صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۱
کد خبر: 14143
گزارشگر: 2
۲۰۲۱
۰
۰
۲
بعد از طلاق

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟
چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟ روش قطعی، شرایط و نحوه گرفتن حضانت فرزندان دختر و پسر از پدر بعد از طلاق طبق قانون جدید.

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؛ این مسئله دغدغه بسیاری از خانم هایی است که قصد جدایی از همسر خود را دارند و یا در گذشته از او جدا شده اند. در این حوزه نکته های حقوقی بسیار زیادی وجود دارند. قوانین مربوط به حضانت فرزند برای دفاع از حقوق کودکان در کشور ما وضع شده اند. هر یک از این قوانین به رفاه و آسایش کودکان توجه ویژه ای دارند و به گونه ای تعیین شده اند که منافع کودکان نیز در آن ها حفظ شده اند. در ادامه در خصوص برخی از نکات قانونی مربوط به این عرصه می پردازیم.

 

بررسی سن حضانت کودک

 

این که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم به سن و سال کودکان نیز بستگی دارد. بلوغ هر یک از فرزندان در مسئله حضانت تاثیرگذار خواهد بود. مسئله حضانت پیش از طلاق و بعد از طلاق پدر و مادر متفاوت است. پیش از طلاق حضانت بر عهده هر دو نفر خواهد بود. اما پس از طلاق والدین شرایط متفاوت خواهد بود. در اغلب پرونده های حقوقی مربوط به این حوزه، حضانت به پدر واگذار می شود. مسئولیت حضانت فرزند بر عهده هر یک از والدین که گذاشته شود، او حق سرباز زدن از مسئولیت های خود را نخواهد داشت. مطابق قوانین تصویب شده در حوزه خانواده دختران از ۹ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی شامل مسئله حضانت می شوند.

 

شرایط حضانت فرزندان پس از طلاق

 

برای این که ببینیم چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم، باید در رابطه با شرایط مربوط به این فرایند نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. به طور کلی حضانت دختران و پسران تا سن ۷ سالگی با مادر خواهد بود. پس از این سن پدر مسئول حضانت فرزندان خواهد بود. البته در برخی شرایط خاص قاضی پرونده پس از سن 7 سالگی نیز حضانت را بر عهده مادر می گذارد. در نظر داشته باشید که در صورتی که مادر مسئول حضانت فرزند خود باشد، باز هم پدر مسئول تامین هزینه های فرزندان خواهد بود.

باید دید چه شرایطی باعث می شود که حضانت از پدر گرفته شده و به مادر سپرده شود؟ در ادامه به بررسی برخی از این شرایط می پردازیم. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت های وکلای حقوقی مانند سایت حامد اسکندری وکیل شیراز به نشانی https://behtarinvakileshiraz.ir/ مراجعه نموده و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایید.

 

عوامل سلب حضانت فرزند از پدر

 

برخی از مهمترین مواردی که به موجب آن حضانت از پدر سلب می شود، به شرح زیر هستند:

۱- در صورتی که پدر به مواد مخدر معتاد شده باشد، حضانت از او سلب می شود.
۲- فساد اخلاقی پدر نیز حضانت را از او سلب می کند.
۳- محجور بودن پدر نیز سبب سلب حضانت از او می شود.

چگونه حضانت فرزند را بگیرم

در نظر داشته باشید که اگر مادر موفق به دریافت حضانت فرزند شود و ازدواج کند، حضانت از او سلب خواهد شد. پس در پاسخ به این که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم، باید به مسئله ازدواج مادر نیز توجه شود. در صورتی که مادر قصد ازدواج داشته باشد، باید در دادگاه ثابت کند که حتی در صورت ازدواج مجدد نیز قادر به نگهداری از فرزندان خود خواهد بود. در صورتی که مادر به دلیل وظایف گسترده پس از ازدواج مجدد، بیماری، ساعات کاری طولانی و... قادر به انجام تکالیف خود در قبال کودک نباشد، بی شک حضانت از او سلب می شود.

 

انصراف از حضانت فرزند

 

این که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم، یک سوال اساسی است؛ شما می توانید با اثبات موارد سلب حضانت این حق قانونی را برای نگهداری از فرزندان خود دریافت کنید. اما باید دید آیا پس از دریافت حضانت کودک می توان از این حق قانونی انصراف داد؟ در صورتی که هر یک از والدین برای مصلحت کودک به عنوان سرپرست او معرفی شوند و حضانت فرزند را بر عهده می گیرند، قادر به معافیت از مسئولیت و تکلیف تعیین شده نخواهند بود. اما اگر پدر که حضانت فرزند از او سلب شده ثابت کند که اکنون صلاحیت حضانت را دارد، دادگاه این حق قانونی را به پدر باز می گرداند.
در صورتی که با این مشکلات در دادگاه های خانوادگی رو به رو شدید، استفاده از خدمات وکیل حضانت خبره به شما کمک می کند که نتایج موفقیت آمیزی در پرونده خود به دست آورید.

 

آیا پدر می تواند، قبل از ۷ سالگی حضانت فرزند را از مادر بگیرد؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ در صورتی که پدر بتواند در دادگاه ثابت کند که همسرش بیماری خاصی دارد و یا شرایط نگهداری از فرزند را ندارد، به سادگی قادر به سلب حضانت از مادر خواهد بود. به طور مثال در صورتی که در دادگاه ثابت شود که مادر مبتلا به جنون است، قاضی حکم به سلب حضانت از مادر می دهد. به علاوه در وضعیتی که مادر نیز هر یک از موارد سلب حضانت مانند اعتیاد را داشته باشد، حضانت فرزندان زیر ۷ سال نیز از او سلب خواهد شد.
سن حضانت کودک

به طور کلی در پاسخ به این سوال که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم، باید گفت در شرایطی که سلامت کودک تحت سرپرستی هر یک از والدین به خطر بیفتد، دادگاه حکم سلب حضانت را صادر خواهد کرد. همچنین مسائل تربیتی کودک نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و در صورتی که سرپرست کودک در این خصوص کوتاهی کند، بی شک حضانت از او سلب می شود. در طول دورانی که پدر و مادر کودک از هم جدا نشده اند نیز عدم داشتن صلاحیت اخلاقی هر یک از والدین منجر به سلب حضانت خواهد شد؛ حتی در شرایطی که طلاقی صورت نگرفته باشد.

 

جمع بندی

 

در این مطلب در خصوص این که چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم مطالبی را بررسی کردیم. در صورتی که شما هم با چنین مشکلاتی رو به رو شدید، استفاده از نکات یاد شده در این مطلب برای شما کارایی خواهد داشت. حضانت فرزند در برخی شرایط بر عهده مادر گذاشته می شود. در صورتی که مادر بتواند عدم صلاحیت پدر را برای نگهداری از فرزند ثابت کند، حکم سلب حضانت از پدر صادر شده و به این ترتیب حضانت به مادر واگذار می شود. در شرایطی که حضانت فرزند با مادر باشد، پدر نیز می تواند با ارائه برخی مدارک عدم صلاحیت او را ثابت کند.

https://www.asianews.ir/u/9x2
اخبار مرتبط
عدم اقدام حقوقی مناسب، حقوق شما را در معرض تضییع قرار می‌دهد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید