صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۹
کد خبر: 13758
گزارشگر: 213
۱۲۷۷
۰
۰
۲
اخباری درباره نزدیکی توافق با آژانس

گروسی با ایران توافق کرد؟/آمریکا می خواهد برجام را احیا کند!

گروسی با ایران توافق کرد؟/آمریکا می خواهد برجام را احیا کند!
در حالی که رافائل گروسی در تهران گفت مذاکرات احیای برجام در دستور کار است و ادامه دارد، براساس برخی گزارش ها ایران و آژانس بر سر مسایل باقی مانده پادمانی به توافقات کلی و حل و فصل یک یا دو موضوع نزدیک شده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، دور دوم و نهایی مذاکرات مدیر کل آژانس انرژی اتمی و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان آغاز شد.
این مذاکرات دقایقی پیش در محل سازمان انرژی اتمی کشورمان آغاز شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ساعاتی پس از ورود به تهران با محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به دیدار و گفت‌وگو پرداخت.

روز گذشته گفت‌وگو میان هیات‌های ایران و آژانس به سرپرسی گروسی و اسلامی انجام شد و ادامه این رایزنی‌ها به صبح امروز (شنبه) موکول شد.

 همچنین جمعه شب گروسی در ضیافت شام رییس سازمان انرژی اتمی با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار است.

-----------------

بیشتر بخوانید

مرگ توافق هسته ای و پایان دیپلماسی؟

-----------------------------------------

هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو معاون پادمانی گروسی در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.

به نقل از ایسنا،  دو طرف بر سر مسایل باقی مانده پادمانی به توافقات کلی و حل و فصل یک یا دو موضوع نزدیک شده‌اند.

 

گروسی: قرار است به توافقی برسیم که به احیای برجام کمک کند
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دیدارهایش با رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: آماده ایم کار را پیش ببریم.

رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: جای خوشحالی دارد که من برگشتم به تهران و در این دیدار بسیار بسیار مهم آماده ایم کار را پیش ببریم. دیشب در جلسه ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی بودم و جای خوشحالی برای من داشت.

وی ادامه داد: ما دیروز مذاکراتمان را شروع کردیم و امروز ادامه یافت.

گروسی اظهار کرد: دو مساله مهم هستند که وجود دارد اول اینکه توقعات بالا هستند و حضور شما از مطبوعات نشان می دهد چقدر مساله مهم است. البته این سطح توقعات در سطح جهانی هم درباره کاری که ما با ایران پیش می بریم وجود دارد و همچنین درباره شفاف سازی و دسترسی هایی که باید از سوی ایران داده شود.

به گزارش ایسنا،مدیرکل آژانس گفت: بخش دوم که مهم است مربوط به همکاری‌های فنی و علمی با ایران است. شب گذشته در این باره بحث کردم و قرار است رویدادی که سالها انجام می شده وجهه بین المللی پیدا کند و این رویداد قرار است سال آینده برگزار شود و ما از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.

------------------

بیشتر بخوانید

نتیجه سفر گروسی به تهران مبهم خواهد بود

-----------------------------------

در ادامه مدیرکل آژانس درباره تهدیدات مکرر رژیم اسراییل و آمریکا علیه تاسیسات هسته ای ایران و سکوت متقابل آژانس در این باره گفت:‌ ارجاع و اشاره به حمله به نیروگاه های اتمی شاید الان رایج شده و آن هم به خاطر حملاتی است که به تاسیسات اتمی اوکراین انجام می شود که می تواند خاطراتی را برای ما از گذشته زنده کند. طی کنفرانس های عمومی آژانس حملات و تهدید به حمله به تاسیسات اتمی و نیروگاه های اتمی محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه های اتمی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از نرم های بین المللی است و امیدواریم همه بتوانیم از نیروگاه های اتمی به ویژه در اوکراین محافظت کنیم.

گروسی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه از سفر و دیدار با مقامات ایران رضایت دارید؟ گفت: من همیشه از دیدار با همکارم آقای اسلامی استقبال می کنم و برای من شخصا رضایت بخش است. در عین حال بحث ما بحث کاری و ضرورت است. ما می خواهم با ایران دیالوگ جدی و سیستماتیک داشته باشیم و البته از سفر قبلی من مدتی گذشته بود در حالی که مسایلی بود که باید با هم صحبت کنیم و خوشحالم که به ایران آمدم ولی هنوز کار ما تمام نشده و همکاران ما دارند هنوز کار می کنند تا مسایلل را حل و فصل کنند و قرار است من با مقامات دیگر دیدار داشته باشم و در پایان روز می توانم قضاوت بیشتری داشته باشم از میزان رضایت خودم اما جو،کاری و مبتنی بر صداقت و همکاری است و کار با ایران ادامه دارد.

وی در پاسخ به اینکه همان برنامه‌ای که برای بازرسی از ایران دارید از اسراییل هم دارید؟ گفت: این سوالی است که من مرتب می‌شنوم به ویژه وقتی به ایران و کشورهای خاورمیانه می آیم و البته سوال مهمی است. باید تاکید کنم که آژانس بازرسی‌هایش بر پایه توافقات قانونی و حقوقی است که با اعضا دارد. ایران هم عضو ان پی تی است و توافق پادمانی با آزانس دارد و ما بر همین اساس رفتار می کنیم. از جامعه ایران می خواهم این را درک کند که ما بر پایه توافقات و قراردادها با کشورها بازرسی می‌کنیم و اسراییل جزو ان پی تی نیست. البته ما با آنها توافق متفاوتی داریم. اما این من نیستم که مشخص کنم با کدام کشور باید شدید برخورد کرد یا با برخی نباید اصلا برخورد داشت. البته بگویم از نظر من همه کشورها در جهان باید عضو ان پی تی شوند.

گروسی در پاسخ به اینکه چرا گزارش ها و حتی اسناد و مدارک انحصاری ایران حتی غیر از گزارش های عمومی به رسانه ها درز پیدا می کند؟ گفت: البته بگویم هر وقت خبری از درز گزارش های محرمانه می شنوم شخصا ناامید می و عصبانی می‌شوم اما من نمی‌توانم همه اعضا را چک کنم. این اصلا مساله خوشایندی نیست که بخواهم از آن رضایت داشته باشم اما این مساله نشان می دهد که ضروری است ما و ایران دیالوگ مستمر و زیاد داشته باشیم و با هم دایم در تماس باشیم و اجازه ندهیم به شایعات دامن زده شود.

وی درباره اینکه امروز بر سر مسایل باقی مانده و سه مکانی که اختلاف نظر بر سر آن است به توافق می رسید؟ گفت: الان داریم سخت روی این مساله کار می کنیم و الان زنگ تفریح دادیم تا با شما صحبت کنیم و بعد صحبت می‌کنیم که ببینیم به چه نتیجه ای خواهیم رسید.

وی در پاسخ به اینکه می توان امیدوار بود که در نشست بعدی شورای حکام شاهد فشارهای سیاسی کشورهای اروپایی بر مساله ایران نباشیم؟ گفت: برای پاسخ به این سوال من باید یک گوی بلورین داشته باشم تا به آن پاسخ دهم. به هر حال کشورها با اهداف مختلف برای تاثیرگذاری عمل می کنند اما باز می گویم که مهم است ایران و آژانس همکاری نزدیک داشته باشند تا این فشارها کاسته یا خنثی شود. این نشان می دهد کار مشترک ما در چارچوب پادمان بسیار مهم است و الان این کار را داریم انجام می دهیم.

گروسی در پاسخ به این که چه تضمینی می دهید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشود؟ اظهار کرد: من این اطمینان را می‌دهم که هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی شود و نخواهد شد و این قول را می دهم و تحت دستور العمل هیچ کشوری کار نمی‌کنیم و از کسی دستور نمی‌گیریم و این گونه صحبت‌ها از نظر من مضحک هستند. برای ما عمل مهم است و زیاد به حرف دیگران توجه نمی‌کنیم. همان طور که آقای اسلامی هم گفتند برای ما مهم است با هم تحت پادمان ها کار کنیم.
وی‌ تاکید کرد: مذاکرات احیای برجام در دستور کار است و ادامه دارد و البته توافقی ما داریم انجام می دهیم و توافقی که قرار است به آن برسیم کمک کننده به احیای برجام خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/9mi
اخبار مرتبط
رویترز نوشت مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا روز جمعه ۱۲ اسفند به منظور گفت‌وگو با مقامات دفاعی اسرائیل و همکاری دو کشور برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وارد اسرائیل شد.
در حالی که در بازار غیررسمی ارز و در محدوده سبزه میدان و فردوسی تهران، نرخ دلار نسبت به روز قبل حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت، ولی برخی کارشناسان بازار معتقدند قیمت دلار متاثر از نقدینگی و تورم داخلی، در مسیر صعودی بیشتر قرار خواهد گرفت.
ادعای وال‌استریت ژورنال نوشت: احتمال نمی‌رود در سفر رافائل گروسی به تهران توافقی گسترده در زمینه تحقیقات پادمانی درباره ذرات هسته‌ای اعلام‌نشده انجام شود.
براساس گزارش ها اقدامات تحریمی اروپا مدعی است که علیه افرادی در ایران انجام گرفته است که در تولید پهپادها و قطعات [نظامی] در حمایت از ارتش روسیه نقش داشته‌اند.
پس از فراز و نشیب های فراوان گفت و گوهای برجامی، گزارش های متعددی از شکست در مذاکرات هسته ای یا معاملات قریب الوقوع به گوش رسیده است.
دولت آلمان در پی صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی اعلام کرد که کاردار ایران در برلین را احضار کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید