صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۹:۰۳
کد خبر: 1361
گزارشگر: 94
۸۸۹
۰
۰
۰

سه سناریوهای بازار مسکن در سال ۹۹

سه سناریوهای بازار مسکن در سال ۹۹
فعالان بازار مسکن هر نوع پرش قیمت مسکن را مشروط به ثبات بازارهای موازی دور از ذهن می‌دانند.

 فعالان بازار مسکن هر نوع پرش قیمت مسکن را مشروط به ثبات بازارهای موازی دور از ذهن می‌دانند. واسطه‌های ملکی، رکود تورمی و خرید و فروش از نوع سرمایه‌گذاری را دو سناریوی پیش‌روی بازار مسکن در سال آینده عنوان می‌کنند. پس از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی ماهیانه تعداد معاملات در تهران که از دو عامل تغییر قیمت بنزین و خرید و فروش‌های پیش از عید نشأت گرفت برخی مالکان بین یک تا دو میلیون تومان در هر مترمربع قیمت‌های پیشنهادی را بالا بردند، اما مشاوران املاک می‌گویند که معاملات هنوز در سطح قیمت‌های قبل انجام می‌شود. چشم‌انداز پرش قیمتی نیز مشروط به ثبات قیمت در بازارهای موازی از جمله ارز، طلا و بورس بعید است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با ثبت یک رکورد در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر مترمربع رسید که ۴۰ درصد نسبت به سال قبل و ۲.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. البته رشد قیمت در ماه قبل ۸.۵ درصد بود که به نوعی کنترل شد. سه سناریوی رکود تورمی، انجام معاملات از نوع سفته‌بازانه و رونق غیرتورمی برای بازار مسکن در سال آینده تصویر می‌شود. اگر فعالان این بخش بخواهند اتفاق سوم برای این بازار بیفتد باید از دست‌کاری قیمت‌ها پرهیز کنند، چرا که تجربه نشان داده هر زمان نرخ‌های پیشنهادی بالا رفته بازار به سرعت با افت شدید معاملات مواجه شده است.

کارشناسان نهایت افزایش قیمت مسکن در سال آینده را معادل نرخ تورم عمومی می‌دانند این بازار در سال ۱۳۹۸ همین شرایط را سپری کرد. پس از آنکه در سال ۱۳۹۸ شاهد پرش‌های قیمتی و افزایش بیش از ۹۰ درصد قیمت‌ها در بازار مسکن بودیم، رشد قیمت در سال ۱۳۹۸ به حدود ۴۰ درصد رسید و برای سال‌ آینده نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تصور می‌شود. رشد حدود ۴۰ درصد در بازار مسکن در شرایطی اتفاق افتاده که دستمزدها حدود ۱۵ درصد بالا رفته است. در این شرایط فاصله توان متقاضیان واقعی با افرادی که دارای مسکن هستند روز به روز عمیق‌تر می‌شود لذا می‌توان پیش‌بینی کرد معاملات از نوع مصرفی در سال ۱۳۹۹ کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر حدود ۷۷ درصد معاملات مسکن و نوع سرمایه‌گذاری و تنها ۲۳ درصد از نوع مصرفی که البته بخش قابل توجهی از این افراد از این گروه نیز اقدام به تبدیل به احسن واحدهای خود می‌کنند. در دی‌ماه ۱۳۹۸ مطابق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه هم‌چنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲ و  ۵۹ درصد افزایش داشت.

https://www.asianews.ir/u/1lg
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید