صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۲
کد خبر: 14003
گزارشگر: 213
۶۲۶
۰
۰
۲
با اعلام نرخ حق بیمه در سال جدید

افزایش نجومی حق بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۲/نادیده گرفتن بیمه در ازای ضرورت های معیشتی؟

افزایش نجومی حق بیمه شخص ثالث در  ۱۴۰۲/نادیده گرفتن بیمه در ازای  ضرورت های معیشتی؟
با وجود اینکه شدت رشد نرخ حق بیمه از نرخ دیه کمتر بوده اما پیش‌بینی می‌شود که بخشی از مردم با افزایش قیمت‌های بیمه، دیگر توان بیمه کردن خودرو خود را نداشته باشند.
به گزارش آسیانیوز، حق بیمه شخص ثالث در سال جدید 30 درصد افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به معنی حذف خدمات بیمه از سبد مصرفی خانوارهای بیشتری باشد.

شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطابق هر سال، با آغاز سال جدید نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال 1402 را اعلام کرد. با وجود اینکه طبق اعلام قوه قضاییه، نرخ دیه در سال جدید با افزایش 50 درصدی مواجه شده است، در جلسه شورای عالی بیمه، با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه حق بیمه شخص ثالث برای سال 1402 نسبت به سال گذشته موافقت شد.

البته لازم به ذکر است که تعرفه حق بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه و ماشین‌آلات متفاوت است. برای مثال این نرخ برای ماشین‌آلات کشاورزی تنها پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

فدا کردن بیمه برای تامین نیازهای اولیه
به نوشته تجارت نیوز، با وجود اینکه شدت رشد نرخ حق بیمه از نرخ دیه کمتر بوده اما پیش‌بینی می‌شود که بخشی از مردم با این افزایش قیمت‌ها، دیگر توان بیمه کردن خودرو خود را نداشته باشند.

کارشناسان عقیده دارند که یکی از عواقب تلخ تورم مزمن در اقتصاد ایران، محدود شدن سبد مصرفی خانوار به کالاهای ضروری است. چراکه با افزایش تورم، قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد و آنها تنها می‌توانند نیازهای اولیه خود را فراهم کنند.

در این میان نیازهای ثانویه‌ای مثل بیمه، دیگر در اولویت خانوار نیستند و رفته رفته از سبد مصرفی آنها حذف می‌شوند. در واقع مردم مجبورند هزینه‌ای را که بابت بیمه می‌دادند، صرف پوشاک، خوراک و مسکن کنند و از بیمه دست بکشند.

تمایل به بیمه شخص ثالث قسطی 
آمارها هم این موضوع را تایید می‌کنند که تقاضا بیشتر به سمت خرید بیمه اقساطی شخص ثالث رفته و در مقابل، خرید یا تمدید بیمه‌ بدنه خودرو کاهش چشمگیری داشته است.

به طوری که حامد ولی‌پوری، مدیرعامل شرکت ازکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این نکته اشاره کرد که خدمات بیمه قسطی بدون چک، سفته و سود این شرکت در چند ماه اخیر 18 تا 20 درصد افزایش داشته است.

چرا حق بیمه افزایش پیدا می‌کند؟
با وجود اینکه کاهش تقاضا برای بیمه‌نامه به مذاق شرکت‌های بیمه هم خوش نمی‌آید اما این افزایش نرخ بیمه تا حد زیادی ناگزیر است. زیرا نرخ حق بیمه تابع دو مولفه میزان سرمایه و میزان خطر است و از ضرب این دو مولفه به‌دست می‌آید.

در شرایط تورمی کشور، قیمت خودرو، ساختمان‌ها، کارخانه‌ها و… روز به روز افزایش پیدا می‌کنند و در راستای این موضوع، شرکت‌های بیمه نیز باید آنها را به قیمت واقعی بیمه کنند و اگر این کار را نکنند، مشمول مجازات می‌شوند. در مورد بیمه شخص نیز افزایش نرخ حق بیمه با توجه به رشد نرخ دیه مشخص می‌شود.

از سوی دیگر، با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، تغییر ناوگان خودرویی کشور، وضعیت جاده‌ها و وضعیت سلامتی، میزان ریسک افراد حقیقی و حقوقی بالا رفته و بیمه‌گران ناچارند که نرخ حق بیمه را افزایش دهند.

طبق نظر کارشناسان صنعت بیمه، اگر شرکت‌های بیمه نرخ حق بیمه خود را متناسب با میزان سرمایه و ریسک افزایش ندهد، در یک بازه سه تا پنج ساله ورشکست می‌شوند. بنابراین شرکت‌های بیمه با پایبندی به اصول حرفه‌ای خود، حق بیمه واقعی را دریافت می‌کنند./
https://www.asianews.ir/u/9t7
اخبار مرتبط
بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در سال ۱۴۰۲ از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی صادر و براساس آن حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌شدگان مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی اعلام شد.
دبیرکل خانه کارگر گفت: در موضوع تعیین حداقل دستمزد باید به این نکته توجه داشت که طبق ماده ۴۱ قانون کار، افزایش حقوق براساس نرخ تورمی صورت گیرد و دو برابر حداقل دستمزد تعیین شده مصوب شود.
جلسه شورایعالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده، که از روز گذشته آغاز شد با توافق بر افزایش ۲۷ درصدی دستمزد پایان یافت؛ در حالی که وزیر کار گفت اگر به تورم بیشتر بررخوردیم، ترمیم و افزایش مزد را برای کارگران خواهیم داشت.
برای دریافت خسارت، باید به اطلاعات مربوط به بیمه خود دسترسی داشته باشید و با شرکت بیمه‌گر خود تماس بگیرید. در این تماس، باید شرایط و جزئیات بیمه‌نامه خود را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم را در اختیار شرکت بیمه‌گر خود قرار دهید. پس از بررسی خسارت و تایید آن توسط شرکت بیمه‌گر، می‌توانید مبلغ خسارت را دریافت کنید.
یزد - حسب تصمیم هیأت دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، در نظر دارد طرح پرداخت حق بیمه بیکاران به بنگاه‌های اقتصادی را اجرا کند
در حالی که میزان عیدی کارگران در سال 1401براساس سوابق بیمه ای پرداخت می شود، مبنای پرداخت عیدی کارگران در صورتی که یک سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه در محل کار فعلی داشته باشند، حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید