صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۷
کد خبر: 13787
گزارشگر: 2
۷۶۲
۰
۰
۱
تنظیم خلق و خو

راهکارهای درمان افسردگی

راهکارهای درمان افسردگی
تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه (rTMS) یکی از گزینه های بسیار موثر در درمان افسردگی است. در درمان افسردگی با دستگاه rTMS از یک سیم پیچ مغناطیسی برای تحریک قسمت هایی از مغز استفاده می شود که خلق و خو را تنظیم می کند.

چرا از rTMS استفاده می شود؟

 

. زمانی که دارو درمانی اثربخشی نداشته باشد، برای درمان افسردگی از این شیوه استفاده می کنند.
rTMS درمانی بی خطر می باشد و با عوارض جانبی اندکی همراه است.
این شیوۀ درمان بر حافظه و یا توانایی تفکر تأثیر نمی گذارد.
تقریبا نیمی از مبتلایان به افسردگی را بهبود می بخشد.

در رابطه با میزان تاثیرگذاری درمان افسردگی با دستگاه rTMS بهتر است بدانید که پاسخ هر فرد به درمان متفاوت است. با این حال، حدود یک سوم تا نیمی از افرادی که با دستگاه rTMS درمان شده اند بدون علامت می شوند. برخی دیگر ممکن است در خلق و خوی خود بهبودی را تجربه کنند. البته اگر درمان افسردگی با دستگاه rTMS با دارو های ضد افسردگی، گفتار درمانی و تغییرات سبک زندگی (مانند رژیم غذایی و ورزش) همراه باشد، تسکین بیشتری را فراهم می کند.

rTMS به ویژه برای بیمارانی مفید است که با داروهای ضد افسردگی بهبود نیافته اند و یا این که به داروها عوارض نشان داده اند.

 

در طول درمان با این دستگاه چه اتفاقی می افتد؟

 

درمان افسردگی با دستگاه rTMS در اتاق مخصوص و مجهز انجام می شود. بیمار کاملا هشیار است و روی صندلی راحتی می نشینید. از بیمار خواسته می شود تا از محافظ شنوایی (مانند یک جفت گوش بند) استفاده کند؛ زیرا دستگاه rTMS صداهای کلیک بلندی را ایجاد می کند. دستگاه روی پیشانی بیمار قرار می گیرد. با شروع درمان، ممکن است صدای کلیک را بشنود. همانطور که میدان مغناطیسی اعصاب و ماهیچه ها را تحریک می کند، ممکن است احساس ضربه زدن را روی پوست سرش حس کند. یک پرستار در طول درمان در اتاق و در کنار بیمار خواهد ماند.

درمان افسردگی با rtms

درمان افسردگی با دستگاه rTMS در حقیقت نوعی روش سرپایی برای درمان افسردگی است؛ به این معنی که ممکن است در بیمارستان و یا مطب پزشک انجام شود و فرد می‌تواند همان روز به خانه اش بازگردد.
درمان افسردگی با دستگاه rTMS ممکن است با تغییرات در داروهای تجویز شده و همچنین سایر درمان ها ترکیب شود.
قبل از این که درمان افسردگی با دستگاه rTMS شروع شود، پزشک از بیمار می‌خواهد تا وسایل حاوی فلز را از خود دور کند. این اقلام شامل سکه، برخی جواهرات و کارت های اعتباری است.
دوره درمان افسردگی با دستگاه rTMS معمولاً شامل جلسات روزانه حدودا ۳۰-۴۰ دقیقه به مدت ۴ تا ۶ هفته است. روانپزشک تصمیم می گیرد که مدت زمان درمان افسردگی با دستگاه rTMS چقدر باشد.

 

rTMS چگونه کار می کند؟

 

آهنربای مورد استفاده در rTMS سلول های عصبی (نورون ها) موجود در مغز را تحریک می کند. تحریک مکرر سلول های عصبی به نواحی پیشانی مغز (مسئول تفکر و کنترل تکانه) کمک می کند تا نواحی عمیق تر و احساسی مغز را تنظیم کند. این اثر ضد افسردگی دارد.
در طول rTMS برای درمان افسردگی، پزشکان بر روی قشر خلفی-جانبی پیش‌پیشانی تمرکز می کنند. این بخش از مغز مسئول فرآیندهای شناختی مختلف از جمله حافظه، تنظیم خلق و خو و مدیریت تناقضات است.
با این حال، این فرایند ها اغلب در مبتلایان به افسردگی با بدتنظیمی همراهند. این بدتنظیمی می تواند مدیریت احساسات، تصمیم گیری و تفکر را برای افراد سخت کند.
محققان بر این باورند که تحریک این قسمت از مغز با پالس های مغناطیسی می تواند نحوه شلیک سلول های عصبی را تغییر دهد. در نتیجه، ممکن است برخی از علائم مرتبط با افسردگی را کاهش دهد.
علاوه بر این، تحریک سمت چپ و راست مغز می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد. برخی از محققان بر این باورند که تحریک با فرکانس پایین در سمت راست نسبت به تحریک فرکانس بالا در سمت چپ در کاهش و یا درمان افسردگی موثرتر است.
بسیاری از بیماران گزارش داده اند که بسیاری از عوارض جانبی پس از درمان ناپدید می شوند. احتمال بسیار کمی وجود دارد که rTMS بتواند باعث تشنج شود. هرچند این امر بسیار نادر است اما به این معنی است که درمان افسردگی توسط rTMS فقط باید تحت نظارت روانپزشک انجام شود.

 

آیا این درمان ایمن است؟

 

بله. درمان افسردگی با دستگاه rTMS مورد تایید FDA (وزارت غذا و داروی آمریکا) است. این درمان ایمن می باشد و به خوبی قابل تحمل است. برخی از افراد ممکن است در طول درمان دچار پلک زدن غیرارادی چشم و یا انقباض عضلات صورت شوند. برخی دیگر، پس از درمان، سردردهای جزئی و یا درد خفیف را در محل تحریک گزارش می کنند. این عوارض معمولا در عرض ۲۴ ساعت از بین می روند.

 

جمع بندی

 

افراد مبتلا به افسردگی که مقاوم به درمان های دارویی هستند و کسانی که نمی توانند دارو های افسردگی را تحمل کنند، بهترین کاندید ها برای درمان افسردگی با دستگاه rTMS می باشند.
دستگاه rTMS پالس های مغناطیسی را به قسمت های خاصی از مغز فرد ساطع می کند که می تواند الگو های فعالیت عصبی را بازیابی کند و بهبود ببخشد که در افراد مبتلا به افسردگی رایج است.
درمان افسردگی با دستگاه rTMS توسط وزارت غذا و داروی آمریکا به عنوان درمانی موثر برای افسردگی مورد تایید است.

شما می توانید جهت درمان افسردگی و یا سایر خدمات روانشناسی با کلینیک دکتر پورنامداری در ارتباط باشید:

آدرس وب سایت: https://drpournamdari.ir/

آدرس کلینیک: تهران-ونک – خیابان خدامی – بالاترازهتل هما – نبش اتوبان کردستان-بن بست گلستان- پلاک۵۳ -طبقه ۲ – واحد ۴

https://www.asianews.ir/u/9nb
اخبار مرتبط
فعالیت بدنی می‌تواند به تغییر احساسات منفی کمک کند و نتایج مثبتی برای شما به همراه داشته باشد. چه در بهبود اعتیاد، تازه وارد باشید و چه سال‌ها مواد را ترک کرده باشید، ورزش منظم چندین مزیت اثبات شده دارد. در این مقاله، می‌توانید نقش ورزش در بهبود روند ترک اعتیاد را درک کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید