صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۰
کد خبر: 13807
گزارشگر: 2
۸۸۴
۰
۰
۰
سیستم گرمایش از کف چیست؟

بهترین لوله برای گرمایش کف

بهترین لوله برای گرمایش کف
از لحاظ کارایی لوله پنج لایه کارایی بیشتر از لوله تک لایه در سیستم گرمایشی خواهند داشت اما قیمت لوله‌های پنج لایه بالاتر از لوله‌های تک لایه است.

در فصل سرما برای گرم‌ کردن محیط منزل، روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام کاربرد منحصربه­فرد خود را خواهند داشت. یکی از سیستم‌های گرمایشی محبوب در دنیای امروز، سیستم گرمایش از کف است که به دلیل ویژگی‌های مثبت فراوان، مورد استقبال عموم قرار گرفته است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این سیستم خواهیم پرداخت.

 

سیستم گرمایش از کف چیست؟

 

سوئدی‌ها اولین افرادی بودند که به فکر گرم کردن کف منزل خود افتاده و برای این منظور از ذغال کمک گرفته‌اند. پس از آن روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفتند و با گذشت سال‌ها تمامی آن‌ها جای خود را به سیستم گرمایش رادیاتوری دادند. در این سیستم دمای تولید شده توسط مرکز گرمادهی به سایر نقاط ساختمان منتقل می‌شد.
سیستم گرمایش از کف در ابتدا توسط رومیان باستان اختراع شد و امروزه در شکل جدیدتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرما در این روش در کل محیط منزل یا محل کار منتقل شده و شما در تمامی نقاط منزل گرما را حس خواهید کرد. این سیستم به آسانی با هر نوع کف­پوشی هماهنگ شده و هیچ فضایی از محیط را اشغال نخواهد کرد. سیستم گرمایش از کف از نوین‌ترین سیستم‌های گرمایشی به شمار رفته و در این روش، گرما از طریق سطح زمین به صورت یکنواخت پخش می‌شود.
سیستم حرارتی گرمایش از کف که انتقال حرارت به صورت تشعشعی-تابشی سهم بسیاری در فرآیند گرمایشی آن دارد، در قیاس با سایر سیستمهای حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در زمینه رفاه و آسایش ساکنان ساختمان ها دارای نقاط قوت بسیاری می باشد.
در سالهای گذشته، سیستم گرمایشی از کف در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار رایج شده است و دلیل این تقاضا و توسعه روزافزون بهینه بودن مصرف انرژی، توزیع یکسان گرما در تمامی سطح و فضا و دوری از مشکلات موجود در سایر روش ها، به عنوان مثال کثیف شدن و دود زدن پرده ها و دیوارها، گرفتگی و پوسیدگی لوله ها می باشد. اجرای از روش گرمایش از کف جهت گرمایش محل سکونت از دیرباز به طرق مختلف انجام می گرفته است.

 

نحوه عملکرد سیستم گرمایش از کف

 

سیستم گرمایش از کف به طور کلی با دو روش پیاده‌سازی می‌شود. در روش اول از یک شبکه المنت و یک منبع برق استفاده شده و در روش دوم از لوله‌های تعبیه شده در کف ساختمان بهره می‌برند. سیستم‌های گرمایش از کف برقی به دلیل هزینه‌ی بالا، در کشور ما توجیه اقتصادی نداشته و به همین دلیل معمولا گرمایش از کف به وسیله‌ی لوله‌های تک لایه یا پنج لایه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در سیستم گرمایش ازکف انتقال حرارت و گرما از طریق لوله‌هایی صورت می‌گیرد که در کف ساختمان قرار گرفته‌اند. لوله‌هایی که در کف تعبیه می‌شوند باید دارای مقاومت بالایی باشند؛ به همین دلیل معمولا لوله‌های پنج لایه کاربرد بهتری دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که باعث کیفیت دمای خروجی سیستم گرمایش از کف خواهد شد، چیدمان صحیح لوله‌ها در کف محیط است. یک لایه بین متریال کف ساختمان و لوله‌های سیستم گرمایشی وجود دارد تا از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و آسیبی به کف ساختمان وارد نشود. فاصله بین لوله‌ها باید متناسب باشد تا گرما در تمام محیط جریان پیدا کند.

 

بهترین لوله برای گرمایش کف

 

انتخاب لوله مناسب برای تعبیه در کف منزل از اهمیت زیادی برخوردار است و تعیین کننده هزینه‌ی نهایی هم خواهد بود. در سیستم‌های گرمایش از کف از دو نوع لوله تک لایه و پنج لایه استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. برای انتخاب لوله مناسب باید به نوع کاربری ساختمان و شرایط محیط دقت کرد و سپس با توجه به ویژگی‌های هر لوله، یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.

 

مزایا و معایب لوله پنج لایه در گرمایش کف

 

لوله‌های پنج لایه از دو لایه چسب قوی، یک لایه عایق و دو لایه پلیمری تشکیل شده­‌اند و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این لوله‌ها قادر خواهند بود دمای ۹۵ درجه سانتی‌گراد را با فشار ۱۰ بار تحمل کرده و به شما اجازه خواهد داد در دماهای مختلف بتوانید آن را مورد استفاده قرار دهید. در ساختمان‌هایی که فشار سیستم بالا است، به شما توصیه می‌کنیم که از لوله پنج لایه برای سیستم گرمایش از کف خود استفاده کنید.

 

ویژگی های لوله پنج لایه یا PEX

 

. امکان نصب آسان بدون نیاز به جوشکاری
دارای ضریب انبساط طولی پایین
مقاوم در برابر ضربات قوچی آب
مقاومت بالا در برابر یخ زدگی
عدم خوردگی و پوسیدگی
انعطاف پذیری فوق العاده
دارای مقاومت مکانیکی
تولید ضایعات کم
عدم نفوذ اکسیژن
وزن بسیار سبک
تحمل فشار بالا

لوله پلیمری

مزایا و معایب لوله تک لایه در گرمایش کف

 

لوله‌های تک لایه به نسبت لوله‌های پنج لایه مقاومت کمتری در برابر دما داشته و تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گرادی تحمل دارند. دما در سیستم‌های گرمایش از کف نمی‌تواند به بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد، به همین دلیل در این مورد تفاوت زیادی با لوله‌های پنج لایه نخواهد داشت. در مکان‌هایی که فشار سیستم بالا نیست و در حد متعادلی نگه داشته می‌شود، می‌توانید از لوله تک لایه بدون هیچ نگرانی استفاده کنید. لوله‌های تک‌لایه ضریب انبساط طولی و حجمی بالاتری نسبت به لوله‌های پنج لایه داشته و در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم عمل خواهد کرد. این ویژگی سبب می‌شود لوله تک لایه گزینه‌ی مناسب‌تری برای مکان‌هایی باشد که امکان یخ زدگی در آن‌ها وجود دارد.

 

مزیت های لوله پلیمری تک لایه

 

مقاومت در برابر خوردگی
عدم رسوب پذیری
تحمل فشار بالا
انعطاف پذیری
زیبایی ظاهری
اجرای آسان
وزن سبک

با وجود تمام مزیت هایی که لوله پلیمری تک لایه یا لوله سفید از خود نشان داد، باز هم به دلیل معایب زیر اجرای سیستم گرمایش از کف با لوله سفید امکان پذیر نمی باشد.

 

معایب لوله های پلیمری تک لایه

 

بالا بودن ضریب انبساط طولی در حرارت
عدم مقاومت در برابر آتش سوزی
عدم مقاومت مکانیکی
نفوذ پذیری اکسیژن
تحمل دمایی پایین
ایجاد ضایعات بالا

تامین ولو

سخن آخر

 

از لحاظ کارایی لوله پنج لایه و لوله تک لایه کارایی مناسب برای استفاده در سیستم گرمایشی خواهند داشت اما قیمت مساله‌ای است که باید به آن توجه زیادی شود. قیمت لوله‌های پنج لایه بالاتر از لوله‌های تک لایه است. لوله‌های پنج لایه روند تولید پیچیده‌ای دارند و به همین دلیل هزینه‌ی نهایی خرید آن‌ها هم بیشتر از سایر مدل‌ها خواهد بود. شما می توانید برای خرید لوله پنج لایه و لوله تک لایه به وبسایت تامین ولو مراجعه فرمائید.

https://www.asianews.ir/u/9nv
اخبار مرتبط
شرکت دما استار از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در زمینه تاسیسات حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع آغاز نموده است و امروزه نیز با کوشش و تلاش بی وقفه تبدیل به یکی از شرکت های موفق و قابل اعتماد در این حوزه شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید