صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۱
کد خبر: 13395
گزارشگر: 306
۲۳۹
۰
۰
۱
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد خبر داد

فروش روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده

فروش روزانه  یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده
یزد - پیش‌بینی شده سال آینده روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه فروش نفت با متوسط بشکه‌ای ۸۵ دلار داشته باشیم

آسیانیوز / یزد ؛ مجید دهقانی‌زاده گفت: در بودجه سال آینده این اطمینان بخشی برای یارانه بگیران هست که در قالب تبصره ۱۴، یارانه دارو و نقدی و معیشتی و همچنین یارانه مستمری خانوارهای تحت پوشش با اولویت لازم دیده شده و جای نگرانی نیست. تکلیفی بیش از توان به بانک‌ها تحمیل نکنیم .

این مسوول در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: در قالب تبصره ۱۶ بحث تسهیلات حمایتی دیده شده و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه و تکلیفی منظور شده که نسبت به امسال کاهش دارد.

وی در مورد دلیل این کاهش گفت: دلیل آن این است که نباید تکالیفی بیش از توان بر گردن بانک‌ها بگذاریم که خودش بزرگترین عامل ایجاد تورم است یعنی هم ناترازی در منابع بانکی ایجاد می‌کند که امسال این اتفاق رخ داد و به تبع آن باعث برداشت بیش از حد بانک‌ها از منابع شد و هم اینکه باعث افزایش پایه پولی و تورم می‌شود و تورم فزاینده‌ای را ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عددی است که امکان‌پذیر است و ناترازی سیستم بانکی را به همراه نخواهد داشت.

یک‌هزار میلیارد تومان، سهم هر استان در صندوق پیشرفت و عدالت

دهقانی‌زاده در ادامه به بحث اشتغال و تولید در قالب تبصره ۱۸ در بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: قرار است مشابه سال گذشته، صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها و از جمله یزد به فعلیت برسد که امیدواریم مجلس همراهی لازم را داشته باشد و این اتفاق رخ دهد و به توانمندی استان‌ها اعتماد شود.

وی افزود: این اختیار به مجموعه مدیریتی استان داده شود که در یک فضای کاملا آگاهانه و با شناخت جزئی و دقیق و اولیت‌بندی شده بتوانند تحرکی به حوزه تولید و اشتغال استان بدهند.

به گفته وی، در این صندوق ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که برای هر استان یک‌هزار میلیارد تومان بعنوان آورده منظور شود و برای تقویت منابع این صندوق هم پیش بینی‌های لازم شده که از جمله مازاد درآمد استان‌ها و سهمی از حقوق مرتبط با معادن و سایر منابع که می‌تواند منابع خوبی را برای استان‌ها ایجاد کند. دهقانی‌زاده به توجه خاص دولت به موضوع آب در بودجه سال ِآینده هم اشاره کرد تا تنش آبی به حداقل برسد و امکان تامین پایدار آب بویژه در شهرهایی که تنش آبی دارند فراهم شود.

وی حداقل دستمزد و حقوق برای سال آینده را هفت میلیون تومان اعلام کرد و با بیان اینکه متوسط افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصد است و ساز و کار افزایش نیز متعاقبا تعیین می‌شود که این شیوه افزایش برای سطح‌های مختلف، متفاوت خواهد بود، افزود: حداقل حقوق بازنشستگان هم ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دیده شده است.

وی سهم امور رفاهی و اجتماعی در کل بودجه سال آینده را ۳۸ درصد ذکر کرد که رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد دولت توجه خاصی به سلامت و توسعه رفاه و افزایش چتر بیمه‌ای و حمایتی از مردم دارد.

 افزایش بازگشت درآمد معادن به استان یزد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: امسال با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور شاهد بازگشت بخشی از منابع در آمدی معادن به استان بودیم که نسب به سال قبل افزایش قابل توجه داشت.

به گفته وی، در بودجه سال آینده نیز لایحه به گونه‌ای طراحی شده که امکان بازگشت منابع درآمدی حاصل از معادن به صورت قابل ملاحظه‌ای نسبت سال جاری افزایش دارد.

وی گفت: توجه خاص دولت به استان‌های معدنی برای استفاده از ظرفیت درآمدی حاصل از فعالیت‌های معدنی است تا به توسعه و عمران و پیشرفت استان‌ها کمک شود به همین دلیل هم در حوزه یک درصد فروش و هم حوزه ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن، شاهد افزایش قابل ملاحظه ردیف بازگشت منابع هستیم.

وی به بحث "نظام درآمد" هزینه در استان نیز اشاره کرد که باید پیاده شود اما حمایت مجلس را نیاز دارد و این یعنی اینکه درآمد استان را صد درصد در چارچوب دستورالعمل‌های مشخصی با اختیار لازم در استان هزینه کنیم و در قبال این اختیارات پاسخگو باشیم. سهم ۱۷ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومانی استان یزد از درآمدها معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد هم در این گفتگوی اختصاصی، کل درآمدهای استانی برای ۳۱ استان که قرار است به خزانه واریز شود را بر اساس پیش‌بینی بودجه لایحه سال ۱۴۰۲، ۶۲۶ هزار میلیارد تومان ذکر کرد که سهم استان یزد ۱۷ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۲.۷۸ درصد از کل سهم درآمدهای استانهاست.

جعفر رحمانی افزود: رشد درآمد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن در کل کشور ۳۹ درصد و در استان یزد ۳۸ درصد است و به عبارت دیگر این رقم از ۱۲ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به ۱۷ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ استان یزد در زمینه درآمدها بالاترین رشد در کشور داشت، اضافه کرد: در رشد درآمدها در لایحه سال آینده نسبت به سال جاری چهارمین استان و از متوسط کشور پایین‌تر هستیم.

 رشد ۷۰ درصدی درآمد‌های اختصاصی استان یزد

معاون هماهنگی برنامه و بودجه این سازمان هم گفت: اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده در جدول قانون بودجه سال آینده معادل ۱۳۱۸ میلیارد تومان است که نسبت با سال قبل از آن که ۱۱۴۰ میلیارد تومان بوده ۱۵ درصد رشد دارد. زهرا حسینی افزود: در حوزه "اعتبارات هزینه ای" در سال 1401، ۵۹۹ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که در بودجه سال 1402، ۸۳۰ میلیاردتومان شده که معادل ۴۰ درصد رشد دارد. وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مجموع درآمد‌های اختصاصی استان یزد ۵۹ میلیارد تومان بوده که در لایحه ۱۴۰۲، ۱۰1 میلیارد تومان شده که ۷۰ درصد رشد داشته است.

مولدسازی، حیف و میل اموال نیست بلکه نماد عینی بهره‌وری است

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به بحث داغ این روزهای حوزه اقتصادی کشور در زمینه فروش اموال مازاد دولت (مولدسازی) گفت: مولدسازی، تاراج و حیف و میل اموال عمومی نیست بلکه نماد عینی بهره‌وری است.

"مجید دهقانی‌زاده" افزود: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد از این محل داشتیم که به دلایل مختلف بطور کامل محقق نشد؛ این پیش‌بینی برای سال آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اگر مولد سازی به صورت تخصصی بررسی شود نه تنها از حیف و میل اموال جلوگیری کرده بلکه به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود نیز کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: از طرفی در سطح کشور و دستگاه‌های اجرایی، شاهد وجود ده‌ها طرح عمرانی نیمه تمام هستیم و در کنار آن هم ده‌ها طرح کوچک و بزرگ اقتصادی وجود دارد که نیازمند حمایت دولت است و با تزریق منابع می تواند به فعلیت برسد.

وی متوسط عمر اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی در پیوستگی قانون را حداقل ۱۵ سال اعلام کرد و افزود: بدیهی است که امکان تامین همه منابع از سمت دولت وجود ندارد و از سوی دیگر هم کلی اموال و املاک مازاد و یا بلااستفاده و یا کمتر مورد استفاده داریم که نه تنها هیچگونه عایدی نصیب دولت و مردم نمی‌کند بلکه گاهی خودشان محل خرج هستند و نگهداری آنها هزینه‌بر است.

دهقانی‌زاده، یکی از بهترین راه حل‌ها برای ارتقای بهره‌وری و تامین منابع برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تامین کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه اقتصادی کشور را همین بحث مولدسازی اموال دانست که لازم است در کشور و استان یزد به صورت تخصصی با آن برخورد شود و تحت‌الشعاع بحث‌های جانبی قرار نگیرد که اگر از این ظرفیت استفاده نشود با چالش‌های بزرگی در آینده نه چندان دور برای تکمیل زیرساخت‌های حیاتی کشور روبرو می‌شویم.

این مسوول با بیان اینکه تکمیل راه‌های مواصلاتی، خطوط ریلی، پروژه‌های بیمارستانی و تکمیل مدارس خیری و فضاهای آموزشی با اعتبارات سالانه عمرانی، امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: برآورد این است که حداقل به رقم بالای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی راه‌های کشور نیاز است در حالیکه کل بودجه عمرانی سال آینده کشور حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی کل بودجه عمرانی کشور حتی کفاف راه‌ها را نمی‌دهد که باید کار را از طریق مولدسازی پیش ببریم. بودجه سال آینده، موجب تورم نمی‌شود .

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد به مزایای بودجه سال آینده کشور اشاره کرد و گفت: نکته اساسی بودجه ۱۴۰۲ که فوق‌العاده مهم است این است که بودجه به گونه‌ای تنظیم شده که باعث افزایش تورم نشود و در حقیقت، بودجه لایحه دولت، لایحه ضد تورمی است و حداقل آن است که تورم را تشدید نمی‌کند.

دهقانی‌زاده ادامه داد: رشد منابع عمومی بودجه و مصارف عمومی آن ۴۱ درصد لحاظ شده که خود یک نکته امید بخش است؛ امیدواریم مجلس شورای اسلامی، افزایش‌های خیلی غیرقابل پیش‌بینی انجام ندهد که بودجه، تورم‌زا نشود.

وی یادآور شد: پیش بینی‌هایی که دولت از طریق سازمان برنامه و بودجه در خصوص منابع و مصارف بودجه انجام می‌دهد با کمتر از ۵ درصد خطا محقق می‌شود و لذا هر آنچه تحت عنوان کسری‌ها با ناترازی در بودجه ایجاد می‌شود ناشی از اتفاقاتی است که بعد از تقدیم لایحه توسط دولت در بررسی‌های بعدی رخ می‌دهد. دهقانی‌زاده، مجموع منابع بودجه عمومی دولت برای سال ۱۴۰۲ را بالغ بر ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار داشت: چنانچه 3000 هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی و بانک‌های دولتی را هم به آن اضافه کنیم در مجموع ۵۱۰۰ هزار میلیارد تومان، بودجه سال آینده کشور است.

وی با بیان اینکه بودجه شرکت‌های دولتی نیز کمتر از ۴۰ درصد افزایش یافته و رقم حدود ۳۸ درصد را نشان می‌دهد، آن را نشانه سیر تورمی نبودن بودجه کشور دانست که باید به آن توجه شود.

وی ویژگی هزینه‌های عمرانی دولت در بودجه سال آینده را افزایش ۲۶ درصدی آن اعلام کرد که می‌تواند نقطه امیدبخشی برای ادامه ساخت و سازهای عمرانی در کشور باشد.

  این مسوول تاکید کرد: برای بودجه سال آینده در حوزه مالیات‌ها رقمی حدود ۸۲۰ هزار میلیارد تومان دیده شده که نسبت به بودجه امسال رشد ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه نباید تصور کرد این وضعیت موجب فشار بر مودیان مالیاتی می‌شود گفت: نقطه نوید دهنده را باید در بخش تولیدی جستجو کرد که سال آینده تخفیف مالیاتی آن بیشتر شده است به عبارتی این تخفیف در سالجاری ۵ درصد و در بودجه سال آینده هفت درصد است. وی پیش‌بینی درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده را حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

فروش روزانه  یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده ، مجید دهقانی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد

ایرنا
https://www.asianews.ir/u/9ch
اخبار مرتبط
یزد - همزمان با گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد به تشریح مقایسه برخی از شاخص‌های کلان قبل و بعد انقلاب در استان پرداخت
یزد - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر لزوم بازنگری و نوسازی نظام برنامه‌ریزی ارتقای بهره‌وری در کشور تاکید کرد و گفت: با همین نگاه برنامه ارتقای بهره‌وری استان با عنوان «یزد بهره‌ور» در حال تدوین است
یزد - بر اساس ارزیابی‌های نهاد ریاست جمهوری با همکاری دستگاه‌های نظارتی، محسن منصوری معاون اجرایی و سرپرست این نهاد با ارسال لوح سپاسی از زحمات و خدمات مجید دهقانی‌زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد به عنوان مدیر برتر استانی تقدیر و تشکر کرد
یزد - رحیم ممبینی جانشین رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفری دو روزه همراه با هیات دولت به استان یزد سفر کرد و پس از حضور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه ، نشست طلایه‌داران توسعه و شورای معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد از چند واحد تولیدی و مجموعه گردشگری در این استان دیدن کرد
یزد - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در تشریح مصوبات سفر اول رییس محترم جمهور به این استان، گفت: 1428 میلیارد تومان اعتبار نقدی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای مصوبات این سفر به استان یزد تخصیص داده شده است
یزد - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در یازدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که ظهر روز گذشته در تالار اندیشه استانداری یزد برگزار شد بر لزوم بررسی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی در استان تاکید کرد و گفت: این مهم در دستور کار این شورا قرار دارد
یزد - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: واگذاری اختیارات به استان‌ها در تدوین برنامه هفتم توسعه مهم و اثرگذار است که تحقق این موضوع منوط به مشارکت حداکثری آنان است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید