صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۶
کد خبر: 13572
گزارشگر: 2
۴۵۹
۰
۰
۴
چراغ فروشگاهی

انواع نورپردازی فروشگاه

انواع نورپردازی فروشگاه
چراغ فروشگاهی مناسب و نورپردازی فروشگاه مسئله‌ای است که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و نور مغازه و فروشگاه از جنبه های مختلفی اهمیت پیدا کرده است. در واقع نور مغازه از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد و وظایف گوناگونی دارد.

اولین وظیفه‌ی نور در فروشگاه، روشن کردن فضا به نحوی است مه تمامی محصولات به درستی و کامل دیده شوند. این دیده شدن به میزان نور در فروشگاه بستگی دارد که با واحد لوکس (Lux) بیان می‌شود. بسته به نوع کاربری فروشگاه، از ۶۰۰ لوکس تا ۱۵۰۰ لوکس نور را می‌توان در بخش‌های مختلف تامین کرد.
دومین وظیفه‌ی نور در فروشگاه، برجسته کردن کالاهای مهم و محصولات و جلب توجه مشتری به سمت آن‌ها است. برای مثال چراغ ویترینی در فروشگاه، با روشن کردن کامل ویترین توجه مشتریان را جلب کرده و این اولین قدم در تبدیل رهگذران به مشتری و وارد شدن آن‌ها به فروشگاه شماست. در داخل فروشگاه نیز با استفاده از چراغ فروشگاهی مناسب مانند چراغ ریلی، چراغ خطی و انواع چراغ های فروشگاهی توکار و غیره توجه را به سمت محصولات مختلف جلب می‌کنند و اهمیت آن‌ها را دوچندان می‌کنند. پس بنابراین نور فروشگاهی شما باید به نحوی به کار گرفته شود که همه‌ی نگاه‌ها را به سمت محصولات شما جلب کند.

سومین ظیفه‌ی چراغ فروشگاهی نیز دکوراتیو بودن آن و تاثیر آن بر دکوراسیون فضاست. چراغ دکور فروشگاه و یا همان چراغ دکوراتیو، باید جدای از تاثیری که بر میزان روشنایی فضا می‌گذارد، با ایجاد کنتراست در سطح روشنایی بخش‌های مختلف، توجه مخاطبان و مشتریان را به نقاط دلخواه جلب کند. هم‌چنین می‌توان با استفاده از یک چراغ دکوراتیو مانند چراغ خطی مشتریان را در مسیرهای دلخواه هدایت کرد تا به این ترتیب آن‌ها از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگری در فروشگاه بروند.

 

انواع نورپردازی مغازه بر اساس سایز فروشگاه

 

در این بخش به بررسی انواع نورپردازی فروشگاه بر اساس سایز و بزرگی آن در سه نوع فروشگاه کوچک، متوسط و بزرگ پرداخته‌ایم تا بتوانید بهترین راه حل روشنایی برای فضای خودتان را از میان آن‌ها پیدا کنید. البته شما هم چنین می‌توانید برای مشاوره نورپردازی مخصوص فضای خود با مهندسین تیم فنی اکووات مشاوره رایگان نیز داشته باشید.

 

نورپردازی فروشگاه کوچک

 

اولین نوع نورپردازی برای فروشگاه‌های کوچک تعریف می‌شود و برای کسب و کارهایی مانند سوپرمارکت، فروشگاه‌های سخت افزار و رستوران‌ها ایده آل است. در این کسب و کارها رقابت بین خدمات و یا تخفیف بر محصولات است. در این کسب و کار ها وظیفه‌ی روشنایی، جذب مشتری نیست بلکه ارائه مناسب‌ترین نور به همه‌ی نقاط قابل دسترس است تا مشتریان بتوانند از تمام فروشگاه به خوبی بازدید کنند. در این دسته از فروشگاه‌ها تمرکز روشنایی باید بر روی روشنایی عمومی باشد و نیازی به روشنایی تاکیدی نیست.

 

نورپردازی فروشگاه‌ متوسط

 

فروشگاه‌های خرده فروشی مانند فروشگاه پوشاک، سالن زیبایی، مبلمان و غیره در دسته دوم روشنایی‌ها قرار می‌گیرند. مهمترین مسئله در این دسته حفظ تعادل در روشنایی عمومی و تاکیدی است چراکه این دسته ا فروشگاه‌ها مستقیم با مشتری نهایی سر و کاردارند و لازم است که بیشترین توجه مشتریان خود را به سمت کالا و یا خدمات خود معطوف کنند.
البته در این فضاها نیز همانطور که اشاره شد روشنایی محیطی با روشنایی تاکیدی باید هم‌ تراز شود. بسته به تصمیم فروشنده تاکید نورپردازی بر قسمتی از فروشگاه یا اجناس می‌تواند بیشتر باشد اما نور مورد نیاز اطراف اجناس نیز باید تامین شود.
برای ایجاد یک فضای شیک بهتر است بخشی از وسایل روشنایی دیده نشود و معلوم نباشد، به این منظور نیز می‌توانید از قاب‌های ضدخیرگی استفاده کنید. علاوه براین موضوع باید فاصله روشنایی تاکیدی تا محصولات را نیز در نظر گرفت تا نور به اندازه کافی به آن‌ها برسد یا باعث ایجاد سایه نشود.

 

نورپردازی فروشگاه بزرگ و لوکس فروشی

 

فروشگاه‌های بزرگ مانند طلا فروشی و یا برندها در دسته سوم محسوب می‌شوند. مخاطبان و مشتریان این فروشگاه‌ها معمولا یک ذهنیت کلی و قبلی درباره‌ی آنچه می‌خواهند بخرند دارند، بنابراین هدف فروشندگان و کارکنان این فروشگاه هدایت درست مشتری و وضوح تصویر ذهنی آن‌ها به سمت بهترین انتخاب یا جدیدترین محصول خود است. نورپردازی یکی از عوامل مهم برای رسیدن به این هدف است یعنی با طراحی مناسب و تکیه بیشتر نورپردازی تاکیدی در فروشگاه می‌توانید غیر مستقیم توجه مخاطبانتان را به هرچه می‌خواهید جلب کنید.
این کار را می‌توان با تمرکز بر روی نور تاکیدی به راحتی اجرا کرد اما نکته قابل توجه، کیفیت نور (CRI) چراغ فروشگاهی است که از آن برای نورپردازی فروشگاه خود استفاده می‌کنید. کیفیت نور عامل بسیار مهمی است، چراکه نور کم کیفیت جلوه‌ی محصول را از بین می‌برد.
نکات نورپردازی فروشگاه و تاثیر آن بر میزان فروش بسیار زیاد است. اهمیت کیفیت نور چراغ فروشگاهی و یا CRI آن، سبک نورپردازی و کالایی که عرضه می کنید تنها بخش کوچکی از عوامل اثرگذار بر فروش شماست.
شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و حتی انتخاب چراغ فروشگاهی مناسب مجموعه خود با مهندسین تیم فنی اکووات در تماس باشید و در رابطه با نورپردازی فروشگاه خود با کارشناسان اکووات مشاوره رایگان داشته باشید تا بتوانید فضای فروشگاه خود را به بهترین شیوه نورپردازی کنید.

https://www.asianews.ir/u/9hf
اخبار مرتبط
اگر شما هم با دیدن چراغ های محوطه در کافه های شیک وسوسه به خرید چراغ های محوطه ای شده اید، با ما همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید