صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
کد خبر: 13523
گزارشگر: 213
۴۱۷۲
۰
۰
۵
دلایل افزایش بی ترمز قیمت ارز

دلار به مرز ۴۸ هزار تومان خیز برداشت/علت ادامه گرانی افسارگسیخته پول آمریکایی

دلار به مرز ۴۸ هزار تومان خیز برداشت/علت ادامه گرانی افسارگسیخته پول آمریکایی
اسکناس آمریکایی در آخرین معاملات در کانال ۴۷ هزار تومان سقف شکست.

به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار در آخرین هفته بهمن‌ماه گران‌تر شد. این اسکناس آمریکایی در آخرین معامله نقدی روز پنجشنبه به پله هفتم کانال ۴۰ هزار تومانی رسید.

در یک ماه‌ گذشته‌، یعنی از آخرین هفته دی‌ماه تا ۲۷ بهمن‌ماه، قیمت دلار 11/31 درصد رشد داشته است. این مقدار رشد قیمت، معادل افزایش چهار هزار و ۸۲۰ تومانی قیمت دلار در یک ماهه بهمن‌ است.

تجارت نیوز نوشت تحلیلگران بازار معتقدند نهاد پولی کشور،‌ طی بیش از ۴۰ روزی که فرزین سکان بانک مرکزی را در دست گرفته است، تلاش زیادی کرده تا قیمت را در کف کانال ۴۰ هزار تومانی نگه دارد. آنها می‌گویند اما قیمت دلار بدون توجه به حرف‌درمانی راه خود را رفته و از زور و دستور پیروی نمی‌کند.

-----------

بیشتر بخوانید

چه چیزی دلار را گران تر می کند؛ تحریم‌های جدید اروپا یا بالا رفتن تورم؟

-------------------------------

 از روز یکشنبه هفته گذشته که بازارهای مالی شروع به کار کردند قیمت دلار افزایشی بود. این روند صعودی با صحبت‌های فرزین و وعده خبرهای خوب از سفر رئیسی به چین نیز، نه تنها کاهش نداشت حتی در روند با ثبات نیز طی نشد. به طوری که این اسکناس آمریکایی در آخرین هفته بهمن‌ماه، هر روز در کانال ۴۰ هزار تومانی یک پله بالا رفت.


هرچند تحلیلگران بازار، روند فعلی قیمت دلار را با وجود تورم بیش از ۵۰ درصدی، قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند بازارساز با ابزارهای کنترلی، اقدام به مهار نرخ ارز کرده است؛ ابزارهایی که به نظر می‌رسد یکی از مهمترین آنها را از دست داده‌ایم! برجام که فعلا در کماست.

به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور قصد داشت با سفر رئیسی به چین امید تازه‌ای به بازار تزریق کند اما این سیگنال بی‌اثر بود.

با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی علیه ایران، بازارهای مالی و سرمایه‌ای در تب و تاب روند افزایشی و تردید معامله‌گران قرار گرفته است. در حال حاضر ایران در تنگنای مسائل بین‌المللی و تورم‌های داخلی گرفتار شده است.

دلار در انتظار خبرهای خوش است
با توجه به روزهای پایانی سال برای بازار سرمایه که همسو با سیاست‌های بین المللی است، رشد شارپی را می‌توان متصور بود. برخی کارشناسان بازار نیز معتقدند قیمت دلار متاثر از نقدینگی و تورم داخلی، در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد سیگنال‌های خبری، دیگر تاثیری در پایین‌ آوردن قیمت ندارد و بازار ارز، چشم‌انتظار اخباری واقعی و با اثرپذیری بالاست تا دست پایین را بگیرد.

روز چهارشنبه درهم به کانال ۱۳ هزار تومانی ورود کرد. تحلیلگران ارزی معتقدند نرخ حواله درهم این روزها بیشترین نقش را در جریان قیمتی دلار دارد. روز گذشته نیز قیمت درهم در نیمه کانال ۱۳ هزار تومان باز شد اما در ادامه روز کمی کاهش داشت و با قیمت ۱۳ هزار و ۴۶۰ تومان معامله شد.

برخی فعالان بازار مدعی بودند امارات متحده عربی پس از سفر دو هفته قبل معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، سخت‌گیری برای حواله درهم به ایران را بیشتر کرده و به همین دلیل درهم در تهران ترمز بریده است.

فعالان بازار از افزایش احتیاط صرافی‌ها و بانک‌های بزرگ برای کار با مشتریان ایرانی می‌گفتند که برخی از آنها حتی به طور کامل کار با ایرانیان را متوقف کرده‌اند.

به نظر می‌رسد تأثیر اقدامات آمریکا در جهت بستن دست ایران از بازار دبی و عراق باعث شده قیمت دلار صعودی شود.

بی‌مهری بازارهای همسایه به بازار تهران
در دومین هفته بهمن‌ماه سختگیری ورود دلار از عراق به ایران مطرح شد. شایعاتی نیز از ممانعت طالبان برای ورود دلار به ایران در هفته سوم بهمن ماه سر زبان‌ها افتاد. این در حالی است که برخی شرکت‌های پوششی که برای دورزدن تحریم‌ها در کشورهای همسایه فعال بودند نیز با مشکلاتی مواجه شدند.

به نظر می‌رسد حلقه فعالیت‌های تجاری برای ایران در حال تنگ شدن است و نمود بارز این موضوع در بازار ارز خود را به رخ می‌کشد.

روز پنجشنبه ۲۸ بهمن‌ماه سیگنال بازارهای موازی برای دلار تهران در بازار معاملات آزاد افزایشی بود و قیمت دلار در سلیمانیه افزایش داشت. گفته می‌شود با فشار آمریکا دسترسی ایرانیان به دلار در عراق دشوار شده و دلیل دیگر رشد قیمت‌ها می تواند همین موضوع باشد.

روز پنجشنبه دلار سلیمانیه به قیمت ۴۷ هزار و ۲۵۰ تومان رسید و دلار هرات نیز با نرخ ۴۶ هزار و ۶۳۰ تومان معامله شد. فعلا دلار تهران در بازار آزاد پرچمدار بازارهای موازی است./


https://www.asianews.ir/u/9g1
اخبار مرتبط
روز گذشته، روند نرخ دلار صرافی‌ها در معاملات بازار تهران افزایشی بود؛ در حالی که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، از تصمیم این نهاد در زمینه ورود به معاملات ارزی آزاد خبر داده بود.
طبق اعلام بانک مرکزی از امروز شنبه مورخ ۸ بهمن علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران نسبت به فروش ارز اقدام خواهند کرد.
پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت دلار قیمت طلا افزایش یابد؛ پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت بنزین، تورم افزایش یابد؛ همه ما از این گزاره‌ها بسیار شنیده‌ایم، گزاره‌هایی که گاهی اوقات صحیح و در بیشتر موارد غلط هستند.
خرید طلا همواره برای ایرانی‌ها راهی برای سرمایه‌گذاری بوده است؛ این در حالی است که این روزها برای سرمایه گذاری مرور بازارهای دیگر نباید از نظر دور بماند.
در حالی که روز گذشته اتحادیه اروپا سپاه را وارد لیست تحریم‌های جدید خود کرد، وضعیت تعلیق شدن برجام نیز سبب شده تا بازاها نسبت به آن واکنش هایی در روزهای اخیر و آینده نشان دهند.
یک کارشناس گفت: نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم در کشور است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید