صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۶
کد خبر: 14001
گزارشگر: 2
۶۲۰
۰
۰
۴
کاغذ و مقوا

کاغذ مومی

کاغذ مومی
کاغذ مومی نوعی کاغذ آغشته به وکس است که آن را به کاغذی روغنی، ضدآب و نچسب تبدیل کرده‌است. این کاغذ که به آن کاغذ وکس یا پارافین نیز گفته می‌شود، در بسته‌بندی خوراکی، شیرینی و غذاهای گرم از قبیل ساندویچ و پیتزا به‌کار برده می‌شود. کاغذهای مومی به‌عنوان محافظ ظروف شیشه‌ای، لباس و کفش نیز کاربرد گسترده‌ای دارند. جهت آشنایی با ویژگی‌ها و کاربردهای کاغذ وکس یا مومی تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

ما همچنین درمورد شرایط خرید عمده و بهترین برندهای کاغذ وکس صحبت کرده‌ایم. برای خرید عمده کاغذ مومی میتوانید از فروشگاه اینترنتی papiere.ir بنام کاغذ و مقوای طرفه مراجعه نمایید.

 

کاغذ مومی چیست؟

 

کاغذ مومی (Wax Paper) نوعی کاغذ است که با یک لایه وکس به کاغذی روغنی و ضدرطوبت تبدیل می‌شود. ساخت کاغذهای روغنی قدمتی طولانی دارد و به قرون وسطی برمی‌گردد. در قرن ۱۹ نیز با استفاده از روکش موم خالص، کاغذها را به کاغذهایی ضدرطوبت تبدیل می‌کردند که برای بسته‌بندی کالاهای خوشبو از آن‌ها استفاده می‌شد. به‌طورکلی ضدرطوبت و روغنی بودن کاغذهای مومی منجربه کاربرد گستردهٔ آن‌ها در بسته‌بندی مواد خوراکی و ... تبدیل شده‌است.

 

فرق کاغذ مومی و روغنی

 

بسیاری از افراد کاغذ روغنی و مومی را با هم یکی می‌دانند. در توضیح این مطلب باید بگوییم کاغذ روغنی و مومی هر دو نچسب و ضدرطوبت هستند. با این تفاوت که روکش کاغذ روغنی یک لایهٔ سیلیکونی و روکش کاغذ مومی از جنس وکس است. توجه داشته باشید کاغذ روغنی نیز به دلیل لایهٔ سیلیکونی روکش‌شده بر روی آن، به‌صورت عایق گرما و ضدرطوبت عمل می‌کند.

 

کاربردهای کاغذ مومی

 

ویژگی‌های کاغذ پارافین یا مومی ازجمله ضدرطوبت بودن، غیرچسبندگی و بهداشتی بودن، منجربه کاربرد گستردهٔ این کاغذها در صنایع غذایی و بسته‌بندی موارد خوراکی شده‌است. در ادامه کاربردهای کاغذ پارافین را ذکر کرده‌ایم:

. بسته‌بندی مواد غذایی؛
بسته‌بندی میوه مانند سیب و پرتقال؛
استفاده در قنادی‌ها؛
جایگزین مناسب بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای استفاده در ماکرویو (امواج ماکرویو بر روی کاغذ وکس اثر ندارند، بنابراین گزینهٔ مناسبی برای جایگزینی فویل‌های آلومینومی یا بسته‌بندی‌های پلاستیکی هستند.)؛
قابل استفاده به‌عنوان محافظ برای ظروف شیشه‌ای؛
در بسته‌بندی‌ لباس، پارچه، کفش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Papiere

کاغذ مومی ساندویچ

 

وکس پخش‌شده بر روی کاغذهای مومی آن را به کاغذی نرم و شفاف تبدیل کرده‌است. هیچ‌چیز به این کاغذها نمی‌چسبد. نچسب بودن کاغذهای مومی آن را به بهترین گزینه برای بسته‌بندی ساندویچ تبدیل کرده‌است. خصوصاً این‌که این کاغذها ضدرطوبت و عایق گرما نیز بوده و از انتقال رطوبت ساندویچ به بیرون جلوگیری می‌کنند. از طرفی مانع از سرد شدن ساندویچ نیز می‌شوند. کاغذ مومی برای بسته‌بندی غذاهای خشک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانع از ورود رطوبت و نم به خوراکی می‌شود.

 

موارد منع استفاده از کاغذهای مومی

 

به‌‌هیچ‌عنوان نباید کاغذ وکس یا مومی را برای پخت‌وپز یا استفاده در فر به‌کار ببرید. این کاغذها قابل اشتعال هستند و ممکن است آتش بگیرند، اما برای بسته‌بندی غذا و جلوگیری از ریخته شدن مواد غذایی در داخل مایکرویو، گزینهٔ مناسبی هستند.

 

انواع کاغذ وکس یا مومی

 

به‌طورکلی کاغذ وکس یا مومی به دو شکل خشک و خیس تولید می‌شود. هر دوی این کاغذها از کاغذ کرافت سفید پوشانده شده با وکس ساخته می‌شوند. نوع اولی طی فرآیند وکس کردن خشک و دومی طی فرایند وکس کردن خیس تولید شده‌است. کاغذ وکس خشک برای بسته‌بندی خوراکی و غذاهای داغ همچون پیتزا و ساندویچ به‌کار برده می‌شود.

 

انواع کاغذ وکس براساس ابعاد و شکل عرضه

 

تولیدکنندگان کاغذهای مومی آن را براساس ابعاد، وزن و شکل کاغذ در انواع مختلفی به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند. در ادامه هرکدام از انواع این کاغذ را توضیح داده‌ایم.

کاغذ وکس ۲۴ گرم : این کاغذ در ابعاد ۷۵ در ۱۰۰ سانتی‌متر به فروش می‌رسد که مصرف‌کننده می‌تواند آن را به ابعاد دلخواه خود برش بزند. کاغذ وکس ۲۴ گرم به‌صورت بندهای ۵۰۰ برگی و پالت‌های ۴۰ بند به فروش می‌رسد. هر پالت در حدود ۶۳۰ کیلو وزن دارد.
کاغذ وکس ۲۳ و ۲۴ گرم : این نوع کاغذ به‌صورت بندهای ۵۰۰ برگی و پلت‌های ۴۰ عددی عرضه می‌شود. وزن هر بند ۹ کیلو است. کاغذهای مومی ۲۳ و ۲۴ گرم نیز به دلخواه مشتری در اندازه و سایز مناسب برش داده می‌شود.
کاغذ وکس یا مومی ۴۰ و ۶۰ گرم : این کاغذ در ابعاد ۷۰، ۸۰و ۱۰۰سانتی‌متر در بازار موجود است که به ابعاد دلخواه مشتری برش داده می‌شود. البته ابعاد برش‌خوردهٔ این کاغذ به‌صورت قطعات ۷۰ در ۱۰۰ سانتی‌متری نیز در بازار موجود است. کاغذ مذکور برای بسته‌بندی مواد غذایی و محافظ ظروف شیشه‌ای، کاغذی بین لباس و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ ۴۰ و ۶۰ گرم در بندهای ۳۶۰ ورقی و به‌صورت وزن ۱۰ کیلویی به فروش می‌رسد. پالت‌های این نوع کاغذ ۶۳بندی هستند.

فروش عمده کاغذ مومی

رول کاغذی مومی ۴۰ و ۶ گرم

 

رول کاغذ مومی ۴۰ و ۶۰ گرم توسط برندهای اسکاچ و فونیکس و در کشور چین تولید می‌شوند. برای اطلاع از جزئیات شکل و اندازه و همچنین قیمت کاغذ مومی، می‌توانید به سایت کاغذ و مقوای طرفه مراجعه کنید. شما می‌توانید بهترین کاغذهای مومی بازار را با قیمت مناسب از طریق این سایت تهیه کنید.

 

بهترین برند کاغذ مومی

 

توجه داشته باشید که کاغذهای مومی ۴۰ و ۶۰ گرم توسط برندها و کشورهای مختلفی تولید می‌شود. در حال حاضر بهترین کاغذ وکس یا مومی توسط کشورهای اندونزی و سپس چین تولید می‌شود. مارک‌های چینی کاغذ وکس مارک اسکاچ با لفاف نخودی رنگ، مارک فونیکس با لفاف نخودی رنگ و مارک best paper با لفاف سفید یا آبی رنگ هستند.

 

کلام آخر

 

کاغذهای مومی نوعی کاغذ آغشته به وکس هستند که با ویژگی‌های خاصی از قبیل ضدآب بودن، ضدرطوبت، عایق گرما و غیرچسبندگی در صنایع غذایی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این کاغذها کاغذ وکس یا کاغذ پارافین نیز گفته می‌شود.

جهت اطلاع از قیمت عمدهٔ کاغذ مومی و خرید عمدهٔ این کاغذ روغنی پرکاربرد، می‌توانید به کاغذ و مقوای طرفه مراجعه کنید. از طریق این مجموعهٔ انواع کاغذ وکس از بهترین برندهای سازنده، به‌صورت اینترنتی و حضوری به فروش می‌رسد. فروشگاه www.papiere.ir یکی از بهترین مکانها برای خرید عمده کاغذ روغنی بسته بندی می باشد.

https://www.asianews.ir/u/9t5
اخبار مرتبط
هزینه های چاپ و ضرب، نگه داری و امحا اسکناس و سکه در همه کشورها در کنار مبارزه با چاپ اسکناس های تقلبی همواره یکی از مشکلات دولتها بوده و هست و خواهد بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید