صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۲
کد خبر: 13965
گزارشگر: 213
۱۱۰۹
۰
۰
۲
دوستی دو کشور بعد از تنش و جنگ

جزئیات یک خبر داغ سیاسی/پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان بسته می شود

جزئیات یک خبر داغ سیاسی/پیمان صلح ارمنستان و آذربایجان بسته می شود
نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد به زودی پیمان صلحی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بالاترین سطوح امضا خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، نخست‌وزیر ارمنستان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که به‌زودی پیمان صلحی بین این کشور و جمهوری آذربایجان امضاء خواهد شد.

به نقل از مهر، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی درباره احتمال درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد دو کشور به‌زودی پیمان صلح امضا می‌کنند.

وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: پیمان صلحی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان امضا خواهد شد. این پیمان صلح بر اساس بیانیه‌های رسمی مشترکِ تصویب‌شده و در بالاترین سطوح خواهد بود.

پاشینیان همچنین افزود: تنش جدیدی در کار نخواهد بود! جامعه بین‌الملل باید قویاً از چنین روایتی حمایت کند.

این در حالی است که این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری موضوع ورود ایران به میان بحران در کانون توجهات قرار گرفته است.

تمامی شواهد و قراین از این امر حکایت دارند که بر خلاف جنگ سپتامبر ۲۰۲۰ میان نظامیان باکو و ایروان، این بار داستان برای تهران معنایی متفاوت دارد. جمهوری اسلامی ایران، طی هفت ماه گذشته نیز به وضوح نشان داده، نمی‌خواهد بازیگری منفعل در عرصه معادلات میدانی باشد.

همچنین الهام علی‌اف، با حمایت متحدان اصلی خود یعنی ترکیه و اسرائیل، اجرایی کردن "دالان بین‌المللی تورانی" را در سر می‌پروراند. تمرکز او بر ایجاد دالان «زنگزور- لاچین» یعنی شاه‌راه ارتباطی برای پیوند آسیا و اروپا است. سیونیک از شرق توسط جمهوری آذربایجان و از غرب توسط نخجوان احاطه شده است و فقط مرز ۴۴ کیلومتری از جنوب با جمهوری اسلامی ایران دارد.

به گزارش فرارو، این منطقه علی رغم این‌که ارمنستان را به منطقه قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، برای ایران از اهمیتی استراتژیک برخوردار است.

این در حالی است که در پی حمله به سفارت آدربایجان در بهمن ماه سال گذشته، وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که حمله به سفارت این کشور در تهران از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

به گزارش اسپوتنیک، آیخان حاجی زاده، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آذربایجان مدعی شد که سرعت عمل پلیس ایران در برابر این اقدام را ضعیف دانست.(تجارت نیوز)

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران بامداد هفتم دی ماه صورت گرفت.

------------
بیشتر بخوانید

ویدئوی دلخراش از افسر جوان کشته شده در حمله به سفارت آذربایجان

--------------------------------------

در نتیجه این حادثه رئیس سرویس امنیتی سفارت کشته و دو نفر مجروح شدند. به گفته وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، نمایندگی دیپلماتیک این کشور در تهران پس از این حادثه فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد./

https://www.asianews.ir/u/9s3
اخبار مرتبط
وزارت خارجه آذربایجان در گزارشی ادعا کرد که حمله به سفارت آذربایجان برنامه‌ای از پیش تعیین شده بوده است.
در جریان حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، جمهوری آذربایجان سفارت خود را در ایران تخلیه کرد؛ در این باره سفیر اسبق ایران در آذربایجان توضیحاتی داد.
نخستین تصاویر از مرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در فضای مجازی منتشر شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید