صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۵
کد خبر: 13544
گزارشگر: 213
۶۵۰
۰
۰
۳
خبر مهم سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت

آغاز سهمیه‌بندی بنزین/سقف مصرف سوخت تعیین شد

آغاز سهمیه‌بندی بنزین/سقف مصرف سوخت تعیین شد
دفتر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که به منظور مدیریت مصرف، سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی تعیین شده است؛ بر این اساس سوخت‌گیری برای کلان شهرها 40 لیتر و برای شهرهای کوچک‌تر 30 لیتر تعیین شده است.
به گزارش آسیانیوز، امروز خبر تعیین سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی منتشر شد. بر این اساس هر شخص تنها 40 لیتر در روز می‌تواند نسبت به سوخت‌گیری اقدام کند. این تصمیم با هدف مدیریت مصرف گرفته شده است که البته چالش‌هایی دارد. رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود که مصرف سوخت آزاد در آینده افزایش یابد.

 دفتر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که به منظور مدیریت مصرف، سقف سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی تعیین شده است. ساز و کار به این صورت است که مردم در روز تنها می‌توانند ۴۰ لیتر سوخت‌گیری کنند. این میزان سه بار در روز و البته با فاصله زمانی هر چهار ساعت قابل استفاده است.

محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، در تشریح تعیین سقف سوخت‌گیری گفت: در گذشته امکان سوخت‌گیری ۱۸۰ لیتر بود که با وجود اجرای این طرح به 120 لیتر کاهش پیدا کرده است.

 این تصمیم از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای مدیریت مصرف در حالی گرفته شده است که چندی پیش مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، از اختصاص سهمیه 15 لیتری بنزین به هر عضو خانواده خبر داد. نبود هماهنگی میان نمایندگان مردم و دولتی‌ها مشهود است.

در این بازه زمانی شاهد دو طیف با تصمیم‌های مختلف و متنافص برای سهمیه‌ بنزین هسیتم. نمایندگانی که به نظر می‌رسد پشت اهداف سیاسی و بدون در نظر گرفتن ناترازی و کمبود بنزین در کشور وعده یارانه سوخت را می‌دهند و شرکت پالایش و پخشی که به دلیل مدیریت مصرف تصمیم به تعیین سقف بنزین و جیره‌بندی آن می‌کند.

یکی از اشکالاتی که بر تصمیم شرکت پالایش و پخش وارد است افزایش استهلاک جایگاه‌های سوخت و خودروها می‌تواند باشد. از طرفی باوجود خرابی نازل‌ها در پمپ‌های بنزین شاهد صف‌های طویل سوخت‌گیری هستیم که با اجرای چنین تصمیمی به نظر می‌رسد این معضل تشدید شود.

مشکلات طرح تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین
به نقل از تجارت نیوز، رضانواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، درباره چالش‌های این طرح گفت: بارها از متولیان امر درخواست شده که از صنف جایگاه‌‌دارها درباره موضوعات و طرح‌ها این‌چنینی مشورت گرفته شود. چراکه ما رابطه مستقیمی با مردم داریم و در انتقال بازخورد سیاست‌های اعمال‌شده قادر به ارائه نظرات واقع‌بینانه هستیم. با این حال تاکنون توجهی به درخواست ما نشده است.

او درباره چالش‌های موجود در طرح تعیین سقف سوخت‌گیری عنوان کرد: به دنبال اجرای این طرح افزایش استفاده از کارتخوان‌های هوشمند سوخت که غالبا هم خراب هستند از جمله معایب آن به حساب می‌آید. بدین ترتیب ساعت معطلی مردم برای سوخت‌گیری طولانی‌تر و منجر به نارضایتی اجتماعی می‌شود.

نواز ادامه داد: همچنین افزایش مصرف بنزین آزاد برای آینده اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود. چرا که اگر فردی خواهان دریافت بنزین بیشتر باشد باید از این طریق اقدام کند.

وی درباره تاثیر اجرای این طرح در مدیریت مصرف گفت: نمی‌توان به صورت کلی از تاثیر آن چشم‎‌پوشی کرد اما نهایت تاثیر آن شاید 30 درصد باشد که رقم چشم‌گیری در برابر استهلاکاتی که به همراه دارد نیست.

بر اساس این گزارش گویا سقف تعیین شده سوخت‌گیری برای کلان شهرها 40 لیتر و برای شهرهای کوچک‌تر 30 لیتر تعیین شده است. حال باید منتظر ماند و دید تصمیم‌گیران در این حوزه چه چاره‌ای برای چالش‌های پنهان و آشکار این طرح دارند؟
https://www.asianews.ir/u/9gn
اخبار مرتبط
بهادری جهرمی با اشاره به وضعیت سفرهای نوروزی، گفت: میزان سفرها در سال 1401 به قبل از کرونا برگشت و اقتصاد گردشگری رونق گرفت.
رئیس هیات مدیره کانون جایگاه‌داران کشور گفت: نه‌تنها تصمیم ممنوعیت عرضه بنزین معمولی و یورو 2 چالش‌برانگیز است، بلکه حتی در زمینه بهبود هوای پاک نیز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
در حالی که به تازگی موضوع تعطیل شدن مدارس سبب انتقاد والدین شده است، مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیئت وزیران در سال ۱۳۹۶ است.
سخنگوی اتحادیه جایگاه داران گفت: توزیع بنزین معمولی و یورو 2 در شهرهای بزرگ متوقف شد.
درحالی که تاکنون هزینه صدور کارت سوخت که در زمان ثبت درخواست کارت سوخت المثنی، از متقاضیان دریافت می شد، ۱۰ هزار تومان بود، حالا این هزینه چندین برابر شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم و در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.
مدیر عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر هم در حوزه بنزین و هم نفت‌گاز تولید و مصرف متوازن نیست، 102 میلیون لیتر در روز تولید بنزین و 103.2 میلیون لیتر مصرف می‌کنیم.
تشکیل صف‌های طولانی پمپ بنزین از روز گذشته، حکایت از آن داشت که تعدادی از جایگاه‌های سوخت از شب گذشته بنزینی عرضه نمی‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید