صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۳
کد خبر: 13557
گزارشگر: 2
۱۲۳۴
۰
۱
۳
ترک مواد مخدر

ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد

ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد
اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل بسیار جدی است، که مدت‌هاست گریبان‌گیر جوامع شده است. برای این منظور، بهترین کمپ های ترک اعتیاد، بر اساس ویژگی‌هایی خاص که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم، جهت ایجاد برنامه‌های ترک اعتیاد بیماران و برنامه‌های بازپروری مواد مخدر، طراحی شده‌اند. این کمپ‌ها در زمینه توانبخشی مواد مخدر تخصص داشته و همچنین محل اقامت بیماران در این نوع کمپ‌ها از استاندارد بالایی برخوردار است.

در سایت تبیان مقاله درج شده است تحت عنوان چرا بهترین کمپ ترک اعتیاد وجود ندارد؛ که خواندن آن تامل برانگیز است.

 

امکانات و ویژگی های بهترین کمپ ترک اعتیاد

 

بسیاری از بیماران به برنامه‌های ترک جدید و مدرن امید دارند. برای برخی بیماران آخرین امید، رهایی از اعتیاد به خطرناک ترین مواد مخدر و شروع زندگی جدید است. که نور این امید را از دریچه کمپ می‌بینند.
از این رو بهترین کمپ ترک اعتیاد با تکیه بر اهداف خود، سعی بر بهبود بیماران و قرار گرفتن آنان در مسیر بهبود می نماید. در این راستا بهترین مرکز ترک اعتیاد باید دارای ویژگی های به خصوصی باشد:

۱- دارا بودن، کادر درمان حرفه‌ای و مجرب به نحوی که، به کار و حرفه خویش علاقه‌مند باشند.
۲- داشتن امکانات درمانی و رفاهی مطلوب و مناسب چون: استخر، سالن ورزشی، سالن غذاخوری و ... درواقع هر چه امکانات مجموعه کمپ بیشتر باشد، شرایط برای کمک به فرد بیمار هم بهتر خواهد بود.
۳- به‌کارگیری جدیدترین متدهای درمانی و نیز استفاده از علم روز
۴- برگزاری جلسات مشاوره و گروه درمانی
۵- آموزش مهارت‌های ارتباطی و بیان احساسات، مشکلات و همین‌طور آشنایی با اشخاصی که دارای تجربه ترک هستند.
۶- فراهم کردن مکان و محیطی مناسب برای زندگی فرد بیمار، به صورت کوتاه مدت
۷- فراهم کردن فضای مناسب جهت ملاقات و دیدار با دوستان، خانواده و آشنایان به دلیل بهره‌گیری از حمایت‌های روحی آن‌ها
۸- برخورداری از محیطی امن، عاری از هر گونه مواد مخدر و اعتیاد آور، به نحوی که شخص بیمار به هیچ وجه نمی‌تواند به مواد مخدر دسترسی داشته باشد.
۹- فراهم کردن برنامه ریزی دقیق درمان از زمان حضور تا خروج فرد بیمار
۱۰- داشتن برنامه غذایی مناسب
۱۱- حضور ۲۴ ساعته کادر درمان در کمپ
۱۲- استعداد یابی و کشف مهارت‌های بیماران و معرفی آنان به مراکز کاریابی
۱۳- ادامه درمان و پیگیری بیمار بهبود یافته پس از ترخیص جهت جلوگیری از عود اعتیاد

 

هدف کلی بهترین کمپ ترک مواد مخدر

 

کمپ ترک اعتیاد فضای بهبودی موثری را فراهم می‌کند؛ که در آن پزشکان، مشاوران و داوطلبان گرد هم می‌آیند تا به بیماران کمک کنند، تا اعتیاد خود را درک کرده و پس از آن بهبود پیدا کنند. اساساً، بهترین کمپ ترک اعتیاد راهی مطمئن، برای رسیدن بیمار به مسیر بهبودی ارائه می دهد.

ترک مواد

اگرچه اقامت در اکثر کمپ‌های ترک اعتیاد، بیش از چند هفته طول نمی‌کشند، اما یک کمپ ترک اعتیاد خوب طبق اهداف خود، پس از ترخیص بیمار، همچنان به دنبال مداوای او بوده و با وجود کادر درمان مجرب خود به صورت حضوری و حتی غیر حضوری، مشاوره‌ای مطلوب به بیمار می‌دهند. تا بیمار پس از ترخیص و قرار گرفتن در محیط بیرون دچار هوس و عود نگردد.
بازپروری ترک (اغلب بازپروری اعتیاد) در کمپ ترک اعتیاد یک فرآیند درمان پزشکی و روان درمانی یا درمان ترمیم دو مولکولی برای وابستگی به مواد روانگردان مانند: الکل، داروهای تجویزی، کوکائین، هروئین، آمفتامین‌ها است.
هدف کلی در بهترین کمپ این است که، بیمار را قادر سازد تا با وابستگی به مواد مقابله کند و سوء مصرف مواد را متوقف کند. تا از عواقب روانی، حقوقی، مالی، اجتماعی و جسمی که می‌تواند به خصوص در اثر سوءمصرف شدید ایجاد شود، اجتناب کند.
روند درمان در این مراکز شامل دوره‌های سم زدایی اصولی است، اما قاعدتا محدود به این امر نبوده، چراکه امروزه علاوه بر دوره سم زدایی، درمان‌های مدرن‌تری جهت افسردگی یا سایر اختلالات، مشاوره توسط متخصصان و به اشتراک گذاشتن تجربه با سایر بیماران به همراه وجود دارد.

 

روند ترک اعتیاد در بهترین کمپ ترک اعتیاد

 

پس از مراجعه فرد بیمار به کمپ و درخواست پذیرش، بیمار جهت انجام آزمایش ها و تکمیل پرونده به بخش های مربوطه ارجاع داده شده و در کمترین زمان ممکن اسکان داده می‌شود. پس از آن مراحل درمان و ترک به صورت زیر طی خواهد شد.

۱- سم زدایی
۲- مشاوره فردی
۳- مشاوره گروهی
۴- بحث گروهی
۵- فعالیت های گروهی
۶- آموزش روانی
۷- تقویت انگیزه
۸- مهارت های امتناع از مواد مخدر
۹- مشاوره خانواده و ملاقات خانواده
۱۰- شناخت مهارتها و استعدادها و درنهایت معرفی به مراکز کاریابی
۱۱- پیشگیری از عود

 

در نهایت

 

یک فرد بیمار صرفا نباید مایل به دیدن تغییر باشد، بلکه باید بر اساس آن میل عمل کند و خود تغییر باشد و این مهمترین ویژگی بهترین کمپ های ترک اعتیاد است که به بیمار کمک می‌کنند تا تغییر اصلی را در خود ایجاد کنند. بهترین کمپ ترک اعتیاد در وهله اول مورد تایید سازمان بهزیستی کشور بوده و با ایجاد یک فضای مناسب و امن کمک به بهبود بیماران و قرار گرفتن در مسیری نو، خواهد کرد.

https://www.asianews.ir/u/9h0
اخبار مرتبط
وقتی از اعتیاد به مواد مخدر صحبت می‌کنیم، به مصرف موادی اشاره می‌کنیم که نمی‌توان از آنها صرف نظر کرد، چرا‌ که این کار برای شخص مبتلا به اعتیاد بسیار سخت بوده و به دلایل وابستگی روانی یا حتی جسمی که این مواد ایجاد می‌کنند؛ اغلب خطرناک هستند. از این رو مواد مخدر همیشه بحث برانگیز بوده‌است: به طوری که برخی از قانونی شدن آنها حمایت می‌کنند. اما مسئله مهم آن است که کدام مواد مخدر خطرناک است؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید