صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۲
کد خبر: 13777
گزارشگر: 2
۱۵۸۱
۰
۰
۱
آماده سازی‌ خاک

انواع روش های بهسازی خاک (میکروپایل، اختلاط عمیق خاک)

انواع روش های بهسازی خاک (میکروپایل، اختلاط عمیق خاک)
اجرای بهسازی بستر خاک یک کار کاملا اصولی و تخصصی است و تنها کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند تخصص بالایی در زمینه مهندسی عمران دارند.

بهسازی خاک به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که خاک را برای انجام امور مختلفی از جمله اجرای برنامه‌های مختلف مهندسی آماده می‌سازد. با این روش‌ها خواص مکانیکی خاص بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه مهندسان می‌توانند پلن‌های خود را با موفقیت بیشتری اجرا نمایند. با توجه به این موضوع که این کار بسیار تخصصی است و همواره مباحثی نظیر اختلاط عمیق خاک و افزودن میکروپایل ها به خاک مطرح می‌شوند، برای اجرای درست و اصولی بهسازی خاک باید به شرکت‌های مختصص در این زمینه مراجعه نماید. برای اجرای پروژه های عمرانی باید از استحکام و خواص مکانیکی خاک مطمئن شویم که اگر مناسب نباشد یکی از راه ها روش بهسازی خاک می باشد.
بهسازی خاک از جمله خدمات ارائه شده در قالب طراحی، اجرا و مشاوره در شرکت ابرند میباشد. بهسازی خاک های سست به منظور افزایش ظرفیت باربری خاک و یا کاهش نشست های احتمالی از مواردی است که پس از انجام مطالعات ژئوتکنیک و پیش از طراحی فونداسیون برای سازه مورد نظر صورت میگیرد. بهسازی خاک به کمک روش های مختلفی قابل دستیابی است که میتوان متناسب با شرایط محیطی و اقتصادی پروژه هر کدام از آنها را انتخاب کرد. خدمات بهسازی خاک قابل ارائه در این شرکت شامل بهسازی خاک به روش اختلاط عمیق، جت گروتینگ، تراکم دینامیکی، تزریق تراکمی، ستون شنی یا سنگی و میکروپایل می باشد.

 

بهسازی خاک چیست؟

 

برای اینکه بتوانید از خاک برای امور مختلفی از جمله کشاورزی و یا ساخت سازه استفاده نمایید، ابتدا باید خاک را آماده سازید. تا زمانیکه خاک آماده نباشد، شما نمی‌توانید به اهداف خود برسید و این امر چالش‌های زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. بهسازی خاک گزینه ایی مناسب تر و اقتصادی تر نسبت به روش سنتی برای مهندسان می باشد.

بهسازی خاک

به همین منظور، بهسازی بستر خاک به کلیه اقدامات در جهت تغییر خواص خاک مانند افزایش استحکام، نفوذپذیری و تراکم‌پذیری گفته می‌شود. این روش‌ها باید طبق اصول و استانداردهای مشخصی انجام شوند.

 

موارد مهم در بهسازی خاک

 

اگر شما می‌خواهید از خاک برای گسترش فضای کشاورزی استفاده نمایید، هدف از بهسازی بستر خاک ایجاد شرایطی برای رشد بیشتر است و اگر می‌خواهید اقدام به ساخت سازه کنید، باید مقاومت خاک را برای افزایش امنیت سازه‌ها بالا ببرید. به همین منظور، هدف شما می‌تواند روش مناسب برای انجام بهسازی بستر خاک را مشخص نماید. موارد مهم در این زمینه به شرح زیر هستند:

• مقاومت برشی
• تراکم‌پذیری
• نفوذپذیری
• تورم و جمع‌شدگی
• قابلیت فرسایش

 

هدف از انجام این کار چیست؟

 

بهسازی خاک با اهداف مختلفی انجام می‌شود و به افراد کمک می‌کند از خاک بهترین استفاده را ببرند. به ویژه، زمانی که بحث ساخت‌وساز مطرح می‌شود اگر خاک مقاومت کافی نداشته باشد، ممکن است ساختمان‌ها بر روی خاک سست ساخته شوند و همین امر خطر ریزش ساختمان را افزایش می‌دهد. به طور کلی، اهداف اجرای این روش به شرح زیر هستند:

با اجرای این کار می‌توان تراکم‌پذیری را افزایش داد و از نشست جلوگیری کرد.
• با اجرای این کار می‌توان پایداری، ظرفیت بابری و دوام خاک را افزایش داد.
• با اجرای این کار می‌توان از نفوذپذیری به جریان آب زیرزمینی جلوگیری کرد.
• با اجرای این کار می‌توان قابلیت زهکشی خاک را افزایش دارد.
• با اجرای این کار می‌توان سازه را در برابر بارهای لرزه‌ای روان کرد.

 

بهسازی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

 

بهسازی خاک با توجه به هدفی دنبال می‌شود، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌گردد. این موارد به شرح زیر هستند:

• بهسازی هیدرولیکی: بهسازی هیدرولیکی برای تغییر مشخصات مرتبط با جریان، بهبود تراوش و زهکشی و ایجاد عملکرد مناسب در خاک انجام می‌شود.
• بهسازی فیزیکی و شیمیایی: بهسازی فیزیک و شیمیایی برای ایجاد پایداری توسط اعمال تغییرات بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی خاک یا مصالح خاکی انجام می‌شود. تغییرات ناشی از این کار برای همیشه در بستر خاک باقی می‌ماند.
• بهسازی سازه‌ای: در این روش المان‌های سازه‌ای یا مصالح صنعتی به خاک تزریق می‌شوند و در نتیجه مقاومت خاک برای انجام اموری نظیر ساخت‌وساز افزایش پیدا می‌کند.

 

اختلاط عمیق خاک

 

یکی از روش‌هایی که در بهسازی خاک مورد توجه قرار می‌گیرد اختلاط عمیق خاک است. در این روش، مواد پایدار کننده مانند سیمان و آهک از طریق حفاری که دارای محور توخالی است به درون خاک تزریق می‌شوند و همین امر سبب می‌شود مشخصات خاک اصلاح گردد. در این روش اختلاط صورت می‌گیرد و به مهندسان کمک می‌کند به اهدخود دست پیدا کنند.

 

موارد کاربرد اختلاط عمیق خاک

 

• مستحکم تر کردن تونل

• تقویت پی سازهای مختلف

• مستحکم کردن فونداسیون اجرا شده

• تقویت پی در راهسازی

• فونداسیون مخزن های نفتی

• اجرای دیواره های قائم

• حفاظت شیب خاکبرداری

• توسعه بنادر

اختلاط عمیق خاک

میکروپایل چیست؟

 

میکروپایل یا ریزشمع روشی دیگری برای اجرای بهسازی خاک هستند که به آنها میکروپایل نیز گفته می‌شود. این ستون ها دارای قطر کمتر از 300 میلی‌متر هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند. زمانیکه میگروپایل ها به خاک افزوده می‌شوند و مواد دیگری از جمله دوغاب سیمان به آن اضافه می‌گردد مشخصات مکانیکی خاک بهبود بخشیده می‌شود. به طور کلی، تقریبا تمامی زمین‌هایی که قرار است کار ساخت‌وساز بر روی آنها انجام شود ایده‌آل نیستند و عواملی نظیر رطوبت باعث شده است خاک برای ساخت سازه‌ها مناسب نباشد.
ساخت‌وساز در چنین خاک‌هایی می‌تواند بسیار دشوار باشد و ریسک‌ آن بالاست. در اینجاست که ریزشمع ها به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای بهسازی خاک مد نظر قرار می‌گیرند. اجرای این کار تقریبا ساده است و به افزایش سرعت کار کمک می‌‌نماید. عدم نیاز به امکانات خاص و سرعت بالای اجرا باعث شده‌اند استفاده از میکروپایل ها بیش از پیش مورد توجه باشد.

 

برای اجرای بهسازی خاک به کجا مراجعه کنیم؟

 

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد بهسازی بستر خاک در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید برای انجام این کار از روش‌های مختلفی برای بهبود عملکرد خاک استفاده می‌شود و این کار به افراد کمک می‌کند هر چه زودتر به اهداف خود دست پیدا کنند. بهتر است بدانید اجرای بهسازی بستر خاک یک کار کاملا اصولی و تخصصی است و تنها کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند تخصص بالایی در زمینه مهندسی عمران دارند. اگر به دنبال شرکت معتبری برای اجرای روش‌های بهسازی خاک هستید، می‌توانید به شرکت عمران طرح ابرند مراجعه نمایید. این شرکت با در اختیار داشتن رتبه‌بندی مشاور و پیمانکار از سازمان برنامه و بودجه کشور، عضویت در انجمن مهندسان مشاور می‌تواند خدمات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

برای اطلاع بیشتر به منبع مراجعه نمایید:

https://sazeplus.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%ae%d8%a7%da%a9-%d9%85%db%8c%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%84%d8%8c-%d8%a7%d8%ae/

https://www.asianews.ir/u/9n1
اخبار مرتبط
امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید