صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۳
کد خبر: 14051
گزارشگر: 306
۲۸۴
۰
۰
۱
استاندار یزد

به دنبال احقاق حقوق مردم اردکان هستیم

به دنبال احقاق حقوق مردم اردکان هستیم
یزد - استاندار گفت: امسال نیز صندوق پیشرفت و عدالت به لطف مجلس راه اندازی شده و سهم اعتبارات به مراتب بیشتر خواهد شد همچنین در مورد تکمیل ۱۸ مدرسه نیمه تمام اردکان نیز همه این مدارس در سال ۱۴۰۲ باید تکمیل شود و در این زمینه قول تکمیل طرح ها را می دهم
آسیانیوز / یزد ؛ مهران فاطمی در جمع فرهیختگان شهرستان اردکان  افزود: عقب ماندگی ها در دولت های مختلف باعث شده در شهرستان اردکان مدرسه کانکسی داشته باشیم.
او در ادامه با بیان اینکه  مدیریت ارشد استان با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری های مستمری را برای انتقال آب از محل درآمد معادن انجام دادند، از طریق این مصوبه استان همجوار یزد بودجه گرفت و در حال اجرای پروژه است اما در این استان هنوز همراهی نکردند و گفتند مجمع عمومی باید تایید کند که با هیات مدیره جدید امیدواریم این مشکل رفع شود.
استاندار در پاسخ به درخواست دیگری برای تامین آب شرب نیز گفت: موافقت اولیه اتصال خط خلیج فارس به شهر اردکان گرفته شده است همچنین برای راه اندازی شهرک صنعتی شماره دو اردکان نیز موافقت شده و با رویکرد استقرار صنایع پاک، کم آبخواه و فناور این طرح پیگیری می شود.
فاطمی ادامه داد: در طول بیش از چهل سال گذشته معادن اردکان مورد استخراج قرار گرفته و برای اولین بار درصد حقوق دولتی معادن به استان برگشت که این مهم در دولت مردمی سیزدهم محقق شد و تا قبل از آن ریالی به استان بر نمی گشت و فقط در یک مورد بیش از ۹۰ میلیارد تومان در اواخر سال گذشته به اردکان داده شد .
 
فاطمی در پاسخ به گلایه ای در مورد مشکلات زیست محیطی نیز گفت: با هر صنعتی که شاخص های قانونی محیط زیست را رعایت نکند، قطعا برخورد می کنیم و همچنین دستگاه پایش محیط زیستی از محل مصوبات سفر دوم، دو دستگاه مصوب شده که برای این شهرستان راه اندازی می شود.
وی افزود: در مورد ساختمان بیمارستان این شهرستان نیز ، بلاتکلیفی آن در این شهرستان معدنی و صنعتی زیبنده نیست و نباید این اتفاق می افتاد و حتما این پروژه فعال خواهیم شد تا مطالبات شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود.
استاندار یزد با بیان اینکه 506 میلیارد تومان در سال 1401  از اعتبارات ملی به شهرستان اردکان  اختصاص یافت 830 میلیارد سهم شهرستان دور اول سفر بوده است تصریح کرد: مساله فرودگاه  ، اتصال آب خلیج فارس به اردکان و راه اندازی شهرک صنعتی شماره 2 را به صورت جدی پیگیری کرده ایم .
استاندار یزد اظهار داشت: سال 1402 ، اردکان به شهرستان مردمی سازی اقتصادی تبدیل خواهد شد  و  صنعت ها اجتماعی می شود تا مردم ازآن بهره مند شوند .
فاطمی خطاب رسانه ها و مدیران فضای مجازی در اردکان گفت : در نقد عملکرد،  تقوا ، بررسی ، قانون و مطلب و خبر تاییده و کارشناسی شده را در نظر بگیرید ، و این را بدانید به همریختگی در شهرستان به ضرر مردم است .
 
وی در ادامه اظهار داشت: اگر طی ۴۴ سال گذشته بررسی کنید، برای اولین بار و فقط در دولت سیزدهم ، بارگذاری صنایع آلاینده محیط زیستی از عقدا تا مهریز ممنوع و این محدودیت ایجاد شد تا توسعه صنعتی به سمت دانش بنیان و صنایع پاک حرکت کند.
وی ادامه داد: باید از علم و فناوری در راستای استفاده از ثروت هایی که خدا در اختیار ما قرار داده ، استفاده کنیم، دولت سیزدهم و برای اولین بار و طبق استاندارد محیط زیست قراردادی برای مطالعات زیست محیطی با دانشگاه تهران البته با مشارکت دانشگاه یزد و اردکان بسته شد تا در مورد آلایندگی های این منطقه پژوهش شود.
فاطمی افزود: برای توسعه استان یزد به دو بال فناوری و گردشگری نیاز داریم تا افق جدیدی از پیشرفت و تعالی در استان ایجاد کنیم همچنین مورد آموزش و پرورش نیز هیچ موفقیتی اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه این بخش تقویت شود زیرا فقرآموزش باعث ضعف و ناکارآمدی دیگر بخش ها می شود.
فاطمی گفت: گاهی تیترهای فضای مجازی درست نوشته نمی شود فقط درشت نوشته می شود ،البته در همین دولت سیزدهم منشاء آلایندگی ها پایش خواهد شد و راهکارها ارائه خواهد شد  .
 
استاندار با بیان اینکه استان یزد برای تعالی ، جهش و پیشرفت  به 2 بال نوآوری و گردشگری نیاز دارد افزود: مساله اقتصادی حل خواهد شد اما مساله مهم آموزش و پرورش و فرهنگ و محیط زیست است .
رویکرد باید علمی باشد نه رسانه ای و روزنامه نگاری .
 
فرماندار شهرستان اردکان نیز در این نشست گفت: اردکان را به عنوان یونان کوچک و شهری فرهنگی می شناسند اما ریل گذاری اشتباه به سمت صنایع آلاینده باعث شد این شهر به شهری کارگری آلوده تبدیل شود.
حسین سبزواری اظهار داشت : در برنامه های افق یزد نوین که با ابتکار استاندار تدوین شده است، صنایع کم آبخواه و همچنین پاک دیده شده و کشاورزی و دیگر ظرفتی‌های شهر منظور شده و امیدواریم با این اقدامات شاهد بازگشت اردکان به سمت شهر فرهنگی باشیم .
 
فرماندار اردکان در ادامه به بیان مشکلات پیش روی مردم اردکان اشاره کرد و گفت:  اردکان با موجی از جمعیت مهاجر با نداشتن زیرساخت ها به یک شهر کارگری و کارگاهی تبدیل شده است. 
سبزواری افزود: براساس وضع موجود به حل مشکلات و رسیدن به جایگاه اصلی شهرستان تلاش کرده ایم  استراتژی خود ما برآن ان مبنا تعریف نموده ایم . 
او با اشاره به اینکه در اولین قدم کارگروه تدوین سند چشم انداز  1424  تشکیل داده ایم و به آمایش سرزمین پرداخته ایم اظهار داشت: اقدامات ما براساس  چشم انداز صورت گرفته که به صورت کلی طرح حریم زیست محیطی ، صنایع آلاینده،  توسعه کشاورزی و احیای کشت خوان ها و باغات زیتون وپسته ، طرح های گردشگری توسعه و آبادانی در بخش های خرانق و عقدا و تبدیل شهرستان به یک مرکزیت فرهنگی و بازگشت به جایگاه پیشین خود که همان شهر فرهنگی در دل کویر می باشد  می توان مثال زد.
فرماندار اردکان به   فعالیت های که براساس وضعیت موجود و در جهت رفع مشکلات به صورت برنامه های کوتاه مدت انجام شده اشاره کرد و افزود: استقبال از سرمایه گذار و رشد تولید در صنایع  با حداقل نیروهای  انسانی ،  افزایش صنایع کم آب خواه ، تقویت صنایع دستی نظیر کاربافی و احیای فرش اردکان از جمله فعالیت ها بود .
سبزواری عنوان کرد: ساماندهی وضعیت نان که در برهه ای ، تامین آب شرب در تابستان ، حمایت از سرمایه گذاری بومی ، توسعه اشتغال های خانگی ، تقویت بنیان خانواده ،  تلاش برای توسعه روستاها و فراهم نمودن بسترپیشرفت برای بخش های عقدا و خرانق و ساماندهی مسئولیت های اجتماعی صنایع و معادن و شفاف سازی آن و موارد متعدد دیگری همه موارد با آهنگی سریع پیش می رفت و با حرکتی سخت و  کند پیش  می رفت  ودلیل آن ساختار های ضعیف دستگاه های دولتی از نظر امکانات و بودجه و نیروی انسانی است و دوم اینکه تمرکز گرایی در تصمیمات و اقدامات می توان عنوان کرد.
 
او خاطر نشان ساخت:  در سال های گذشته تمرکز گرایی و عدم اختیارات مانع ایجاد تحول در شهرستان است  و اما امروز بعد از گذشت یکسال از خدمت در این شهرستان تمرکز گرایی حتی در امور روزمره نیز وجود دارد و حرکت را کند کرده است.
 
فرماندار اردکان ضمن تشکرو قدردانی  از استاندار یزد افزود: ایشان با نهایت دلسوزی در پی رفع این معضلات هستند و  شاهد بوده ام که در جلسات استان تاکید نموده که  باید تمرکزگرایی  حذف شود اما باید در این مسیرسایر دستگاه ها نیز حرکت کنند.
سبزواری تاکید کرد:  روسای ادارات قدرت تصمیم گیری در مسایل جزئی هم ندارند وحتی باید از ادارات کل استانی کسب تکلیف کنند ، این فرایند باعث کندی و توقف کارها می شود .
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست گفت:ما به سرمایه های مادی و فرهنگی این شهرستان افتخار می کنیم و باید از این سرمایه ها بیش از پیش برای توسعه شهرستان بهره برداری شود.
محمدرضا دشتی اردکانی افزود: شهرستان اردکان باید در اعتبارات سهم بیشتری داشته باشد و همه اقرار دارند بدلیل صنعتی و مهاجرپذیر بودن ،جمعیت شهرستان روند افزایش دارد و این اعتبارات کفاف جمعیت را نمی دهد، حتی هنوز آب پایدار در این شهر وجود ندارد .
نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی  گفت: اقتصاد در این شهرستان خصولتی و دولتی است و معادن را به برخی از استان‌های همجوار می دهند اما در استان و شهرستان خودمان در تامین خوراک صنایع دچار مشکل هستیم از سوی دیگر ورزش در اردکان مغفول مانده و برخی هیات های ورزشی نابود شده است، چند باشگاهی که تاسیس شده نیز فقط محل کسب درآمد برای عده ای غیربومی است و هیچ آورده ای برای شهرستان ندارد،هنر نیز در این شهرستان تعطیل است.
دشتی ادامه داد: برای اول مهر امسال در اردکان به جای بحران در زمینه فضای آموزشی فاجعه داریم ، بانوان نیز فضای ورزشی کافی وجود ندارد و شرکت های دانش بنیان نیز محلی برای استقرار ندارند و مراکز رشد هیچ حمایتی نمی شود .
وی همچنین تصریح کرد: مشکلات آلودگی هوا برای اردکان و شهرها و روستاهای مجاور بسیار زیانبار شده است و نساجی که صنعتی پاک است، در این شهر تعطیل شده است، هر چند نرخ بیکاری مردان صفر است ولی نرخ بیکاری زنان بالاست .
امام جمعه اردکان گفت: این شهرستان به دلیل مهاجرپذیری همواره با کمبود فضای آموزشی و مدرسه، محدودیت آب آشامیدنی و فضای بهداشت و درمان مواجه است و تامین این نیازها مهمترین مطالبه شهروندان اردکان از مسئولان استان است.
 
حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر، افزود: محدودیت های این شهرستان در زمینه خدمات نامناسب اورژانس و مدارس شیفتی و تشکیل کلاس درس در حیاط مدرسه به گونه ای است که خدمات مسئولان به چشم نمی آید.
امام جمعه اردکان افزود: هم اکنون در این شهرستان ۱۸ مدرسه نیمه تمام وجود دارد که همچنان بلاتکلیف است و ساخت برخی از آنها توسط صنایع شروع شده ولی به اتمام نرسیده است و از الان باید برای اول مهر برنامه ریزی شود تا مشکل فضای آم
وزشی شهرستان حل شود .
شاکر افزود: بر خلاف تبلیغاتی که در فضای مجازی و رسانه ها عنوان می شود که اردکان ثروتمندترین شهر ایران است، هنوز این شهرستان از کمبود برخی زیرساخت های اولیه رنج می برد و با مشکلات اساسی مواجه است .
مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استانی یزد نیز در این نشست گفت: اردکان از شهرستان‌های دارای بیشترین مصوبه از لحاط عنوان و اعتبار در این سفر دولت است و ۸۳۰ میلیارد تومان در حوزه های مختلف برای این شهرستان مصوب شده است.
محمود زارع رشکوییه افزود: بسیاری از این مصوبات سفر سال‌ها مورد درخواست و مطالبه مردم این شهرستان بوده و در دولت مردمی سیزدهم و با پیگیری استاندار یزد به سرانجام رسیده است که اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان به جاده چوپانان به اردکان که ۳۰ کیلومتر آن افتتاح شد یکی از این پروژه ها است.
وی ادامه داد: برای اولین مرتبه، استان یزد موفق شد از اعتبارات ایمیدرو و نفت برخوردار شود و ۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل جاده یزد طبس و همچنین ۵۰ میلیارد تومان برای درمان و سلامت نیز تخصیص یافت .
مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان یزد گفت: تا امروز از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان یزد و در مورد مصوبات شهرستان اردکان بیش از ۷۲ درصد اعتبارات جذب و محقق شده است و بر اساس زمان بندی سال ۱۴۰۰ تمامی تعهدات برنامه و بودجه و سازمان‌ها که همه به صورت نقدی بود، به استان اختصاص یافت و قبل از اتمام سال مالی هزینه شد .
زارع رشکوییه در مورد مصوبات سفر استاندار یزد به شهرستان اردکان نیز گفت: استاندار یزد جمعه های کاری را از ابتدای مسئولیت خود اجرا کرد و تا امروز چهل سفر به اتفاق مدیران دستگاه‌های اجرایی به شهرستان ها و محلات مختلف استان انجام شده است .
وی ادامه داد: استاندار یزد دو سفر ویژه به اردکان ، یک سفر به خرانق و یک سفر هم به اردکان و حاجی آباد زرین با حضور مدیران کل انجام داده است و در مورد مصوبات خرانق بیش از 70 درصد اجرایی شد و برای حاجی آباد زرین نیز که مردم سالها درخواست بازسازی جاده داشتند، از 40 کیلومتر این طرح بیش از ۱۵ کیلومتر بازسازی و افتتاح شد و امسال نیز ۵۴ میلیارد تومان قرارداد بسته شد تا اصلاحات جاده انجام شود.
زارع اظهار داشت: در خصوص درخواست مردم برای تکمیل مدارس نیمه تمام مدارس و توسعه بهداشت و درمان نیز در شهر اردکان و روستاهای عقدا و خرانق استفاده از ظرفیت مسئولبت اجتماعی معادن و صنایع دنبال خواهد شد تا برای بیمارستان و مرکز بهداشتی هزینه شود ، مبالغی نیز در این زمینه برای شهرستان اردکان جذب و هزینه شده و همچنان پیگیری خواهد شد.
در این دیدار 13 نفر از اقشار مختلف مردم و نمایندگان گروه‌های مختلف شهرستان اردکان درخواست ها و مطالبات خود را بیان کردند و از طرف مهران فاطمی استاندار یزد به آنان پاسخ داده شد.
همچنین استاندار در حاشیه این مراسم از موزه مفاخر شهرستان اردکان بازدید کرد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

به دنبال احقاق حقوق مردم اردکان هستیم ، مهران فاطمی استاندار یزد ، حسین سبزواری فرماندار شهرستان اردکان ، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی ، حجت الاسلام سید اسماعیل شاکر امام جمعه اردکان

 

https://www.asianews.ir/u/9uj
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید