صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۲
کد خبر: 13631
گزارشگر: 213
۱۱۸۴
۰
۰
۲
پرداخت های آخر سال کارگری براساس حق بیمه

مبلغ نهایی عیدی و دستمزد کارگران اعلام شد/۱۲ میلیون تومان عیدی در ازای یک سال حق بیمه

مبلغ نهایی عیدی و دستمزد کارگران اعلام شد/۱۲ میلیون تومان عیدی در ازای یک سال حق بیمه
در حالی که میزان عیدی کارگران در سال 1401براساس سوابق بیمه ای پرداخت می شود، مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه در محل کار فعلی داشته باشند، حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.

به گزارش آسیانیوز، بر اساس قانون کار میزان عیدی کارگران برای امسال، بر اساس سابقه کار و میزان بیمه پرداخت می‌شود. بیمه کارگران به طور میانگین بین 8 تا 12 میلیون تومان اعلام شده است.

میزان عیدی کارگران در سال 1401 بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه تعیین می‌شود.

مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، حداکثر (سقف عیدی کارگران) ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان و حداقل (کف عیدی کارگران) نیز ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

مبنای محاسبه عیدی کارگران مطابق قانون کار به شرط داشتن یک سال سابقه کار، معادل ۶۰روز آخرین مزد است که مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است.

-----------

بیشتر بخوانید

اعلام مبلغ عیدی و دستمزد کارگران در ۱۴۰٢+جزئیات

------------------------------

 مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتیکه یک سال کامل در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، حداکثر (سقف عیدی کارگران) ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان و حداقل (کف عیدی کارگران) نیز ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کارگرانی هم که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مشمول عیدی پایان سال هستند. این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» عیدی دریافت می‌کنند.

مبنای تعیین عیدی کارگران پایان سال همه کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به کارگران و نیرو‌های کار خود بدهند.

در واقع کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

۱۹ اسفند سال ۱۴۰۰ شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ را ۵۷.۴ درصد افزایش داد که با تصویب آن پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید.

بنابر این گزارش، اگر عدد ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰ به دست خواهد آمد؛ بنابراین حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، مبلغ ۸۳.۵۹۵.۰۰۰ ریال معادل ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

-----------
بیشتر بخوانید

جزئیات برگزاری کمیته دستمزد 1402/ضرورت افزایش مزد و حق مسکن کارگری

---------------------------------------

به نوشته عصر ایران، اگر عدد ۱.۳۹۳.۲۵۰ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در معادله بالا قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۱ خواهیم رسید. بنابراین، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ طبق همین فرمول، مبلغ ۱۲۵.۳۹۲.۵۰۰ ریال است که معادل ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

فرمول محاسبه عیدی کارگران
اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره مبلغ عیدی امسال کارگران گفت: در بخش کارگری دو برابر حداقل دستمزد مبلغ عیدی، حداقل عیدی کارگران خواهد بود و حداکثر عیدی سه برابر حداقل دستمزد برای تمام حقوق ها است.

وی افزود: به این ترتیب، در حدود ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رقم عیدی کارگران می شود و برای سایر سطوح دستمزدی حداقل مقدار عیدی ای که می توانند بگیرند، حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/9j1
اخبار مرتبط
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق برای حقوق‌های بالا درصد کمتری و برای حقوق‌های پایین درصد بیشتری خواهد بود و باید توجه داشت که حقوق کارگران با رعایت سه‌جانبه‌گرایی تعیین شود.
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، تکلیف حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را مشخص کرد، اما در این مرحله مجلس سقف و کف دریافتی‌ها و برخی تبصره‌های آن را تغییر داد.
در حالی که براساس مصوبه دولت، کار نیمه وقت زنان، تمام وقت محسوب می شود، هیأت وزیران به تمامی دستگاه‌ ها اعلام کرد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پاداش آخر سال پرداخت کنند.
وضعیت دستمزد افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای سال آینده اعلام شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا قبل از پایان اسفند میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران تعیین می شود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد: حق عائله‌مندی در سال ۱۴۰۲ با میزان ۵۰ درصد افزایش به حدود ۹۰۰ هزار تومان و حق اولاد صددرصد افزایش خواهد یافت.
اگرچه هنوز میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰٢ مشخص نیست اما مبلغ عیدی کارگران در سال جاری اعلام شده و مشخص است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید