صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۶
کد خبر: 13376
گزارشگر: 213
۱۱۷۶
۰
۰
۲
با تصویب هیات وزیران مشخص شد

پرداخت عیدی کارگران ساعتی و پاره وقت

پرداخت عیدی کارگران ساعتی و پاره وقت
روز یکشنبه هفته جاری بود که با تصویب هیات وزیران، میزان پرداخت عیدی پایان سال کارکنان و بازنشستگان تعیین شد.
به گزارش آسیانیوز، هر ساله در روزهای پایانی سال، نحوه محاسبه عیدی و سنوات یکی از بزرگترین چالش‌های حساب‌داران است و اینکه این حساب و کتاب چقدر دقیق انجام شود، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان و کارگران بدل می‌شود.

روز یکشنبه هفته جاری بود که با تصویب هیات وزیران، میزان پرداخت عیدی پایان سال کارکنان و بازنشستگان تعیین شد. به دنبال این مصوبه، یک پرسش مهم برای گروهی از کارگران جامعه نیز مطرح شده؛ اینکه قرار است کارگران ساعتی یا پاره وقت چقدر عیدی بگیرند؟


آنگونه که روی کاغذ آمده؛ عیدی و پاداش بر اساس کارکرد اشخاص در سال 1401 محاسبه و در نهایت پرداخت می‌شود، ولی این پرداخت منتهی به نوروز 1402 است، بنابراین اکثریت افراد از آن به‌عنوان عیدی سال 1402 نام می‌برند.

بر اساس قانونی که در دهه 70 نوشته شده، کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به‌عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت کند. در ضمن، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

اما محاسبه این قانون به صورت اعداد و ارقام به چه شکلی است؟ از آنجایی که پایه حقوق روزانه برابر با 1،393،250 ریال است، این رقم ضربدر در 60 شده و حداقل عیدی معادل 83,595,000 ریال به دست می‌آید. برای رسیدن به رقم حداکثر عیدی 1402 نیز پایه حقوق را ضربدر 90 روز کرده که به عدد 125,392,500 می‌رسیم. به عبارتی دیگر حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است.

عیدی و سنوات کارگران ساعتی چقدر است؟
اما قرار است کارگران ساعتی و پاره‌وقت چقدر عیدی بگیرند؟ ماده 39 قانون کار می‌گوید، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت و یا کمتر از ساعات قانونی به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. به عبارتی ساده‌تر، فرمول محاسبه عیدی و پاداش به این ترتیب است: حقوق پایه روزانه ضربدر تعداد روزهای کارکرد ضربدر 60 روز تقسیم بر 356 روز می‌شود.

در توضیح این فرمول باید گفت، کارگران ساعتی با توجه به اینکه ممکن است حقوق ثابتی نداشته باشند، مبنای محاسبه عیدی و سنوات آنها، میانگین حقوق سه ماه آخر قرارداد لحاظ می‌شود. برای مثال، اگر شخصی در سه ماه آخر سال، 60 روز کارکرد داشته باشد و در مجموع 80,000,000 ریال دریافت کرده باشد، اگر تعداد کل روزهای کارکرد 180 روز باشد، میانگین حقوق روزانه سه ماه آخر با تقسیم 80,000,000 بر 90 روز کاری، 888,888 ریال به دست می‌آید. بدین ترتیب، طبق فرمول بالا، 888,888 ریال ضربدر 180 روز و 60 روز تقسیم بر 365 روز می‌شود که به عدد 26 میلیون و 301 هزار و 370 ریال می‌رسیم. یعنی عیدی هر کارگر ساعتی به صورت تقریبی معادل دو میلیون و 600 هزار تومان است.

عیدی کارکنان و بازنشستگان تعیین شد
بر اساس این گزارش، آخرین تصمیم‌گیری دولت نشان از این دارد که به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به‌استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال (یک میلیون و 800 هزار تومان) به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به‌عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند./
https://www.asianews.ir/u/9bx
اخبار مرتبط
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد: حق عائله‌مندی در سال ۱۴۰۲ با میزان ۵۰ درصد افزایش به حدود ۹۰۰ هزار تومان و حق اولاد صددرصد افزایش خواهد یافت.
اگرچه هنوز میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰٢ مشخص نیست اما مبلغ عیدی کارگران در سال جاری اعلام شده و مشخص است.
در آستانه برگزاری کمیته دستمزد 1402، فعالان کارگری بازهم خواستار اجرای یک ماده قانونی شده‌اند؛ بند دوم ماده 41 قانون کار. ماده‌ای که بر دو مولفه در تعیین حداقل دستمزد کارگران تاکید دارد؛ تورم و سبد معیشت.
علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران گفت: معوقات دو ماه دیگر بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده همراه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز می‌شود.
دبیر خانه کارگر استان قزوین گفت: آمارها حاکی از افزایش قیمت‌ها است و تنها حقوق‌بگیران کم‌درآمد هستند که بیشترین خسارت را می‌بینند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید