صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۸
کد خبر: 14045
گزارشگر: 213
۲۲۵۱
۰
۰
۲
طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار

کارگران بدون قرارداد؛ دائم به حساب می‌آیند

کارگران بدون قرارداد؛ دائم به حساب می‌آیند
چنانچه کارگری در کاری با ماهیتِ مستمر فعالیت کند، اما قراردادی با کارفرما نداشته باشد، قرار داد او دائمی است و کارگر دائم به حساب می‌آید.

به گزارش آسیانیوز، چنانچه کارگری در کاری با ماهیتِ مستمر فعالیت کند، اما قراردادی با کارفرما نداشته باشد و یا کارفرما قرارداد را تمدید نکند اما کارگر همچنان به کار خود ادامه دهد، کارگر می‌تواند بعد از مدتی در مراجع حل اختلاف برای تبدیلِ قرارداد خود از موقت به دائم دادخواست تنظیم نماید.

 نداشتنِ قراردادِ کار به نفع کارگران است یا به ضرر آن‌ها؟ طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار «در کارهایی که طبع آن‌ها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود».

با این اوصاف چنانچه کارگری در کاری با ماهیتِ مستمر فعالیت کند اما قراردادی با کارفرما نداشته باشد و یا کارفرما قرارداد را تمدید نکند اما کارگر همچنان به کار خود ادامه دهد، کارگر می‌تواند بعد از مدتی در مراجع حل اختلاف برای تبدیلِ قرارداد خود از موقت به دائم دادخواست تنظیم نماید.

برای این کار، کارگر باید بتواند رابطه‌ی کارگریِ خود را با کارفرما اثبات کند که اثباتِ این رابطه با ارائه‌ی مدارکی که معمولا جمع‌آوری آن‌ها خیلی دشوار نیست، امکان‌پذیر است.

به گزارش ایلنا، طبق ماده ۲ قانون کار «کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند». پس برای اثباتِ این رابطه می‌توان از مدارکی چون لیست حقوق کارگاه، فیش یا رسید حقوق، چک بانکی و یا کارت افتتاح حساب در یک بانک، گواهی بانک مبنی بر واریزشدن حقوق در یک بازه زمانی معین از سوی کارفرما (حقیقی یا حقوقی)، کارت حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارگران در کارگاه و همچنین نامه‌های درخواست مرخصی و توافق کارفرما، نامه‌های نمایندگی کارگر از طرف شرکت و مدارکی از این دست استفاده کرد.

همچنین کارگر می‌تواند از مرجع رسیدگی درخواست تحقیق محلی کند. در این موارد بازرس معمولا با مراجعه به محل کار و تحقیق اقدام به ارائه‌ی گزارش می‌کند.

به طور کلی، قانون کار قراردادهای شفاهی را به رسمیت شناخته است؛ طبق این ماده «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد».

پس اگر کارگر بتواند ادعای خود را در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ثابت کند، هم می‌تواند از تمام مزایای موجود در قانون کار بهره ببرد و هم به دلیلِ دائمی تلقی شدنِ قراردادهای شفاهی، کارگر دائمی تلقی می‌شود و کارفرما حق اخراج او را ندارد./

https://www.asianews.ir/u/9ue
اخبار مرتبط
به‌دنبال افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد 1402 پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و 179 هزار تومان به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید.
براساس اعلام وزارت کار و راه و شهرسازی، کارگران برای ثبت‌نام در طرح مسکن کارگری باید از طریق سامانه جامع طرح های حمایتی به نشانی https://saman.mrud.ir/ اقدام کنند.
بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در سال ۱۴۰۲ از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی صادر و براساس آن حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌شدگان مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی اعلام شد.
اگر شما هم منتظر همه جزئیات و جدول ها از خبرهای شورای عالی کار درباره میزان حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ هستید، از صفر تا صد آن را در این گزارش بخوانید.
جلسه شورایعالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده، که از روز گذشته آغاز شد با توافق بر افزایش ۲۷ درصدی دستمزد پایان یافت؛ در حالی که وزیر کار گفت اگر به تورم بیشتر بررخوردیم، ترمیم و افزایش مزد را برای کارگران خواهیم داشت.
سبد معیشت خانوارهای کارگری براساس داده‌های آماری بهمن ۱۴۰۱ (داده‌های رسمی مرکز آمار ایران) و با اتکا به سبد خوراکی‌های حداقلی خانوار، نزدیک به ۱۸ میلیون تومان است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید