صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۱
کد خبر: 14044
گزارشگر: 213
۸۲۹
۰
۰
۱
مصوبه افزایش حقوق کارگری

ابلاغ بخشنامه افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲+جزئیات و متن کامل

ابلاغ بخشنامه افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲+جزئیات و متن کامل
به‌دنبال افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد 1402 پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و 179 هزار تومان به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید.

به گزارش آسیانیوز، به‌دنبال افزایش 27درصدی حداقل دستمزد 1402 پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و 179 هزار تومان به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به هشت میلیون و 82 هزار و 60 تومان افزایش پیدا کرد.

بخشنامه اجرای مصوبه افزایش ۲۷درصدی مزد ۱۴۰۲ کارگران از سوی وزارت کار ابلاغ شد.

سیصد و چهاردهمین جلسه شورای‌عالی کار با حضور شرکای اجتماعی بعد از هشت ساعت مذاکره در 29 اسفند 1401 به نتیجه رسید و حداقل حقوق کارگران با 27 درصد افزایش تعیین شد.

 این مصوبه شورای‌عالی کار برای اجرا در بنگاههای تولیدی و کارخانه‌ها باید در قالب بخشنامه‌ای از سوی وزارت کار اعلام شود.

شورای‌عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت؛ کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ 1401/12/29 پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال 1402 در اجرای ماده (41) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه؛ حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام مزدی در کارگاه‌ها بخشنامه حداقل دستمزد سال 1402 و دستورالعمل‌های تبعی آن را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

بخشنامه مذکور به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل‌های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

طبق گزارش تسنیم، به‌دنبال افزایش 27درصدی حداقل دستمزد 1402 پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و 179 هزار تومان به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به هشت میلیون و 82 هزار و 60 تومان افزایش پیدا کرد.

مبلغ بن خواربار کارگران، یک‌میلیون و 100هزار تومان و حق مسکن 900هزار تومان تعیین شد، حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیئت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز 21 درصد به‌اضافه‌ مبلغ 83596 ریال روزانه تصویب شد، همچنین، پایه سنوات 210هزار تومان تعیین شد.

متن کامل بخشنامه مزد را بخوانید:

 دستمزد کارگران حقوق کارگران افزایش حقوق کارگران افزایش حقوق کارگران امسال افزایش حقوق کارگران در سال 1402 دستمزد کارگران در سال 1402 افزایش دستمزد کارگران در سال 1402 افزایش حقوق کارگران برای سال 1402

 افزایش حقوق کارگران برای سال 1402 در چه مرحله ای است؟ اول «محاسبه سبد معیشت» بعد مذاکرات مزدی!
یک کارشناس بازار کار: مصوبه دستمزد 1402 خلاف قانون است؛ حقوق کارگران بدون اعتنا به نرخ تورم 47 درصدی و سبد معیشت 13.5 میلیون تومانی و خط فقر 15 میلیونی تعیین شد.

وعده وزیر کار برای ترمیم حقوق کارگران در میانه سال؟ بعید است! - معاون دبیرکل خانه کارگر: نمی‌توانند بسیاری از وعده‌ها را محقق کنند/آقایان دستمزد را به رفع تحریم‌ها و تغییرات قیمت دلار گره نزنند/برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز از دولت بی‌صداقتی دیدیم

افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد برای کارگران شوکه کننده بود؛ این میزان فاصله بین نرخ تورم و نرخ افزایش حداقل دستمزد تاکنون بی‌سابقه بوده! - یک فعال کارگری: دولت عادت کرده مقصر مشکلات اقتصادی را مزد کارگران معرفی کند./

https://www.asianews.ir/u/9uc
اخبار مرتبط
براساس اعلام وزارت کار و راه و شهرسازی، کارگران برای ثبت‌نام در طرح مسکن کارگری باید از طریق سامانه جامع طرح های حمایتی به نشانی https://saman.mrud.ir/ اقدام کنند.
بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در سال ۱۴۰۲ از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی صادر و براساس آن حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌شدگان مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی اعلام شد.
دبیرکل خانه کارگر گفت: در موضوع تعیین حداقل دستمزد باید به این نکته توجه داشت که طبق ماده ۴۱ قانون کار، افزایش حقوق براساس نرخ تورمی صورت گیرد و دو برابر حداقل دستمزد تعیین شده مصوب شود.
اگر شما هم منتظر همه جزئیات و جدول ها از خبرهای شورای عالی کار درباره میزان حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ هستید، از صفر تا صد آن را در این گزارش بخوانید.
جلسه شورایعالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده، که از روز گذشته آغاز شد با توافق بر افزایش ۲۷ درصدی دستمزد پایان یافت؛ در حالی که وزیر کار گفت اگر به تورم بیشتر بررخوردیم، ترمیم و افزایش مزد را برای کارگران خواهیم داشت.
حسن صادقی گفت: اگر به دنبال عدالت هستید، تمام مزایایِ مزدی کارمندان را برای کارگران اعمال کنید، نه فقط افزایش ۲۰ درصدی را!
سبد معیشت خانوارهای کارگری براساس داده‌های آماری بهمن ۱۴۰۱ (داده‌های رسمی مرکز آمار ایران) و با اتکا به سبد خوراکی‌های حداقلی خانوار، نزدیک به ۱۸ میلیون تومان است.
مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی از آغاز پرداخت عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی از امروز خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید