صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۷
کد خبر: 1415
گزارشگر: 99
۸۱۷۸
۰
۰
۲

نقش وکیل در پیروزی پرونده های حقوقی و کیفری

علی اعتمادی

 

انسان مختار است امور شخصی خود را به تنهایی یا با کمک دیگران انجام دهد، و غالب افراد تا جایی که بتوانند برای صرفه جویی در هزینه ها از کسی کمک نمی گیرند و سعی می کنند کارها را خود زمان بندی، مدیریت و اجرا نمایند، که این امر بدیهی و در خیلی از موارد مفید به فایده نیز می باشد. اما در بعضی مواقع ممکن است با اقدام فرد نه تنها کار به نتیجه مطلوب نرسد بلکه راه جبران آن نیز بسیار سخت ، پرهزینه و یا نا ممکن شود. از آن جمله موارد گرفتن حق در محاکم قضایی است، زیرا درصورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی به دلیل عدم آشنایی با مواد قانونی نتواند ازخود دفاع موثری داشته باشد، ممکن است بازنده دعوایی شود که حق هم با او بوده باشد. لذا قانون برای حفظ حقوق افراد درجامعه اجازه داده است اشخاص برای احقاق حق خود وکیل را نائب خود قرار دهند. در قانون مدنی ماده 656 آمده است «وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نائب خود می نماید». ودر ماده 660 ق مدنی «وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی». لذا از آنجائیکه دادگاه ها برای هردعوا با موضوع حقوقی یا کیفری فقط یک بار مجاز به رسیدگی و صدور حکم هستند(به غیر از احکام غیابی) لذا چنانچه حکم قطعی بر علیه فرد صادر کنند، دیگر نمی توان به عقب بازگشت و مسیر رفته را جبران نمود. در بند 6 ماده 84 ق.آ.د.مدنی یکی از ایرادات و موانع رسیدگی را اینگونه عنوان میکند« دعوای طرح شده سابقا بین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوا قائم مقام آنان هستند، رسیدگی شده نسبت به آن حکم قطعی صادر شده باشد». که حقوقدانان این نکته را با وحدت داشتن سه شرط1-وحدت موضوع2-وحدت طرفین 3-وحدت سبب «قاعده اعتبار امر مختوم» می نامند. یعنی دعوایی که قبلا بین طرفین نزد دادگاه مطرح شده، منتهی به حکم گردیده و مختومه شده است، مجددا بین ایشان قابل طرح و رسیدگی نیست و این اصل یکی از اصول مهم آیین دادرسی است که در دعاوی خصوصی و شکایات کیفری اعمال می شود . به تعبیری می توان گفت که هر شخص برای گرفتن حق یا دفاع از خود فقط یک تیر طلایی ارزشمند در کمان دارد که آنرا می تواند یا خود با توانایی خویش به سمت هدف رها سازد یا با اطمینان به وکلای دادگستری، کار را به کاردان سپارد و احتمال خطا را به حداقل برساند. لذا با سپردن امور در محاکم قضایی به وکلای متعهد و نمایندگان حقوقی متخصص، دیگر مراجعین و اشخاص در پیچ و خم های قانون و پله ها و راهرو های مراجع قانونی سردرگم نشده و در رسیدن به پیروزی و هدف موفق خواهند شد.

محاسن داشتن وکیل:

۱ مدیریت زمان: افراد زمان خود را مدیریت کرده و به سایر امور و فعالیت های خود می پردازند.

۲ رفع اضطراب و نگرانی : دغدغه و اضطراب حضور در جلسه، چگونگی دفاع و گرفتن حق خود در دادگاه کاهش می یابد و نتیجه پرونده را از وکیل خود مطالبه می کنند.

۳ . افزایش درصد موفقیت: با حضور وکیل در جلسه رسیدگی با صحبت و استدلال های قانونی ، ممکن است قاضی در همان جلسه اقناع شده و پرونده به نفع موکل تغییر یابد.

۴ کاهش هزینه ها: در پرداخت هزینه های دادرسی و سایر هزینه های که پرونده را به نتیجه نمی رسانند صرفه جویی می شود.

۵ . تسریع مراحل دادرسی : با تنظیم صحیح اوراق و لوایح قضایی،طرح اصولی دعوا، روش پیگیری و دفاع در جلسه رسیدگی، پرونده زودتر به نتیجه خواهد رسید.

  علی اعتمادی کارشناس ارشد حقوق  

 www.alietemadi404@yahoo.com

 09128728142همراه و شبکه اجتماعی

 

https://www.asianews.ir/u/17K
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید