صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۱
کد خبر: 13905
گزارشگر: 2
۱۰۰۳۴
۰
۰
۵
انیمیشن های کامپیوتری

بهترین نرم افزار انیمیشن سازی دو بعدی و سه بعدی [موشن کده]

بهترین نرم افزار انیمیشن سازی دو بعدی و سه بعدی [موشن کده]
قصد داریم برترین نرم افزار های انیمیشن سازی را معرفی کنیم.

مقدمه ای بر نرم افزارهای انیمیشن ۲ بعدی

 

انیمیشن فرآیند طراحی دستی تصاویر است تا به عنوان اشیا متحرک ظاهر شوند. انیمیشن به تصاویر ایستا زندگی می بخشد. امروزه فناوری های جدید در زمینه انیمیشن و CGI روش متداولی است که توسط انیماتورهای امروزی استفاده می شود. انیمیشن های کامپیوتری را می توان به سادگی به دو نوع انیمیشن سه بعدی و دو بعدی تقسیم کرد. انیمیشن سه بعدی فرآیند ساخت انیمیشن در ۳ بعد است که این سه بعد، شامل ارتفاع، عرض و عمق یک شی می باشند. در انیمیشن دو بعدی حرکت اشیا به فضای دو بعدی منحصر می شود و در اینجا از گرافیک بیت مپ و برداری برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده می شوند. امروز ما قصد داریم در مورد برترین نرم افزار های دوره انیمیشن سازی دو بعدی موجود در صنعت فعلی را معرفی کنیم.

 

نرم افزار انیمیشن سازی چیست؟

 

کارتون ها همگی جالب و سرگرم کننده هستند ولی برای ساخت آنها، کار و زحمت زیادی نیاز است. ساخت یک انیمیشن، نیازمند ساخت تعداد زیادی تصویر است که به تدریج نمایش داده شوند. در ابتدای قرن بیستم، کمپانی هایی مانند والت دیزنی، هر تصویر را به صورت جداگانه بر روی کاغذ می کشیدند، از آنها عکس می گرفتند و سپس آنها را به شکل کارتونی که ما می شناسیم در می آوردند. عده ای هنوز هم از این روش سنتی انیمیشن سازی استفاده می کنند ولی اغلب کارتون هایی كه امروزه شاهد آن هستیم، به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری ساخته شده اند.

 

۱- بهترین نرم افزار انیمیشن سازی دو بعدی Moho Pro

 

نرم افزار انیمیشن دوبعدی مبتنی بر برداری Moho Pro به دلیل قابلیت های بیت مپ فوق العاده اش شناخته شده است. همچنین دارای ویژگی هایی است که امکان نقاشی با دست آزاد را فراهم می کند. با این حال، خیلی برای مبتدیان مناسب نیست و ممکن است مدتی طول بکشد تا از آن استفاده کنید.
Moho Pro توسط Windows و OSX پشتیبانی می شود. این نرم افزار پولی است، اما مزیت آن این است که یک استودیوی انیمیشن همه در یک برای پروژه های دو بعدی و سه بعدی خود دریافت می کنید. Moho Pro برای مبتدیان مناسب نیست و ممکن است مدتی طول بکشد تا از آن استفاده کنید. پیشنهاد دارم یادگیری دوره آموزش صفر تا صد نرم افزار موهو را با موشن کده شروع کنید.

 

این نرم افزار به گونه ای تکامل یافته است که دارای ویژگی هایی مانند:

 

. توئین شکل های برداری و انیمیشن های استخوانی.
فناوری استخوان هوشمند برای پاک کردن اعوجاج در انیمیشن های شما.
موسیقی متن هایی که می توانید به انیمیشن خود اضافه کنید.
برس بیت مپ داخلی برای طراحی با دست آزاد. شما می توانید سرعت را کنترل کنید. فشار و جهت خروجی برس برای دستیابی به ضربه های طبیعی به نظر می رسد.
پنجره اکشن جدید که در آن ترکیبی از کلمات کلیدی، زیر کلمات و عملیات بولی را می توان برای فیلتر کردن و جستجوی اقدامات استفاده کرد.

موشن کده

۲- ساخت انیمیشن دو بعدی با Synfig Studio

 

Synfig Studio یک نرم افزار رایگان بین پلتفرمی است. این برنامه هم یک برنامه Back-end و هم Front-end است به این معنی که می توانید انیمیشن خود را بسازید و بعداً آن را در بک اند رندر کنید.
دو نسخه از نرم افزار Synfig Studio وجود دارد. یکی نسخه توسعه یافته و دیگری نسخه پایدار است. نسخه پایدار دارای ویژگی های تنظیم شده ای است که برای استفاده توسط انیماتورهای آماتور ایمن است. کاربران پیشرفته می توانند برای طعم دادن به ویژگی های جدید اضافه شده به نسخه توسعه تغییر کنند.
Synfig Studio برای استفاده توسط یک هنرمند انفرادی یا یک تیم کوچک از هنرمندان ایده آل است. با استفاده از توئینینگ دیجیتال و اسپرایت به جای توئینینگ سنتی، ساخت انیمیشن را سرعت می بخشد.

 

سایر ویژگی های Synfig Studio عبارتند از:

 

انواع لایه ها (هندسی، فراکتال، گرادیان و غیره) بنابراین می توانید انیمیشن های ساده و پیچیده ایجاد کنید.
سیستم استخوانی برای ایجاد انیمیشن های برش.
چندین ابزار طراحی، به علاوه توانایی انجام کارهای هنری خود در جای دیگر و وارد کردن آن به Synfig.
انیمیشن به راحتی با فشار دادن رکورد و دستکاری شی شما انجام می شود.
یک موسیقی متن یکپارچه

 

۳- Pencil 2D

 

نرم افزار انیمیشن چند بعدی Pencil 2D یک برنامه متن باز چند پلتفرمی است که امکان استفاده از جوهر طرح و رنگ را فراهم می کند. اولین نسخه Pencil 2D بیش از یک دهه پیش عرضه شد و از آن زمان تاکنون این نرم افزار رشد زیادی داشته است. رابط کاربری مدرن تر است و ویژگی های بیشتری از جمله گزینه های رنگ آمیزی وجود دارد که به شما در ایجاد پروژه های جالب کمک می کند.
Pencil 2D هنوز هم بر اساس انیمیشن سنتی است و اجازه توئینینگ را نمی دهد (فرایند ایجاد فریم های میانی در بین فریم های کلیدی برای ایجاد حرکت نرم تر و بدون درز). گفتنی است، کاملاً منعطف است و هنگامی که بر میانبرهای صفحه کلید تسلط پیدا کردید، در کمترین زمان کارتون ایجاد خواهید کرد.

 

ویژگی های Pencil 2D:

 

رابط کاربری مینیمالیستی، بنابراین شما می توانید بر روی متحرک سازی تمرکز کنید و نه اینکه روی تب بعدی کلیک کنید.
گردش کار شطرنجی و برداری به طوری که بتوانید همزمان جوهر و نقاشی را ترسیم کنید.
فرمت فایل تصویری برچسب‌گذاری شده (TIFF) پشتیبانی می‌شود و می‌توانید با وارد کردن تصاویر روی فریم‌ها، لایه‌های جدیدی را روی آن‌ها اضافه کنید.

 

۴- نرم افزار انیمیشن سازی دو بعدی OpenToonz

 

OpenToonz یکی دیگر از گزینه های نرم افزار منبع باز است. این نسخه رایگان Toonz است که در پروژه های بزرگی مانند Princess Mononoke از Studio Ghibli استفاده شده است.
درست مانند نسخه پولی، OpenToonz برای استفاده عالی است. هم طراحی سنتی و هم انیمیشن دوبعدی را با هم ترکیب می کند و دارای ویژگی های زیادی است (پالت دینامیک، رنگ آمیزی توئینینگ، ابزار بیت مپ و غیره).
OpenToonz نرم افزار انیمیشن خوبی برای مبتدیان است. برای متحرک سازی یک نقاشی، فقط باید آن را اسکن کنید. همچنین می‌توانید افکت‌های SDK را اضافه کنید و سبک‌های تصویر را با استفاده از هوش مصنوعی تغییر دهید.

 

ویژگی های OpenToonz:

 

منبع باز و رایگان برای استفاده در پروژه های تجاری و غیر تجاری.
سازگار با استانداردهای TWAIN
با تصاویر وکتور و شطرنجی کار می کند.
امکان ۴ نوع اسکن را فراهم می کند و می توانید تنظیمات اسکن را برای استفاده در آینده ذخیره کنید.

 

۵- نرم افزار ساخت انیمیشن Toon Boom Harmony

 

اگر می‌خواهید انیمیشن‌های روایت‌شده برای فیلم، وب یا تلویزیون بسازید، Toon Boom یک ابزار انیمیشنی است که باید داشته باشید. Toon Boom نرم افزار حرفه ای پولی است که برای نمایش هایی مانند The Simpsons، Rick and Morty، Futurama، Bob's Burgers و Klaus استفاده می شود.
تسلط بر این نرم افزار به زمان نیاز دارد، اما زمانی که آن را یاد گرفتید، می توانید از ویژگی های پیشرفته برای ایجاد انیمیشن های واقعاً زیبا استفاده کنید. از آنجایی که این ابزار انتخابی بسیاری از استودیوها است.

 

ویژگی های Toon Boom Harmony عبارتند از:

 

ابزار طراحی بیت مپ، وکتور طراحی و نقاشی.
ابزارهایی برای اسکن و تمیز کردن نقاشی های کاغذی سنتی.
ابزارهای پیشرفته ریگ و تغییر شکل برای متحرک سازی عروسک ها.
ابزارهای ترکیبی قدرتمند، بنابراین لازم نیست کار خود را به جای دیگری برای افزودن جلوه های بصری صادر کنید.
مرحله سه بعدی برای راه اندازی محیط های چند صفحه ای.

 

۶- TupiTube

 

Maefloresta's TupiTube یک نرم افزار انیمیشن رایگان است که با اندروید و آیفون سازگار است. می‌توانید این برنامه را روی تلفن هوشمند اندرویدی یا iOS خود نصب کنید تا شروع به ایجاد ویدیوهای دو بعدی سرگرم‌کننده برای اشتراک‌گذاری با دوستان خود کنید. بسیار ابتدایی است، اما شروع آن آسان است.

 

ویژگی های TupiTube عبارتند از:

 

یک رابط بصری مبتدی پسند.
یک برنامه رایگان قابل دانلود برای دستگاه های اندروید و iOS.
تعداد زیادی آموزش رایگان در مورد نحوه استفاده از نرم افزار

 

۷- نرم افزار انیمیشن سازی Adobe Animate

 

Adobe Animate نرم افزار پولی از مجموعه کلاسیک Adobe است. دارای ویژگی هایی است که از تعبیه صوتی و تصویری، گرافیک شطرنجی، متن غنی و همچنین برنامه نویسی ActionScript پشتیبانی می کند.
Adobe Animate میراث ادوبی فلش اصلی را بهبود می بخشد. استفاده از آن آسان است، برای یادگیری اصول اولیه و ایجاد ویدیوهای دوبعدی سرگرم کننده خود به راهنمایی زیادی نیاز ندارید، هرچند که ابتدا تماشای چند آموزش ضرری نخواهد داشت.
Animate به دلیل ویژگی‌هایش که امکان ایجاد انیمیشن‌های تعاملی را می‌دهد مورد تحسین قرار گرفته است. اگر می خواهید عناصر وب سایت را متحرک کنید، متحرک سازی ابزار انتخابی است. می توانید از آن برای ایجاد انیمیشن برای بوم HTML5، انیمیشن SVG، WebGL و غیره استفاده کنید.

 

امکانات عبارتند از:

 

برس های برداری برای ایجاد ضربه های قلم مو طبیعی.
فرمت صادرات برای انتشار ایجاد به هر پلت فرم.
دوربین مجازی برای نمایش واقعی.
همگام سازی صدا
ابزار Typekit تا بتوانید از فونت های مختلف وب استفاده کنید.
جدول زمانی مدرن که در آن می توانید فریم ها را ویرایش کنید، حروف برجسته و موارد دیگر را در آن ویرایش کنید.

بنابراین، برای شما انیماتورهای دوبعدی نوپا، لیست نرم افزارهای انیمیشن ما وجود دارد. در حالی که گزینه های بسیار دیگری در بازار وجود دارد، بهترین نرم افزار انیمیشن دو بعدی واقعاً به این بستگی دارد که می خواهید از آن برای چه استفاده کنید.

ساخت انیمیشن دو بعدی

۸- ادوب افتر افکت Adobe After Effects :

 

برنامه Adobe After Effects یکی از بهترین برنامه ها برای ساخت انیمیشن دو بعدی است، بنابراین اگر به دنبال ساخت انیمیشن های حرفه ای هستید، این برنامه یکی از گزینه هاست. ادوب افتر افکت از سال 1995 این امکان را برای فیلم برداران، طراحان وب سایت و صنعت فیلم و تلویزیون فراهم کرده است. سخت می توان گفت که برنامه افتر افکت در واقع یک برنامه مخصوص انیمیشن است.

 

معرفی نرم افزار افتر افکت

 

اما چون این نرم افزار خیلی قدرتمند است، بیشتر از آن برای جلوه های ویژه هالیوودی و کامپوزیت استفاده می شود. ولی با این حال می توان برای ساخت انیمیشن های وب یا موشن گرافیک نیز از آن بهره برد. به راحتی و با درک کردن Key framesها در تایم لاین و انواع مختلف Composition ها می توانید افکت های مختلفی را پیاده سازی کنید. بنابراین با تلفیق عکس و صدا و متن و ویدئو می توانید اینفوگرافی یا انیمیشن های خوبی تهیه کنید.

 

نرم افزار های سه بعدی ساخت انیمیشن

 

ممکن است این آشنایی اولیه با نرم‌افزارهای ۳بعدی، برای برخی از شما که تازه با این حوزه آشنا می‌شوید سنگین به نظر برسد. اما فکر می‌کنم این که بدانید در صنعت انیمیشن از چه ابزاری برای ساخت این آثار زیبا استفاده می‌شود، خالی از لطف نباشد تا انتخاب بهتری داشته باشید و بتوانید زودتر، خودتان را برای سختی‌های هر حوزه آماده کنید.

 

Cinema 4D

 

کمتر کسی از موشن‌گرافیست‌ها پیدا می‌کنید که نام سینمافوردی را در حوزه تولید موشن‌گرافیک و انیمیشن‌های جذاب 3بعدی نشنیده باشد. معمولاً برای موشن‌گرافیک‌های کوتاه و جذاب، مدل‌های ۳بعدی را در این نرم‌افزار می‌سازند و حتی انیمیت‌های کوتاهی هم با آن انجام می‌دهند و برای کامپوزیشن و اصلاح رنگ، به افترافکت انتقال می‌دهند. آموزش پروژه محور cinema 4d به خوبی با افترافکت همخوانی دارد و به همکار جدایی‌ناپذیر این نرم‌افزار، در میان موشن‌دیزاینرها تبدیل شده است. مطمئناً تجربه متفاوتی با سینمافوردی در زمینه انیمیشن و موشن‌ گرافیک خواهید داشت.

نرم افزار سه بعدی ساخت انیمیشن

Blender

 

برای آن‌هایی که ماهرتر هستند نرم افزاری شامل مجسمه سازی و انیمیشن و پردازش واقعی عکس و ویرایش ویدیو است. این نرم افزار همچنین به شما اجازه می‌دهد که یک بازی کاملاً سه بعدی خلق کنید و فیلم هارا تدوین کنید و یک شبیه سازی واقعی ( از قبیل مایعات و پوست و مو) را ایجاد کنید.

 

Maya

 

یکی از جدیدترین نرم افزارهای مدلینگ و ساخت انیمیشن سه بعدی، نرم افزار مایا می باشد. با سایر نرم افزارهای طراحی همچون ۳dsmax، Rhino ، اسکچاپ و … سازگاری کامل دارد و در زمینه سه بعدی کردن بسیار قدرتمند است (در این زمینه از تری دی مکس آسان تر است). مانند تری دی مکس، باید از پلاگین Vray برای طبیعی تر کردن انیمیشن های خود استفاده کنید

منبع: آکادمی موشن کده

آکادمی موشن کده
https://www.asianews.ir/u/9qk
اخبار مرتبط
بسیاری از فیلم های مهم دیزنی مثل مولان، شیرشاه و علاء‌الدین در دوران رنسانس مشهور کمپانی که در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و نسلی از مخاطبان را با ترانه ها و شخصیت های آن تا به امروز شیفته کرد، ساخته شدند و امروز مشاهده می کنیم کمتر از سه دهه بعد روسای کمپانی به ساخت نسخه بازسازی شده این آثار ترغیب شده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید