صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۲
کد خبر: 13968
گزارشگر: 213
۱۲۲۳
۰
۰
۳
حواشی تحلیل ها درباره گرانی ارز در سال جدید

قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد اگر...

قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد اگر...
یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر در سیاست خارجی تنش بالا برود، قیمت دلار بار دیگر از ارزش ذاتی فاصله معناداری می‌گیرد و قیمت آن افزایش می یابد.

به گزارش آسیانیوز، کنترل قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ یکی از چالش‌های نهاد پولی کشور بود. این اسکناس آمریکایی به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌های مردم تبدیل شد و سرمایه‌های زیادی را جذب کرد.

بازار انتظامی ارز، سیاست‌های نهاد پولی کشور برای عرضه یا عدم عرضه دلار به صرافی‌ها، افزایش سقف دلار توافقی، ایجاد سامانه‌های متنوع برای مدیریت بازار و قیمت دلار، هیچکدام در سال گذشته نتوانست مانعی برای سقف‌شکنی قیمت دلار و رسیدن به قله ۶۰ هزار تومانی باشد.

کاهش قیمت دلار با شرایط مساعد سیاسی
به نوشته تجارت نیوز، کارشناسان مهم ترین موتور محرک دلار در سال گذشته را تورم بالای 50 درصدی دانسته‌اند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تورم روزافزونِ سال گذشته موجب رشد انتظارات تورمی در جامعه شد؛ به این ترتیب مردم را به سمت بازارهای سفته‌بازانه‌ای همچون دلار سوق داد.

به اعتقاد تحلیلگران بازار، اقتصاد و سیاست به هم پیوسته است و آنچه توانست قیمت دلار را از کانال‌های بالای ۵۰ هزار و ۶۰ هزار تومانی پایین‌ بیاورد شرایط مساعد سیاسی و تلاش برای بهبود روابط با سایر کشورها بود.

از رویدادهایی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ توانست بر قیمت دلار تاثیر بگذارد می‌توان به سفر گروسی به تهران و موج انتظارات مثبت میان معامله‌گران، سفر شمخانی به چین و امارات و بهبود روابط تهران و ریاض اشاره کرد. این اخبار توانست معامله‌گران را نسبت به احیای برجام خوشبین کند.

به همین دلیل است که در تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار به بهبود روابط سیاسی و تداوم مذاکرات ایران با سایر کشورها گره خورده است. یعنی تداوم همین سیاستی که در ۲۰ روز پایانی سال 1401 کلید خورد.

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی به این پرسش‌ تجارت‌نیوز که قیمت دلار در سال 1402 چگونه خواهد بود، پاسخ داد: «در حال حاضر ارزش ذاتی دلار ۴۵ هزار تومان است. با این توضیح که هر ماه به دلیل سیاست‌های پولی، تورم و حجم نقدینگی، نزدیک به دو هزار تومان بر این ارزش ذاتی اضافه می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در سال گذشته پربحث‌ترین مبحث اقتصادی کشور بود، گفت: «دلار در سال گذشته رشد عجیبی داشت؛ از ارزش ذاتی خود فاصله گرفت و تا محدوده ۶۰ هزار تومان پیشروی کرد.»

حق‌شناس با اشاره به رشد حجم نقدینگی به عنوان عاملی برای تحریک و بالا رفتن قیمت دلار توضیح داد: «سال گذشته قیمت دلار به صورت تصاعدی هر ماه افزایش پیدا کرد و این عاملی است که در سال جدید، چشم‌انداز قیمت دلار صعودی باشد.»

---------------

بیشتر بخوانید

شرایط جدید خرید دلار چیست؟/توقف فروش با کارت ملی

-------------------------

وی تاکید کرد: «اگر سیاست تنش‌زدایی با کشورهای همسایه جدی و ادامه‌دار باشد و دسترسی بانک مرکزی به منابع دلاری مقداری بهبود یابد، قیمت دلار در سال آینده با یک شیب ملایم، صعودی خواهد بود.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «اگر سیاستی که در چند هفته اخیر شکل‌ گرفته ادامه پیدا نکند و در سیاست خارجی تنش بالا برود، قیمت دلار بار دیگر از ارزش ذاتی فاصله معناداری می‌گیرد.»/

https://www.asianews.ir/u/9s5
اخبار مرتبط
قیمت طلا امروز پنجشنبه، ۲۵ اسفند در سراسر جهان افزایش یافت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: برجام در دستور کار نیست و آنچه در اولویت است، همکاری با متحدان اروپایی و خاورمیانه برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و اعمال فشار بیشتر بر ایران است.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایران بیش از چهار میلیارد دلار منابع مسدود شده ارزی در عراق دارد که تا هفته گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار آن در مراحل مختلف طی دو ماه گذشته آزاد شده است.
در حالی که انتظارات تورمی بسیار بالا است و سیاست‌های نادرست پولی ادامه دارد؛ همراه با کسری بودجه در سال‌آینده، کارشناسان صعود قیمت دلار را پیش بینی کرده اند.
اکونومیک نوشت بعد از اظهار نظرهای روسای بانک مرکزی آلمان و بریتانیا، یورو در برابر دلار آمریکا و پوند انگلیس افزایش یافت.
سعید آگشته، کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: اینکه اساسا چرا ارزش پول ملی پایین می آید و دوم افزایش قیمت دلار و نرخ ارز چرا اتفاق می افتد و تا کجا می تواند ادامه داشته باشد و مردم باید چه کنند، توضیحات قابل توجهی لازم دارد.
کارشناس بازارهای مالی گفت: برجامی در کار نیست. بنابراین قیمت دلار هم روند صعودی خود را حفظ کرده و پایین نمی‌آید!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید