صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
کد خبر: 13853
گزارشگر: 2
۹۵۸
۰
۰
۳
ژنراتور برق خانگی

قیمت و راهنمای خرید موتور برق خانگی کوچک

قیمت و راهنمای خرید موتور برق خانگی کوچک
در این مقاله با نکات مهم برای خرید یک موتور برق خانگی آشنا می‌شوید. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله می توانید با یک نگاه تازه موتور برق مورد نظر خود را خریداری کنید.

خرید ژنراتور برق خانگی چقدر ضرورت دارد؟

 

وجود یک موتور برق خانگی از اهمیت بسیاز زیادی برخوردار است. موتور برق های خانگی را میتوان در هر منطقه ای که جریان برق وجود ندارد و یا ضعیف است مورد استفاده قرار داد . از کاربردها و اهمیت وجود این ابزار می توان به استفاده در ویلاها، خانه باغ ها، مناطق ییلاقی و خانه‌های دور افتاده اشاره کرد.
هر چند با توجه به کمبود و قطعی زیاد برق در فصول تابستان، وجود آن حتی برای منازل شهری و روستایی و مغازه ها نیز ضروری می نماید.

البته موتور برق خانگی یک نوع خاص از ژنراتورهای برق نیست بلکه صرفا یک اصطلاح است که برای ژنراتور برق های کوچک که نیازهای اولیه یک واحد مسکونی یا تجاری را تامین می کنند استفاده می شود. وگرنه از این نوع موتور برق ها می توان در کارگاه‌هایی که نیروی برق شهری به تنهایی قادر به تأمین انرژی الکتریکی لازم برای به کار انداختن دستگاه های آنها نیست، مزارع و کشتزارهایی که درو، نشا و خرمنکوب محصول در آنها به صورت مکانیکی و در زمین کشاورزی صورت می گیرد و همچنین تأمین برق مورد نیاز پمپ های آبرسانی جهت آبیاری زمین های زراعی، هیئت های مذهبی که نیازمند مولد برقی پرتابل و قابل حمل هستند، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مراکز امنیتی، بانک ها و موسسات مالی، دیتا سنترها و پایگاه های ذخیره داده، تأمین روشنایی مورد نیاز برای کاربردهای مثل مراسم مختلف و بسیاری کاربرد استفاده کرد .
در لیست موارد ذکر شده مشاغلی وجود دارد که میتواند با قطع برق موجب بروز مشکلات جدی بشود . پس در صورت داشتن یک شغل در شرایط برقی نابسامان خرید یک موتور برق از ملزومات محسوب میشود .

 

فرق موتور برق سه فاز با تکفاز

 

در خرید یک موتور برق برخی از افراد به یک پرسش مهم برخورد میکنند که آیا موتور برق تکفاز بهتر است یا موتور برق سه فاز ؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که قدرت سیستم سه فاز و تکفاز بودن موتور برق با استفاده از جریان متناوب AC شامل میگردد . تفاوت اصلی موتور برق های تک فاز و سه فاز در جریان متناوب دستگاه میباشد.
یکی از تفاوت های این دو نوع سیستم سه فاز و تک فاز به تفاوت کاربرد آنها در مصارف خانگی و صنعتی بر میگردد .
برق سه فاز بر خلاف برق تک فاز حاوی توان ثابت است . اما برق تکفاز حاوی توان لحظه ای به صورت زمانی و دوره ای است . در برق سه فاز به دلیل وجود یک توان ثابت به صورت مستمر موجب شده است تا از برق سه فاز برای وسایل صنعتی و کاربری های سنگین استفاده شود . اما موتور برق های تک فاز به دلیل وجود یک توان لحظه ای و دوره ای بیشتر در امور خانگی و محیط های شهری استفاده میشود .
به عبارتی تفاوت اصلی موتور برق های تکفاز با موتور برق های سه فاز در توان تولید فاز آن ها میباشد . نیروی تولید شده دراین دو مدل یکسان است اما با این تفاوت که نحوه ارائه ی برق مشابه نیست . در موتور برق های تکفاز یک فاز را تولید می‌کند که این فاز مطابق با خصیصه متناوب بودنش دائماً در حال نوسان است و این افت ولتاژ دائمی و نوسان در ثانیه برای دستگاه‌های کوچک و خانگی محسوس نسبت و به چشم نمی‌آید اما در مورد موتور برق های صنعتی به این شکل نمیباشد .
موتور برق سه‌فاز با تقویت و ایجاد سه موج خروجی الکتریسیته مجزا کمک می‌کند تا شما یک جریان مستمر از الکتریسیته داشته باشید و توان لحظه‌ای شما توانی ثابت باشد همین مورد موجب شده است تا موتور برق های سه فاز به نسبت موتور برق های تکفاز قوی تر میباشد .

 

موتور برق بنزینی بهتر است یا دیزلی؟

 

موتوربرق ها با توجه به اینکه یک عمل مشابه را انجام میدهند اما از تفاوت هایی نیز برخوردار هستند . ازجمله تفاوت های موتور برق ها میتوان به میزان نیروی تولیدی ، مصرف سوخت، هزینه نگهداری، دوام و امنیت ، قیمت ، میزان صدا اشاره کرد.

 

میزان نیروی تولید شده:

 

موتور برق های بنزینی بر خلاف موتور برق های دیزلی قابلیت استارت در آب و هوای سرد را دارند .
موتور برق های دیزلی با فشرده سازی هوا در داخل سیلندرها و با گرم کردن ژنراتور تولید آتش برای سوخت را انجام می دهند.
در صورت سرد بودن هوا در موتور برق های دیزلی می توان با استفاده از یک شمع گرم کن، این مشکل را رفع نموده و به موتور اجازه داد تا در هوای سرد شروع به کار کند.
استارت برقی یا هندل در موتور برق بنزینی بهتر از موتور برق های دیزلی میباشد .

 

میزان مصرف سوخت و چگونگی احتراق:

 

در مدل های بنزینی سوخت دو برابر موتوربرق های دیزلی مصرف میشود .
مدل های دیزلی از طریق فشرده سازی و گرم کردن سوخت برای مشتعل نمودن سوخت استفاده میکنند اما در مدل های بنزینی از یک جرقه در محفظه سوخت جهت مشتعل نمودن سوخت استفاده می نمایند

 

سطح نگه داری:

 

در نظر گرفتن سطوح نگه داری، در زمان خرید از اهمیت زیادی برخوردار است .
مشاهده گرمای بیشتر در موتور برق های بنزینی نشان دهنده این است که قطعات موتور نیاز به جایگزینی بیشتر در مقایسه با مدل دیزلی دارند.

 

هزینه نگهداری:

 

دیزل ژنراتور ها معمولا به دلیل علت ماهیت قوی تر، هزینه ی نگهداری بیشتری دارند.
ولی در موتور برق ها، هزینه ی مراقبت از مدل های بنزینی بسیار زیاد تر از موتور برق های دیزلی است چرا که مدلهای بنزینی تمایل به گرم شدن دارند و همین موضوع سبب سایش و پارگی در قطعات بنزینی ژنراتور می گردد.

 

قابل حمل بودن:

 

قابل حمل بودن هر دو مدل به طور معمول یکسان است.
از مزیت های موتورهای بنزینی این است که مخزن سوخت آنها می تواند در هر جایی قرار گیرد.

 

میزان امنیت:

 

در موتور برق بنزینی از شمعک جهت ایجاد جرقه و مخلوط کردن آن با هوا برای فرآیند سوختی استفاده می نمایند. به همین جهت در صورت نگهداری نامناسب، می تواند خطر آفرین باشد.

 

قیمت موتور برق:

 

در رابطه با قیمت می توان گفت که قیمت موتور برق دیزلی ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از موتور برق بنزینی است.
ولی هزینه سوخت ژنراتور بنزینی حدود ۳ برابر ژنراتور دیزلی است.

 

میزان سر و صدا:

 

در رابطه با میزان صدا در این دو دستگاه می توان گفت، موتور برق گازوئیلی در مقایسه با موتور برق بنزینی سر و صدای کمتری دارد. البته لازم به ذکر است که مدل های قدیمی تر بسیار پر صدا بوده اند که با ورود مدلهای جدید به بازار، مدل های قدیمی منسوخ شدند.

 

خصوصیات یک موتور برق کوچک خوب

موتور برق خانگی

از عوامل مهم در انتخاب یک موتور برق کوچک خوب می توان به مس خالص بودن سیم پیچ ژنراتور اشاره کرد .
یکی دیگر از مهم ترین فاکتور ها برای انتخاب یک موتور برق خانگی کوچک طراحی یک بدنه با فلز مستحکم برای دستگاه میباشد .
موتور برق کوچک مدنظر باید از یک سیستم نوسان گیر برق یا سیستم AVR استفاده کند.
یک موتور برق کوچک خوب باید ترجیحا به اینورتر مجهز باشد .
برای استفاده از یک موتور برق کوچک باید موتور برق مورد نظر شما کاور جذب صدا داشته باشد .
در خرید یک موتور برق خانگی کوچک باید به خدمات پس از فروش مناسب، قطعات یدکی و راهنمای دستگاه توجه داشته باشید .

 

آیا موتور برق بی صدا وجود دارد؟

 

موتور برق های بی صدا یا کم صدا معمولا در محیط های شلوغ استفاده نمی شود . این موتور برق ها معمولا در محیط هایی همچون باغ، ویلا، مناطق شهری و در امور خانگی استفاده میشود . صدای یک موتور برق به عواملی همچون سوخت آن بستگی دارد . معمولا موتور برق های بنزینی صدای بیشتری به نسبت موتور برق های دیزلی ایجاد میکنند . در واقع موتور برق هایی که صدای کمتری تولید میکنند را موتور برق بی صدا مینامند .

 

بهترین موتور برق خانگی کدام است؟

 

برای خرید بهترین موتور برق خانگی باید به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید با دید بهتری موتور برق مده نظر خود را خریداری کنید .

 

نوع سیم پیچ به کاررفته در موتور برق

 

در طراحی و ساخت موتور برق اکثرا از دو فلز آلومینیوم و مس استفاده میشود . اما باید توجه داشت که فلز مس به نسبت فلز آلومینیوم از مزایای بیشتری برخوردار است . از مزیای این فلز میتوان به مقاومت بالا در برابر شکنندگی اشاره کرد . به علاوه باید اشاره کنم که فلز آلومنیوم در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب دچار آسیب میشود . پس باید توجه کنید که در صورت سکونت در شرایط آب و هوایی مرطوب به نوع سیم پیچ موتور برق مدنظر خود توجه داشته باشید .

 

داشتن گارانتی و خدمات پشتیبانی

 

گارانتی و خدمات پشتیبانی موتور برق میتواند موجب جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون احتمال خرابی یا مشکل در نصب و راه اندازی موتور برق بشود . در حین خرید موتور برق حتما به مدت زمان گارانتی دستگاه توجه کنید .

 

نوع سوخت مصرفی

 

در هنگام خرید موتور برق به نوع سوخت موتور برق خود توجه جدی داشته باشید . زیرا همان طور که گفته شد موتوربرق های خانگی در هر دو نوع سوختی علاوه بر شباهت ها ، تفاوت های زیادی نیز دارند که در بالا به آن اشاره کرده ایم .

 

نوع سیستم استارت

 

برخی بر این باورند که سیستم راه اندازی موتور برق چندان با اهمیت نیست . در حالی که برخی از موتوربرق ها با سیستم راه اندازی هندلی و الکتریکی طراحی و ساخته شده اند و این یک مزیت محسوب میشود . امروزه علاوه بر سیستم استارت الکتریکی و هندلی ، برخی از موتور برق ها قابلیت استارت با ریموت را نیز دارا هستند .

 

توان تولیدی

 

توان تولیدی یک موتوربرق باید هم اندازه نوع مصرف شما باشد . با رعایت این مورد میتوانید یک موتور برق در توان مصرفی مورد نیاز خود خریداری کرده و از هزینه ی اضافی جلوگیری نمایید .

 

داشتن نوسان گیر برای دستگاه ها

 

برای خرید یک موتور برق عالی باید به سیستم نوسان گیر این دستگاه توجه داشته باشید . این سیستم موجب امنیت دستگاه های حساس مصرف کننده میشود و از آسیب رساندن نوسانات برق جلوگیری میکند .

 

سیستم ATS

 

وجود یک سیستم ATS در موتور برق خانگی مدنظر شما موجب اتوماتیک شدن موتور برق شما میشود . این سیستم عملکرد تابلو کنترل در دیزل ژنراتور ها را انجام میدهد.
در موتور برق نیز برای افزودن تابلو کنترل، جایگاه ATS را روی آن قرار می دهند تا بتوان به صورت سفارشی این ویژگی را به موتور برق اضافه کرد.

 

نگاهی به قیمت انواع موتور برق خانگی

قیمت موتور برق کوچک خانگی

قیمت موتوربرق خانگی به عوامل زیادی بستگی دارد . قیمت انواع موتور برق خانگی به عواملی همچون مقدار توان خروجی دستگاه ، نوع برند موتوربرق و توانایی عملکرد صحیح آن در انواع شرایط آب و هوایی وابسته است .
از مطرح ترین انواع ژنراتور برق خانگی میتوان به موتور برق هیوندای در مدل های HG5370 , HG5360 , HG5355 اشاره کرد . برای دریافت قیمت محصول و مشاوره خرید با یکی از کارشناسان بازرگانی تاج (https://motorbargh.shop) تماس برقرار نمایید .

 

ژنراتور برق دائم کار

 

ژنراتور های گازسوز از نظر فنی با دور موتور پایین تر از 1500 دور کار میکنند . با تغییراتی که در موتور این دیزل ژنراتور گازی ایجاد میشود میتوان این ژنراتور را به یک ژنراتور دائم کار تبدیل کرد .گزینه بسیار مهم مدل های مختلف ژنراتور دائم کار سیستم خنک کاری موتور است که با تقویت سیستم خنک کاری باعث بالا رفتن ساعت کاری آن شده تا از داغ شدن موتور و بالا رفتن راندمان جلوگیری شود. به دلیل بی وقفه کار کردن موتور، مخازن روغن را بزرگ تر در نظر می گیرند تا زمان تعویض روغن را به حداقل برسانند و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود .

 

ژنراتور دائم کار خانگی

 

ژنراتور گازسوز دائم کار خانگی با توان های پایین تری معمولا طراحی و ساخته میشوند . اکثرا این ژنراتور ها تک فاز هستند ولی میتوان از آنها به صورت سه فاز نیز استفاده کرد .ژنراتور های گازی دائم کار خانگی از یک کنترلر برنامه پذیر استفاده میکنند . از طریق پی ال سی به جای پنل های کنترل قدیمی که سنسور ها قادر به به نظارت و فرماندهی به مدار هستند استفاده میشود . ژنراتور دائم کار خانگی گازی به دلیل فشار گاز که 1.2 پوند است، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

قیمت موتور برق خانگی گازسوز

 

قیمت یک موتور برق گازسوز بسته به قطعات به کار رفته در دستگاه دارد . همچنین قیمت موتور برق خانگی از نظر امکانات آنها و همچنین برند سازنده دستگاه متفاوت میباشد . باید اشاره کنم که موتور برق گازسوز صنعتی با موتور برق گازسوز خانگی از نظر قیمت دارای تفاوت می باشد.

 

موتور برق خانگی دست دوم بخریم یا نو؟

 

موتوربرق خانگی نو به نسبت موتور برق دست دوم از مزیت های بیشتری برخوردار است . اما باید توجه داشت که موتور برق خانگی دست دوم به نسبت موتور برق نو بسیار مقرون به صرفه تر است . باید در خرید یک موتور برق خانگی دست دوم به یکسری نکات توجه داشته باشید که در ادامه به آن پرداخته شده است .

 

بررسی ظاهر موتور برق دست دوم

 

ظاهر یک موتور برق دست دوم باید بررسی شود تا دستگاه دچار شکستگی یا خوردگی نبوده باشد .
در صورت سالم بودن بدنه ی موتور برق باید دستگاه را راه اندازی کرده و اجازه بدهید تا مدتی روشن باشد و کار کند تا در صورت بروز مشکل متوجه آن بشوید .

 

بررسی خروجی موتور برق دست دوم

 

برای خرید یک موتور برق خانگی دست دوم نیز باید خروجی موتور را امتحان نمایید . ۵۰ درصد از توان موتور را به کار بگیرید . برای تست سالم بودن موتور دستگاه دسته گاز آن را فشار داده تا دور موتور رو به افزایش برود . اگر دود اگزوز به رنگ آبی در آمد به معنی این است که موتور روغن سوزی دارد .
در صورت اتوماتیک بودن موتور برق خانگی دست دوم مدنظر، برد خودکار موتور برق اتوماتیک را بررسی نمایید . در ۲ صورت روشن و خاموش، موتور را آزمایش نمایید.
باید در خرید موتور برق دست دوم به سالم بودن باتری و طول عمر آن توجه ویژه داشته باشید .
در صورت تمایل به خرید یک موتور برق دست دوم خانگی باید از موجود بودن قطعه های مورد نیاز موتور برق مده نظر خود اطلاع کسب کنید .
در صورت دسترسی به زمان کارکرد موتور برق مورد نظر ، حتما به میزان ساعات کارکرد موتور دقت نمایید .
در صورت سه فاز بودن موتور برق به درست بودن هر ۳ فاز آن توجه کنید.

 

جمع بندی نکات مهم در خرید ژنراتور برق خانگی

 

در این مقاله با نکات مهم برای خرید یک موتور برق خانگی آشنا شدید . با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله میتوانید با یک نگاه تازه موتور برق مورد نظر خود را خریداری کنید .

https://www.asianews.ir/u/9p4
اخبار مرتبط
در کارخانه ها و شرکت های دور از شهر که مجهز به برق شهری نیستند، موتور برق صنعتی بزرگ، برق مورد نیاز آن ها را تامین می کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید