس برای طرح محدودیت بیشتر اینترنت را فاقد اعتبار دانسته و تصمیم گیری جدید در این‌باره پس از بررسی لایحه بودجه انجام خواهد شد.

او گفت: «هیات رییسه پس از استماع سخنان معاون قوانین مجلس و رییس کمیسیون ویژه طرح فضای مجازی درباره این موضوع، نظر کارشناسی معاون قوانین مجلس را تایید کرد.»

موسوی اعلام کرد تصمیم‌گیری نهایی در این باره پس از اتمام بررسی لایحه بودجه انجام می‌شود.

این در حالی بود که کمیسیون ویژه مجلس برای طرح محدودیت بیشتر اینترنت موسوم به «صیانت»، کلیات این طرح را تصویب کرده بود.

------------

بیشتر بخوانید

واکنش بسیار جنجالی احمدی‌نژاد/مسدود کردن اینترنت القای شیطان است+ویدیو
--------------------------------------------------

پس از آن معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رییس کمیسیون ویژه، این رای‌گیری را فاقد اعتبار خواند و اعلام کرد علاوه بر نقض آیین‌نامه داخلی مجلس، این رای‌گیری درباره متنی متفاوت از طرح بارگذاری شده در سامانه قوانین، انجام شده است.

با این حال رضا تقی‌پور، ­رییس کمیسیون ویژه مجلس، احتمال ابطال مصوبه این کمیسیون را «شوخی بی‌مزه» و «شیطنت و خباثت رسانه‌ای» را خواند و گفت اقدام کمیسیون مشترک درباره تهیه متن جدید طرح و اعمال تغییرات مورد نظر دولت در آن، قانونی بوده است.

مجلس پیش از این در مصوبه‌ای با تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی این طرح موافقت کرده بود که در صورت تصویب نشدن طرح جدید، مصوبات کمیسیون ویژه پس از تصویب به صورت مستقیم به شورای نگهبان ارسال شود.

مخالفان «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» هشدار داده‌اند که موضوع محدود به تحدید پیام‌‌رسان‌های خارجی مهم مانند اینستاگرام نیست و در صورت تصویب این طرح، تغییرات بنیادینی در نحوه فعالیت کاربران، نظارت بر اینترنت و پهنای باند ایجاد خواهد شد و هدف از آن اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت است.

در صورت تصویب این طرح به‌عنوان قانون، چنان‌که در متن آن آمده است، از آن پس «همه داده‌ها نیز ضبط و نگهداری خواهند شد» و طبق این طرح، «ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های کاربران ایرانی مطابق مصوبات شورا و ضوابط و مقررات مربوط» یک روال عادی خواهد بود.

بنابر این متن، همچنین مقرر شده که ایجاد و نگهداری و بهره‌برداری از گذرگاه‌های مرزی اینترنتی از سوی بخش خصوصی و غیردولتی بعد از لازم‌الاجراشدن این قانون ممنوع شود و این امر به‌دست نظامیان سپرده خواهد شد.

منتقدان همچنین می‌گویند حامیان این طرح به دنبال اعمال فیلترینگ گسترده‌تر و پس از آن جایگزینی برخی اپلیکیشن‌ها هستند. یکی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی اپلیکیشن روبینو است که قرار است جایگزین اینستاگرام شود./


پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/9bw
اخبار مرتبط
حذف پرداخت قبض موبایل و قبض تلفن و جایگزین شدن خرید شارژ
در حالی که به نظر می رسد سرعت اینترنت هر روز کندتر می‌شود، وب سایت اسپیدتست نشان داد که سرعت اینترنت موبایل در ایران در یک ماه اخیر سقوط 7 پله‌ای را تجربه کرده است.
با بررسی بازار اینترنت ثابت، شورای رقابت این بازار را مصداق بازار انحصاری تشخیص داد و مرکز ملی رقابت به تنظیم دستورالعمل قیمت مکلف شد.
بیل گیتس نظرات تند خود را درباره اینترنت نسل جدید وب ۳ و ارز دیجیتال بیان کرد؛ تا جایی که به نظر می رسد برخی از طرفداران این تکنولوژی‌ها نسبت به آینده و پیشرفت آنها دل‌سرد شده اند.
وزیر ارتباطات در اظهاراتی قابل توجه از پذیرش اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران و پوشش مناطق بدون اینترنت سخن گفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید