صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۶
کد خبر: 13476
گزارشگر: 213
۹۲۴
۰
۰
۲
کشور کمونیستی خواستار احیای توافق هسته ای شد

انتقاد چین به خروج از برجام در دیدار با رئیسی/وضعیت قرارداد همکاری ۲۵ ساله و سردرگمی چین در خاورمیانه

انتقاد چین به خروج از برجام در دیدار با رئیسی/وضعیت قرارداد همکاری ۲۵ ساله و سردرگمی چین در خاورمیانه
در حالی که سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در دی ماه امسال و انتشار بیانیه‌های ضد ایرانی پکن در همراهی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بحث‌ برانگیز شد، این کشور دیروز در سفر ابراهیم رئیسی خواستار احیای برجام شده است.

به گزارش آسیانیوز، در دیدار روسای جمهور ایران و چین، دو کشور بر تقویت روابط دو جانبه تاکید کردند. همچنین شی جین پینگ خواستار رسیدگی سریع و مناسب به مساله مذاکرات برجام شد.

در پی سفر ابراهیم رئیسی به چین و دیدار او با رئیس جمهور این کشور، رسانه‌های دولتی چینی اعلام کردند که شی‌جین‌پینگ، ضمن ابراز حمایت از ایران در حفاطت از حقوق و منافع خود، خواستار اخذ تصمیم زودهنگام و مناسب در خصوص مذاکرات برجام و مساله هسته‌ای ایران شد.

--------------

بیشتر بخوانید
چرا چین به اعراب دل بست؟
--------------------------------------------
به نقل از خبرگزاری رویترز، شی در نشست خود با رئیسی به او گفت که چین به همکاری سازنده در زمینه گفتگو برای ادامه مذاکرات بر سر اجرای توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

توافق برجام که در سال 2015 حاصل شد، در ازای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران و امکان تولید سلاح اتمی را محدود کرد. این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز به کار خواهد برد.

------------
بیشتر بخوانید

دلیل دعوت نشدن ایران و روسیه به کنفرانس مونیخ

----------------------------------------
انتقاد چین به خروج از برجام
اما در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده توافق برجام را به بهانه اینکه به اندازه کافی برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای تهران کافی نبوده است، ترک کرد و تحریم‌ها را مجددا بر کشور اعمال کرد.

چین از آن زمان واشنگتن را برای خروج از برجام مورد انتقاد قرار داده و بر لزوم برداشتن اولین قدم توسط ایالات متحده آمریکا برای احیای این توافق تاکید کرده است.

 در ماه سپتامبر، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌هایی که با صادرات نفت ایران در ارتباط بودند از جمله ۵ شرکت مستقر در چین اعمال کرد. واشنگتن اعلام کرد تا زمانی که تهران به تسریع برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، اعمال تحریم بر صادرات نفت و پتروشیمی ایران را ادامه خواهد داد.

پیش از آغاز سفر سه روزه ابراهیم رئیسی، او مطلبی در روزنامه دولتی خلق چین نوشت و در آن اشاره کرده که هر دو کشور باور دارند که یک‌جانبه‌گرایی و اقدامات خشونت‌آمیز مانند اعمال تحریم‌های ناعادلانه عامل اصلی بحران و ناامنی در جهان است.

در این مطلب رئیسی، از چین به عنوان یک دوست قدیمی یاد کرد و گفت تلاش‌های ایران برای تقویت روابط تحت تاثیر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قرار نخواهد گرفت. شی نیز در مقابل گفت: صرف نظر از تغییرات وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی، چین مسرانه همکاری دوستانه خود را با ایران بهبود می‌بخشد و همکاری راهبردی جامع خود را با این کشور ارتقا می‌دهد.

چین اعلام کرد که تمایل دارد در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعت و زیرساخت‌ها همکاری خود را با ایران تعمیق بخشد و محصولات کشاورزی باکیفیت‌تری از کشور ما وارد کند.

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ، در آخرین دیدار خود در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند در ماه سپتامبر، متعهد شدند که اتحاد قدرتمندتری را شکل دهند.

سال گذشته نیز ایران و چین و فاز عملیاتی قرارداد همکاری ۲۵ ساله خود را آغاز کردند که بر اساس آن چین باید در ازای نفت و محصولات پتروشیمی، میلیاردها دلار در بخش نفت ایران سرمایه‌گذاری کند. چین در حال حاضر نیز بزرگترین شریک تجاری ایران است و این قرارداد 25 ساله در اصل در سال 2016 یعنی زمانی که شی جین پینگ  به ایران سفر کرد و یک سال پس از توافق برجام بسته شد.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در دی ماه امسال و انتشار بیانیه‌های ضد ایرانی پکن در همراهی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بحث‌هایی را در ایران درباره کارآمدی سیاست خارجی «نگاه به شرق» برانگیخته است.

به نقل از نشنال اینترست، چین به‌طور معمول در قبال مسائل حساس منطقه خلیج فارس موضع محافظه‌کارانه‌‌ای اتخاذ کرده بود، اما به‌طور کلی آن کشور به‌طور کامل با مواضع کشور‌‌های منطقه درباره برنامه هسته‌‌ای ایران، سیاست منطقه‌ای، برنامه موشکی و پهپادی و اختلافات ارضی همسو بوده است.

با وجود این‌، به نظر می‌‌رسد منافع فزاینده چین از همکاری با کشور‌‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باعث شده تا رویکرد آن کشور نسبت به مسائل خلیج فارس از جمله اختلافات بر سر مسائل ارضی، امنیتی و نظامی به ضرر ایران تغییر کند. این واقعیت نشان می‌دهد که چین ممکن است از یک سیاست منطقه‌‌ای عدم تعهد به سمت سیاست ائتلاف‌سازی تغییر جهت دهد. با وجود این‌، دخالت چین در منطقه امروز بیشتر به مصون‌سازی نزدیک است و نه سیاست اتحاد.

در واقع، ایران و چین در مارس ۲۰۲۱ سند همکاری راهبردی جامع امضا کردند و ایران قرار است در سال ۲۰۲۳ به سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین بپیوندد./

https://www.asianews.ir/u/9eq
اخبار مرتبط
در حالی که کشورهای عضو گروه هفت(G7) درصدد هستند، تحریم‌هایی را علیه ایران و چین و کره شمالی اعمال کنند، وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که کشور چین قصد دارد به تایوان حمله کند.
گروه هفت درصدد است بسته‌ای از اقدامات تحریمی را تا ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) در سالگرد آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین هماهنگ کنند.
در حالی که آمریکا دو روز گذشته اعلام کرده بود بالون چین را هدف قرار خوهد داد، آن را سرنگون کرد.
قیمت نفت پس از بازگشایی مرزهای چین به روی مسافران که چشم انداز تقاضا برای سوخت را بهبود بخشید افزایش یافت.
در سالگرد غرق شدن نفتکش سانچی برخی خانواده ها هنوز امید به بازگشت دارند؛ این در حالی است که بنا بر ادعای برخی گزارش ها و مستندات، مرگ خدمه سانچی تایید نشده است و آمریکایی ها 84 فایل محرمانه در این باره در اختیار دارند!
در حالی که قیمت انرژی، اقتصاد و کمبود مواد غذایی در جهان، تماماً وابسته به سرانجام جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود؛براساس پیش بینی «تام استندیج» به بن بست رسیدن جنگ این دو کشور محتمل است.
احتمال افزایش شاخص‌های آلودگی هوا در تهران و کرج، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد بسیار ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد.
به نظر می‌رسد اگر نرخ دلار در همین کانال‌های فعلی کنترل یا کاهشی شود، در بازار خودرو تاثیر می‌گذارد و روند کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد؛ ولی باید دید این کاهش قیمت تا کی ادامه دار است؟
منافع فزاینده چین از همکاری با کشور‌‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باعث شده تا رویکرد آن کشور نسبت به مسائل خلیج فارس از جمله اختلافات بر سر مسائل ارضی، امنیتی و نظامی به ضرر ایران تغییر کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید